De startar nytt kvinnligt nätverk: "Vi är inte få och vi är inte små"

På kvinnodagen 8 mars lanseras det nya kvinnliga nätverket 17 – en plattform för entreprenörer vars företag omsätter över 50 miljoner kronor.

Medgrundaren Maria Mattsson Mähl vill visa omvärlden att det finns fler kvinnliga företagare än många tror. ”Vi är inte få och vi är inte små.”

Maria Matsson Mähl, Monica Lindstedt och Jessica Löfström.
Maria Matsson Mähl, Monica Lindstedt och Jessica Löfström.Bild:Evelina Carborn

”Vet du att du är en av de 17?” Den frågan ställde Monica Lindstedt, grundare av serviceföretaget Hemfrid, till Jessica Löfström i Almedalen förra året. De var båda där för att föreläsa om företagande.

Frågan fick Jessica Löfström, ägare av bemanningsföretaget Expanderamera, att lägga grunden till det som i dag är 17 – nätverket för kvinnliga företagare.

Siffran 17 syftar på att det bara finns just så många kvinnor i Sverige som grundat och drivit bolag som omsatt över 50 miljoner kronor, enligt Monica Renstig på Womens Business Research Institute,

Men Jessica Löfström ifrågasatte påståendet.

”Jag tänkte att det måste finnas fler och om det inte gör det då måste jag göra något åt det. I dag vet vi att det finns fler så nu efterlyser vi de kvinnorna”, säger Jessica Löfström.

Jessica Löfström tog kontakt med Maria Mattsson Mähl, grundare av utbildningsföretaget Alpha CE, och tillsammans började de leta fram kvinnor som själva startat och byggt upp ett företag från grunden. Nu har de lyckats hitta ett 40-tal företagare.

”Det initiala syftet är att klustra oss och visa för andra att vi är inte få och vi är inte små”, säger Maria Mattsson Mähl.

Även om nätverket vänder sig till kvinnor med stora företag kommer de också att skapa kontakter med ägare som inte riktigt når upp till 50 miljonersgränsen. Så kallade ”bubblare” som nätverkets grundare hoppas kunna sporra och inspirera till att våga mer.

”Det finns något slags strukturellt i att kvinnor inte ska låta för mycket, ta för mycket plats eller satsa för mycket. Vi vill att kvinnor ska våga tänka större”, säger Maria Mattsson Mähl.

Det är just att tänka större som de hoppas få fler kvinnor att göra.

”Vi vill inte att de bara ska våga bygga små bolag, bygg stort! Har man ett bolag som omsätter 5 Mkr så är det inte en jäkel som lyssnar på dig, omsätter du 50 Mkr så har du fortfarande inte så stor påverkan men omsätter du 500 Mkr då helt plötsligt har du en plattform som du kan ändra världen ifrån, och vi tror att fler kvinnor behöver komma in i den maktpositionen”, tycker Jessica Löfström

”Den verkliga makten sitter i ledningen eller ägandet och det är där man har något att säga till om i slutet av dagen”, säger Monica Lindstedt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?