1515

De tackar internet för sin framgång

SUNDSVALL. Bröderna Khanahmadi var inte särskilt intresserade av språk när de startade Tolkresurs 2009 – de nosade upp ett växande behov och satsade.

2017 ser de sig om efter nya utmaningar och blickar ut över Europa.

Hamid Reza Khanahmad och Mohammad Khanahmadi.
Hamid Reza Khanahmad och Mohammad Khanahmadi.Bild:Jack Mikrut

På kontoret hänger den första budgeten inom glas och ram. En väldigt enkel uträkning på ett A4-papper där slutsumman är 7.561 kronor för att dra i gång bolaget. Sist i listan över inkomstlösningar är kostnaderna omräknade till pantade burkar: 15.032 stycken.

”Jag hade inte den där summan och fattade inte hur jag skulle få in den heller”, berättar Mohammad Khanahmadi.

”Hamid däremot är en sparsam kille så han fick gå in med sitt kapital, och bli delägare.”

Sparsamme lillebror Hamid Khanahmadi blev vd och ansvarig för ekonomin. Resten är som man säger historia. Redan förra året utsågs det till Gasellvinnare och med gas(ell)pedalen intryckt lyckades de dubbla omsättningen även 2016 och ordna en ny statyett i år.

Men framgångarna har inte stigit dem åt huvudet och de lutar sig sällan nöjt tillbaka.

”Vi är så sjukt dåliga på att fira”, berättar Hamid Khanahmadi.

”Vi gick väl på Max och käkade senaste gången vi fick ett pris. Sedan gick vi tillbaka och jobbade.”

De tycker själva att allt har gått fort. Omsättningsökning i sig är däremot inte en drivkraft.

”Följer inte resultatet med är det ingen idé att växa”, säger Mohammad Khanahmadi.

Men de har lyckats bra med det också. Vinstmarginalen ligger på drygt 12 procent även för 2016, trots fördubblad omsättning.

Förra årets mål att närma sig privatmarknaden jobbar de vidare med. Den andelen ligger nu på drygt 20 procent mot tidigare 10 procent.

”Upphandlingar kan ge stora pengar men det är också känsligare om man bara förlitar sig på det”, säger Mohammad Khanahmadi.

”Vi vill inte heller vara helt beroende av politiska beslut.”

Problematiken med en stor del skattefinansierade upphandlingar har ännu en tydlig baksida. De har redan vunnit tre större affärer i år, värda tillsammans 35 Mkr, men alla ligger på överklagan.

”En sådan överklagan kan ta sex–sju månader, en rätt jobbig tid för företaget. Och fatta hur mycket skattepengar det går åt till det”, säger Hamid Khanahmadi.

Bakslagen är förstås större i ekonomiskt stora upphandlingar. Det gäller att ha fallhöjd i ekonomin.

”Visst kliade det i fingrarna med stora upphandlingar redan för några år sedan. Men hade vi gett oss in i det då, innan vi visste hur mycket problem det kan vara, hade vi gått i konkurs.”

Även om Mohammad Khanahmadi är den ivrige i ägarduon har han med åren lärt sig att inte ta förhastade beslut.

Hamid Khanahmadi finns som ett extra filter och en broms på allt för vilda ideér – även om det kan låta mer negativt än det är.

”Men jag gillar verkligen att analysera risker och ser problem som något utmanande och kul att jobba med. Det måste finnas lite bekymmer, annars är det värdelöst tråkigt.”

Bekymmer har absolut inte saknats under åren. De hade ingen erfarenhet av företagande när de startade och med bara gymnasiekompetens har de lärt sig på vägen, ofta på egen hand.

”Vi måste få tacka internet för framgångarna. Där har vi lärt oss allt.”

Nu rullar företaget på med en väloljad organisation där ägarna inte längre är viktiga i den dagliga driften. Allt går däremot inte som det är tänkt. Lösningen med videotolkning funkar tekniskt bra, men har däremot visat sig vara svårsåld eftersom myndigheter och offentlig sektor inte gärna hoppar på nya sätt att arbeta.

”Mohammad har jobbat mycket med att försöka övertyga både generaldirektörer och politiker att det här är bra”, säger Hamid Khanahmadi.

”Vi har ett pilotprojekt i Enköping som snart kan visa hur mycket pengar de sparar.”

Viljan att inte gå i invanda fotspår har också gett dem en röst i branschen.

”Vi har till exempel fått igenom att man inte dumpar priserna på tolkarnas ersättning vid upphandlingar, utan att det är förmedlingsavgiften man kan konkurrera med”, säger Mohammad Khanahmadi.

”Sådant sporrar oss mer än att vi växer i omsättning.”

När de nu har vuxit till att vara en av de tio större tolk- och översättningsbyråerna i Sverige, sneglar de vidare mot övriga Europa.

”Vi kikar på Tyskland och Bryssel, vi har som mål att bli ett internationellt företag så vi tar oss sakta söderut via Skåne och nedåt”, säger Mohammad Khanahmadi.

”Vi kan också tänka oss att utöka företaget med bolag inom andra branscher”, säger Hamid Khanahmadi.

Än vet de inte vad, mer än att rastlösheten driver dem från vardagsrutinerna i Tolkresurs.

”Vi har ju aldrig varit särskilt intresserade av språk egentligen, vi såg helt enkelt ett enormt behov,” säger Mohammad Khanahmadi.

”Det är att vara ’underdog’, bygga upp något och slå ur underläge som vi gillar med företagandet.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?