ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

De surfar på den tredje vågen virtuell verklighet

  • Med vr-headsetet på förflyttas man till skyskrapornas New York där man tar ”fönsterputshissen” upp till våning 100. Dataspelsentusiasten och utvecklaren Jaana Nykänen (till vänster) är vd för Divine Robot. Foto: Peter Frennesson
  • Nils Andreasson och Henrik Jönsson på Divine Robot. Foto: Peter Frennesson

Henrik är grafikern, Nils programmeraren och Jaana den strukturerade spelutvecklaren som fick bli vd för Divine Robot.

Tillsammans hjälper de företag med ”den tredje vågen” av virtuell verklighet.

Redan under it-hajpen på 1990-talet talades det om hur virtuell verklighet, vr (virtual reality), skulle revolutionera världen. Men så kom bakslaget, tekniken var för dyr och komplicerad.

”Sedan kom ännu en våg som också ebbade ut eftersom tiden inte var mogen. Det här är tredje gången gillt. Nu är tekniken tillräckligt bra för att vara användbar, men inte för spel som många trodde, det är i stället företagstjänster som driver utvecklingen just nu”, säger Henrik Jönsson på Divine Robot, ett bolag som nischat in sig på att utveckla vr-teknik för företag.

I ett rum på kontoret har Divine Robot placerat en ”fönsterputshiss” för att visa vad det handlar om. Med headsetet på befinner man sig plötsligt mitt bland skyskraporna i New York och på väg upp till våning 100. Väl där uppe är svindelkänslan så stark att det känns helt otänkbart att gå ut på en utlagd planka, trots att man vet att golvet finns där precis under, och att man egentligen befinner sig i ett konferensrum i Malmö.

”Läskigt va? Vi skapade tjänsten på skoj till en fest, mest för att visa hur bra tekniken är”, säger Henrik Jönsson.

Han grundade Divine Robot för tio år sedan tillsammans med programmeraren Nils Andreasson. Dataspelsentusiasten och utvecklaren Jaana Nykänen togs in och fick en nyckelroll, affärsidén var nämligen inledningsvis att utveckla spelappar för mobiltelefoner. Trots ett par spelframgångar styrde de om inriktningen för bolaget.

”Vi insåg hur intressant vr är för industrisektorn, men också hur spelbolag faktiskt sitter på kompetensen för att sälja användbara tjänster till industrin. Det är inget som spelbolagen vet om, vilket ger oss en fantastisk potential”, förklarar Jaana Nykänen.

”Eller så är spelbolagen fullt medvetna, men anser sig vara för fina för att sälja timmar, de vill utveckla och sälja coola spel, punkt slut”, säger Henrik Jönsson och pekar på att grundarna har gynnats av att tidigare ha jobbat med traditionella it-uppdrag på större konsultbolag.

”Vi vet helt enkelt hur man pratar med stora bolag i olika sektorer och den erfarenheten finns sällan på renodlade spelbolag.”

När Divine Robot rekryterar letar man ändå främst personal bland utexaminerade spelutvecklare.

Jaana Nykänen har en viktig roll, hon är engagerad i flera branschföreningar, och är bland annat ledamot i Dataspelsbranschen. Hon blev vd i bolaget 2016 eftersom hon ”var den mest strukturerade” av de tre.

Sedan dess har bolaget vuxit rejält, de senaste två åren har omsättningen ökat från 6 miljoner kronor till 11 Mkr och bolaget utsågs i fjol till gasellföretag av Di.

Efterfrågan på Divine Robots tjänster kommer främst från industriföretag som behöver träna och utbilda medarbetare i miljöer som är riskfyllda. Jaana Nykänen berättar om ett uppdrag där kunden har personal som rengör slutna tankar innehållande giftigt avfall. Medarbetarna ges möjlighet att träna i en simulerad miljö innan de är färdigutbildade.

”Andra typiska uppdrag är företag som vill visa sina produkter för kunder, med hjälp av vr. Det blir ett slags kommunikationstjänster och efterfrågan här växer snabbt”, berättar Henrik Jönsson som själv blivit rikskänd via sin Youtube-kanal.

Varje vecka tittar runt 100 000 personer på en videoblogg där han resonerar om svensk politik och företagandets villkor, ofta på ett roligt och utmanande sätt. Det är uppenbart att han även har tänkt en del på hur hans egna bolag ska utvecklas bäst. En viktig grundbult i strategin här är att avsätta en tredjedel av vinsten varje år i helt nya, och egna, produkter. (I fjol uteblev dock vinsten.)

”Vi behöver det här inslaget för att känna oss som entreprenörer och få lite spänning i vardagen. Det handlar om projekt som eventuellt kan bli något men som kan tillåtas att floppa.”

Ett exempel på ett projekt är mathemkörningsbolaget Hungrig.se (Gasellvinnare i Skåne 2017), som till en början är sprunget ur Divine Robot.

Nu satsar bolaget sedan ett år tillbaka helhjärtat på att sälja in vr till alla de trampolinparker som vuxit fram i Sverige de senaste åren genom det nystartade bolaget Cross Reality International. Tanken är en yta där flera människor tillsammans går in med headset och deltar i ett spel som har utvecklats av Divine Robot.

”Vi kallar det cross reality, verkliga människor spelar mot varandra men i en simulerad verklighet. Utmaningen har varit att ta fram en robust produkt som ska tål att användas dagligen”, säger Henrik Jönsson och berättar att en äventyrspark i centrala Malmö har lanserat tjänsten och därmed är första kund.

”Intresset är väldigt stort bland alla parker. Vi tror så mycket på det här att vi kan tänka oss att ta in en partner för att verkligen få fart på tjänsten.”

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer