ANNONS:
Till Di.se
Di Gasell 2018

De tar krafttag och knaprar in på jättarna

E-handelsbolaget Proteinbolaget är fött ur sin samtid.

Drivet av hälsotrenden och etablerat med hjälp av influencers tar Karlskogabolaget allt större marknadsandelar.

Att starta bolag var alltid den stora drömmen. 2012, när bägge hade fyllt 18 år, gick Mårten Åkeson och Adam Gillberg till Bolagsverket och registrerade sitt företag. Exakt hur det skulle utformas, vilket startkapital som behövdes och regelverk lärde de sig senare. De pluggade då flygteknik i Västerås och hade inga förkunskaper i vare sig ekonomi eller företagande.

”Vi var rookies på det här, hade 1.050 kronor i studiebidrag att röra oss med och visste knappt vad en affärsplan eller marknadsanalys var. Men vi hade en magkänsla och att vi hamnade på nätet kändes självklart. Det är vår generation”, säger Mårten Åkeson.

Företaget heter Proteinbolaget i Sverige och säljer kosttillskott på nätet till framför allt träningsintresserade kunder. Vad som började som en trevande webbshop från studentrummet och försäljning i liten skala från Adam Gillbergs föräldrars källare har i dag vuxit till en affär som förra året omsatte över 50 miljoner kronor.

”Vi jobbade dubbelt i ett år och nådde en omsättning på runt 2 Mkr innan vi flyttade från källaren till en butik inne i stan. Inte för att vi ville driva fysisk butik, men det var ett sätt att kunna finansiera ett kontor och lager utifrån samma lokal”, säger Adam Gillberg.

Grundarna bygger där de står. Ur ett eget intresse för träning föddes idén om produkten. Hemorten Karlskoga är fortfarande basen även om bolaget har vuxit ur sin kostym flera gånger om. Källaren som byttes mot butik har hunnit bytas ut igen till ett nytt kontor och två lagerlokaler. Det har gått snabbt. E-handeln har gett stor spridning och en förståelse för kunden genom att de själva är en del av målgruppen har bidragit till en effektiv marknadsföring. Proteinbolaget började tidigt använda sig av så kallade influencers, profiler på sociala medier som får betalt för att marknadsföra produkter. I dag arbetar två av Proteinbolagets anställda enbart med sociala medier och koordinering av bolagets runt 200 influencers.

”Det var lite branschstandard att ha ett eget team som tävlade i bodybuilding, så vi förstod att det var något som även vi behövde göra. Vi skaffade teamlicenser och folk började höra av sig och ville tävla för oss. Vi byggde team Proteinbolaget. Det blev en sorts tidig form av influencer-marketing”, säger Mårten Åkeson.

Från ursprungsprodukten proteintillskott har sortimentet breddats till att inkludera allt ifrån energidrycker och multivitaminer till färdiglagade måltider. Utöver att vara återförsäljare tar bolaget även fram sina egna produkter under varumärket Gaam Nutrition.

”Vi var stora på proteinpulver och insåg att vi behövde utveckla ett eget varumärke för att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris. Godissmaker har blivit vår grej och vi har jobbat mycket med att ta fram nya smaker och inte bara erbjuda de gamla vanliga, vanilj, jordgubbe och choklad”, säger Adam Gillberg.

Är det nyttigt att äta produkterna?
”Det går att få i sig allt vi säljer via den vanliga kosten, men i en stressig vardag kan det underlätta att ta ett kosttillskott. Du skulle kunna käka en väldig massa kyckling och ris för att täcka behovet av protein och hålla nere kaloriintaget, men ett kosttillskott kan vara ett smidigt komplement”, säger Adam Gillberg.

Karlskogabolagets potential har inte passerat omärkt förbi i e-handelsvärlden. 2016 gick grundarna bakom det nätbaserade byggvaruhuset Bygghemma, Patrik Rees, Nils Olof Lindersson och Ola Svensson, genom sitt investmentbolag E-Business Partner in som minoritetsägare i bolaget. Deras kompetens har varit viktigare än kapitalinjektionen, enligt Mårten Åkeson och Adam Gillberg.

”Vi sökte framför allt en mentor, ett bollplank och en struktur i form av en extern styrelse, tydliga budgetar och prognoser. Vi har kanske en magkänsla och de bekräftar den. De extra pengarna har vi egentligen inte behövt använda, men det har gjort att vi har satt på oss en lite större ryggsäck för att våga ta lite större risker”, säger Mårten Åkeson.

Planen är att fortsätta växa och ta in på den marknadsledande konkurrenten Gymgrossisten. Hittills finns Proteinbolaget bara på den svenska marknaden. Att ha en stark verksamhet och organisation på hemmaplan innan de tar klivet ut på den globala marknaden har varit ett medvetet val.

”Det senaste året har vi gjort en stor redesign av vår hemsida och plattform för att kunna skala upp och gå utomlands. Men ska vi addera ett nytt land får det inte vara på hemmamarknadens bekostnad och det kräver att en trygg organisation är på plats först. Nu kan vi snart vara där”, säger Mårten Åkeson.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies