Annons

De tar krafttag och knaprar in på jättarna

E-handelsbolaget Proteinbolaget är fött ur sin samtid.

Drivet av hälsotrenden och etablerat med hjälp av influencers tar Karlskogabolaget allt större marknadsandelar.

TAR KRAFTTAG. Proteinbolaget i Karlskoga, med grundarna och delägarna Mårten Åkeson och Adam Gillberg stärker företagets utbud med nya produkter.
TAR KRAFTTAG. Proteinbolaget i Karlskoga, med grundarna och delägarna Mårten Åkeson och Adam Gillberg stärker företagets utbud med nya produkter.Foto:Jack Mikrut

Att starta bolag var alltid den stora drömmen. 2012, när bägge hade fyllt 18 år, gick Mårten Åkeson och Adam Gillberg till Bolagsverket och registrerade sitt företag. Exakt hur det skulle utformas, vilket startkapital som behövdes och regelverk lärde de sig senare. De pluggade då flygteknik i Västerås och hade inga förkunskaper i vare sig ekonomi eller företagande.

”Vi var rookies på det här, hade 1.050 kronor i studiebidrag att röra oss med och visste knappt vad en affärsplan eller marknadsanalys var. Men vi hade en magkänsla och att vi hamnade på nätet kändes självklart. Det är vår generation”, säger Mårten Åkeson.

Företaget heter Proteinbolaget i Sverige och säljer kosttillskott på nätet till framför allt träningsintresserade kunder. Vad som började som en trevande webbshop från studentrummet och försäljning i liten skala från Adam Gillbergs föräldrars källare har i dag vuxit till en affär som förra året omsatte över 50 miljoner kronor.

”Vi jobbade dubbelt i ett år och nådde en omsättning på runt 2 Mkr innan vi flyttade från källaren till en butik inne i stan. Inte för att vi ville driva fysisk butik, men det var ett sätt att kunna finansiera ett kontor och lager utifrån samma lokal”, säger Adam Gillberg.

Grundarna bygger där de står. Ur ett eget intresse för träning föddes idén om produkten. Hemorten Karlskoga är fortfarande basen även om bolaget har vuxit ur sin kostym flera gånger om. Källaren som byttes mot butik har hunnit bytas ut igen till ett nytt kontor och två lagerlokaler. Det har gått snabbt. E-handeln har gett stor spridning och en förståelse för kunden genom att de själva är en del av målgruppen har bidragit till en effektiv marknadsföring. Proteinbolaget började tidigt använda sig av så kallade influencers, profiler på sociala medier som får betalt för att marknadsföra produkter. I dag arbetar två av Proteinbolagets anställda enbart med sociala medier och koordinering av bolagets runt 200 influencers.

”Det var lite branschstandard att ha ett eget team som tävlade i bodybuilding, så vi förstod att det var något som även vi behövde göra. Vi skaffade teamlicenser och folk började höra av sig och ville tävla för oss. Vi byggde team Proteinbolaget. Det blev en sorts tidig form av influencer-marketing”, säger Mårten Åkeson.

Från ursprungsprodukten proteintillskott har sortimentet breddats till att inkludera allt ifrån energidrycker och multivitaminer till färdiglagade måltider. Utöver att vara återförsäljare tar bolaget även fram sina egna produkter under varumärket Gaam Nutrition.

”Vi var stora på proteinpulver och insåg att vi behövde utveckla ett eget varumärke för att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris. Godissmaker har blivit vår grej och vi har jobbat mycket med att ta fram nya smaker och inte bara erbjuda de gamla vanliga, vanilj, jordgubbe och choklad”, säger Adam Gillberg.

Är det nyttigt att äta produkterna?
”Det går att få i sig allt vi säljer via den vanliga kosten, men i en stressig vardag kan det underlätta att ta ett kosttillskott. Du skulle kunna käka en väldig massa kyckling och ris för att täcka behovet av protein och hålla nere kaloriintaget, men ett kosttillskott kan vara ett smidigt komplement”, säger Adam Gillberg.

Karlskogabolagets potential har inte passerat omärkt förbi i e-handelsvärlden. 2016 gick grundarna bakom det nätbaserade byggvaruhuset Bygghemma, Patrik Rees, Nils Olof Lindersson och Ola Svensson, genom sitt investmentbolag E-Business Partner in som minoritetsägare i bolaget. Deras kompetens har varit viktigare än kapitalinjektionen, enligt Mårten Åkeson och Adam Gillberg.

”Vi sökte framför allt en mentor, ett bollplank och en struktur i form av en extern styrelse, tydliga budgetar och prognoser. Vi har kanske en magkänsla och de bekräftar den. De extra pengarna har vi egentligen inte behövt använda, men det har gjort att vi har satt på oss en lite större ryggsäck för att våga ta lite större risker”, säger Mårten Åkeson.

Planen är att fortsätta växa och ta in på den marknadsledande konkurrenten Gymgrossisten. Hittills finns Proteinbolaget bara på den svenska marknaden. Att ha en stark verksamhet och organisation på hemmaplan innan de tar klivet ut på den globala marknaden har varit ett medvetet val.

”Det senaste året har vi gjort en stor redesign av vår hemsida och plattform för att kunna skala upp och gå utomlands. Men ska vi addera ett nytt land får det inte vara på hemmamarknadens bekostnad och det kräver att en trygg organisation är på plats först. Nu kan vi snart vara där”, säger Mårten Åkeson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?