1515

De tar krafttag och knaprar in på jättarna

E-handelsbolaget Proteinbolaget är fött ur sin samtid.

Drivet av hälsotrenden och etablerat med hjälp av influencers tar Karlskogabolaget allt större marknadsandelar.

TAR KRAFTTAG. Proteinbolaget i Karlskoga, med grundarna och delägarna Mårten Åkeson och Adam Gillberg stärker företagets utbud med nya produkter.
TAR KRAFTTAG. Proteinbolaget i Karlskoga, med grundarna och delägarna Mårten Åkeson och Adam Gillberg stärker företagets utbud med nya produkter.Foto:Jack Mikrut

Att starta bolag var alltid den stora drömmen. 2012, när bägge hade fyllt 18 år, gick Mårten Åkeson och Adam Gillberg till Bolagsverket och registrerade sitt företag. Exakt hur det skulle utformas, vilket startkapital som behövdes och regelverk lärde de sig senare. De pluggade då flygteknik i Västerås och hade inga förkunskaper i vare sig ekonomi eller företagande.

”Vi var rookies på det här, hade 1.050 kronor i studiebidrag att röra oss med och visste knappt vad en affärsplan eller marknadsanalys var. Men vi hade en magkänsla och att vi hamnade på nätet kändes självklart. Det är vår generation”, säger Mårten Åkeson.

Företaget heter Proteinbolaget i Sverige och säljer kosttillskott på nätet till framför allt träningsintresserade kunder. Vad som började som en trevande webbshop från studentrummet och försäljning i liten skala från Adam Gillbergs föräldrars källare har i dag vuxit till en affär som förra året omsatte över 50 miljoner kronor.

”Vi jobbade dubbelt i ett år och nådde en omsättning på runt 2 Mkr innan vi flyttade från källaren till en butik inne i stan. Inte för att vi ville driva fysisk butik, men det var ett sätt att kunna finansiera ett kontor och lager utifrån samma lokal”, säger Adam Gillberg.

Grundarna bygger där de står. Ur ett eget intresse för träning föddes idén om produkten. Hemorten Karlskoga är fortfarande basen även om bolaget har vuxit ur sin kostym flera gånger om. Källaren som byttes mot butik har hunnit bytas ut igen till ett nytt kontor och två lagerlokaler. Det har gått snabbt. E-handeln har gett stor spridning och en förståelse för kunden genom att de själva är en del av målgruppen har bidragit till en effektiv marknadsföring. Proteinbolaget började tidigt använda sig av så kallade influencers, profiler på sociala medier som får betalt för att marknadsföra produkter. I dag arbetar två av Proteinbolagets anställda enbart med sociala medier och koordinering av bolagets runt 200 influencers.

”Det var lite branschstandard att ha ett eget team som tävlade i bodybuilding, så vi förstod att det var något som även vi behövde göra. Vi skaffade teamlicenser och folk började höra av sig och ville tävla för oss. Vi byggde team Proteinbolaget. Det blev en sorts tidig form av influencer-marketing”, säger Mårten Åkeson.

Från ursprungsprodukten proteintillskott har sortimentet breddats till att inkludera allt ifrån energidrycker och multivitaminer till färdiglagade måltider. Utöver att vara återförsäljare tar bolaget även fram sina egna produkter under varumärket Gaam Nutrition.

”Vi var stora på proteinpulver och insåg att vi behövde utveckla ett eget varumärke för att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris. Godissmaker har blivit vår grej och vi har jobbat mycket med att ta fram nya smaker och inte bara erbjuda de gamla vanliga, vanilj, jordgubbe och choklad”, säger Adam Gillberg.

Är det nyttigt att äta produkterna?
”Det går att få i sig allt vi säljer via den vanliga kosten, men i en stressig vardag kan det underlätta att ta ett kosttillskott. Du skulle kunna käka en väldig massa kyckling och ris för att täcka behovet av protein och hålla nere kaloriintaget, men ett kosttillskott kan vara ett smidigt komplement”, säger Adam Gillberg.

Karlskogabolagets potential har inte passerat omärkt förbi i e-handelsvärlden. 2016 gick grundarna bakom det nätbaserade byggvaruhuset Bygghemma, Patrik Rees, Nils Olof Lindersson och Ola Svensson, genom sitt investmentbolag E-Business Partner in som minoritetsägare i bolaget. Deras kompetens har varit viktigare än kapitalinjektionen, enligt Mårten Åkeson och Adam Gillberg.

”Vi sökte framför allt en mentor, ett bollplank och en struktur i form av en extern styrelse, tydliga budgetar och prognoser. Vi har kanske en magkänsla och de bekräftar den. De extra pengarna har vi egentligen inte behövt använda, men det har gjort att vi har satt på oss en lite större ryggsäck för att våga ta lite större risker”, säger Mårten Åkeson.

Planen är att fortsätta växa och ta in på den marknadsledande konkurrenten Gymgrossisten. Hittills finns Proteinbolaget bara på den svenska marknaden. Att ha en stark verksamhet och organisation på hemmaplan innan de tar klivet ut på den globala marknaden har varit ett medvetet val.

”Det senaste året har vi gjort en stor redesign av vår hemsida och plattform för att kunna skala upp och gå utomlands. Men ska vi addera ett nytt land får det inte vara på hemmamarknadens bekostnad och det kräver att en trygg organisation är på plats först. Nu kan vi snart vara där”, säger Mårten Åkeson.

 


Innehåll från FonditaAnnons

Succéfonden som hittar hållbara vinnare

Genom att investera i bolag vars produkter och tjänster minskar globala koldioxidutsläpp och bidrar till den gröna omställningen har fonden Fondita Sustainable Europe skördat stora framgångar. Under de senaste tre åren har den stigit med över 65 procent. Men enligt förvaltaren Marcus Björkstén har man bara skrapat på ytan på en trend som kommer hålla i sig under många år.

– Regeringar, myndigheter och bolag håller på att strama åt sina mål för att bli koldioxidneutrala och 'miljösmarta'. Den trenden kommer accelerera ytterligare under de kommande fem åren och innebära stora investeringar, säger Marcus och fortsätter:

– Bolag som är väl förberedda inför denna kraftiga våg av investeringar kommer sannolikt att åtnjuta en marknad med strukturell tillväxt.

Det är just denna tillväxt som Fondita Sustainable Europe försöker ta tillvara på. Genom att investera i bolag som har produkter eller tjänster som är en del av lösningen på klimat- och miljörelaterade hot, ska fonden långsiktigt avkasta bättre än marknaden. 

Koncentrerad portfölj av ”klimatkämpar”

Fonden förvaltas aktivt enligt Fonditas förvaltningsfilosofi som bland annat går ut på att identifiera bolag med unik marknadsposition, stark ledning och lönsamma och hållbara affärsmodeller. Varje innehav ska ha ett meningsfullt bidrag till avkastningen, varför portföljen är koncentrerad till ett trettiotal europeiska bolag, med tonvikt på Norden. 

Bland fondens toppositioner märks de danska vindkraftsbolagen Vestas Wind och Orstedt samt den norska solenergiproducenten Scatec. Men även mindre kända bolag som ligger tidigt i sin produktutveckling finns i portföljen. 

Till dessa hör det norska miljöteknikbolaget Aker Carbon Capture, det holländska vattenreningsbolaget Ekopak och den brittiska batteritillverkaren Ilika. 

– Vi har en mindre andel av portföljen i bolag som utvecklar innovativa lösningar för att bekämpa klimathotet, men som har en bit kvar att vandra vad gäller produktutveckling. Ilika är ett typexempel. Bolaget utvecklar så kallade 'fast-fast' batterier som är mindre än traditionella bilbatterier, laddas snabbare och är mindre brandfarliga. En sådan produkt skulle naturligtvis vara revolutionerande för elbilsmarknaden, säger Marcus. 

Hållbarhet i fokus

Med tanke på fondens inriktning är det naturligt att hållbarhet blir en central del när förvaltarna utvärderar bolag. Och enligt Björkstén är Fondita Sustainable Europe en av få fonder som placeras i den mest hållbara kategorin enligt EU:s nya taxonomi.  

– Vi tar hållbarhet på största allvar, inte minst då vi är övertygade om att bolag med stark hållbarhetsprofil också tenderar att överprestera på andra områden och därmed bli bra investeringar på längre sikt. 

– I fallet Fondita Sustainable Europe är miljö och samhällsansvar integrerat i affärsmodellerna hos de bolag vi investerar i. Därför placeras fonden också i den mest ambitiösa kategorin enligt EU:s taxonomi. Det är faktiskt väldigt få fonder som klarat av det trots att hållbarhet har varit på tapeten länge, avslutar förvaltaren.  

Läs mer här

Om Fondita Sustainable Europe

Fondita Sustainable Europe är en aktivt förvaltad fond som investerar i bolag vars produkter och tjänster möjliggör en minskning av globala koldioxidutsläpp och som bidrar till att naturresurser använd på ett mer effektivt sätt. Fonden har belönats med såväl det nordiska miljöcertifikatet Svanen som det österrikiska miljöcertifikatet Ecolable. Dessutom har den fått högsta betyg – fem stjärnor – av Morningstar. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fondita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?