Annons

”De som ändrar sig snabbast är de som överlever”

Med Joe Biden som president kommer USA få chansen att återta rollen som världens ledande bilnation. Nu väntar ett teknologiskt skifte utan motsvarighet i historien. Det menar John Boesel, vd på Calstart, en amerikansk accelerator som spelar en nyckelroll i transportsektorns omställning i USA. 

Foto:SUNDRY PHOTOGRAPHY

”Jag ser en ljus potentiell framtid för den amerikanska bilindustrin. Vi befinner oss i en period av snabb teknikförändring. De som ändrar sig snabbast och leder utvecklingen är de som överlever. Detta är ingen tid för ”business as usual” – det är en tid att satsa på framtiden och innovera så snabbt som möjligt”, säger han. 

Calstart är en ideell organisation med kontor i New York, Michigan, Colorado och Kalifornien. De spelar ofta en central roll i projekt som jobbar med omställningen mot rena transporter. Målet är att få bort alla utsläpp och visa att transportindustrin kan komma framåt genom att byta ut fossila bränslen. Till organisationen är drygt 200 företag anslutna, däribland Volvo Group. 

Tillsammans med Volvo Group tog Calstart fram världens första reglering som kräver att producenter ska tillverka en viss del nollemissionsfordon från 2024. En kvot som ska öka fram till 2040 då samtliga bilar som tillverkas ska ha noll utsläpp.

I Kalifornien där demokraterna har ett starkt stöd andas många nu ut efter den amerikanska valrysaren. Många ser en ljusare framtid. För bilindustrin har maktskiftet en stor betydelse, menar Boesel.

John Boesel är vd för Calstart som jobbar mot en omställning av transportsektorn. Över 200 företag är anslutna till den ideella organisationen, däribland Volvo Group.
John Boesel är vd för Calstart som jobbar mot en omställning av transportsektorn. Över 200 företag är anslutna till den ideella organisationen, däribland Volvo Group.Foto:Calstart/Mostphotos

”Genom lag kan Kalifornien sätta sina egna utsläppsstandarder så länge de är tuffare än de federala. Det betyder att Kalifornien och de stater som valt att följa den kan göra en viss del för att minska utsläppen, men vi behöver verkligen jobba i koordination med staten. Med Biden så har vi en partner på den federala nivån. Han kommer att återansluta oss till Paris-avtalet och han vill verkligen se USA som en ledare i att uppmuntra andra nationer, däribland EU, att göra ännu mer. Och att USA leder omställningen genom sitt eget agerande”, säger John Boesel och fortsätter:

”USA är världens näst största utsläppare av växthusgaser. Per capita är vi de största utsläpparna i världen. Så för USA att inte vara med i den globala klimatkampen vore en travesti. Det skulle underminera vårt rykte. Klimathotet kräver att länder jobbar tillsammans som aldrig förr. Möjligheterna är enorma. Nu kan vi adressera hotet och göra mindre skada. En vinnande lösning för alla. Men USA måste verkligen leda detta. Om vi inte gör det vet jag inte vilka som ska göra det. Kanske EU. Men det är svårt för EU att ensamt trycka på Asien.”

Hur viktigt är skiftet i Vita Huset för USA:s roll som en ledande bilproducent på den globala marknaden?
”Framtiden för transporter bygger på nollemission. Det är ett globalt race. Om USA:s företag inte är aktivt ledande och engagerade så kommer de förlora. Detta är ett fall där den bästa klimatpolicyn också är den rätta industripolicyn, och bäst för både jobbskapande och tillväxt. Min förhoppning att Biden och hans team kommer att pusha för att USA ska vara ledare både inom industrin och inom policys.

LÄS OCKSÅ Så påverkar valresultatet USA:s fordonsindustri

Vilka är ledande på den scenen i dag?
”Inom lättviktsfordon är Tesla en ledande kraft. Deras framsteg tvingar alla att jobba snabbare – även globalt. De är mycket viktiga. Vi har en ny start-up, Rivian, som är välfinansierade och har gott om kapital. De kommer spela en liknande roll.
Och välfinansierade företag som Arrival som tillverkar lättare transportfordon. UPS har redan beställt 10.000 lastbilar från dem. Även Volvo Group visar ledarskap och får produkter till marknaden snabbt. Men vi måste få ut mer billiga elektriska fordon.” 

Hur ska man få amerikaner, som åtminstone utifrån sett, älskar sina stora bensinbilar att ställa om och välja en el-bil istället?
”Det finns ett stort behov av att utbilda och göra dem medvetna om eldrivna bilar. De är bekväma att äga, i princip underhållsfria, de har bättre acceleration och de är roligare att köra. Men få förstår det. Vi måste öka medvetenheten och få folk bakom ratten så de kan testköra dem. Men viktigt är också att göra det bekvämare att ladda bilen så det är lika smidigt som att tanka bilen. Men det behövs också ekonomiska incitament för att boosta marknaden och göra prisskillnaden mellan en bensin-bil och el-bil mindre”. 

Vad är mest kritiskt för Biden att göra när han kommer till Vita Huset inom detta område?
”Flera saker måste göras. Återansluta oss till Paris-avtalet framför allt. Biden har pratat om att ta bort det befintliga stödet till olja och gas – som i dag har skattelättnader. han måste också bestämma sig för hur hårt han vill pusha framtidstandarder för bilar och hur snabbt han kan tvinga biltillverkarna att producera nollemissions-fordon. Kaliforniens guvernör säger 100 procent nollemissionsfordon 2035 och frågan är om USA vill linjera med den standarden eller inför en annan nationell standard.” 

Biden vill också starta ett återköpsprogram som ska uppmuntra amerikaner att göra sig av med sin gamla, skitiga, bil och köpa en elektrisk sådan. Kan det funka?
”Det fanns ett liknande program 2008. Man stimulerade försäljningen av nya bilar, och lät äldre skitiga bilar gå i pension. Men 2008 var de flesta av de nya bilarna som köptes bensindrivna. Om man vill stimulera både bilindustrin och omställningen så ska detta bara gälla om man köper en nollemissionsbil.  På det sättet är det annorlunda än 2008.”

Biden lovar också att det ska finnas 500.000 publika laddstationer 2030. Är det tillräckligt?
”Nej, det räcker inte. Vi behöver mer. Vi vill göra det lika bekvämt att äga en elbil som en bensindriven sådan. Just nu har Tesla-föraren en mycket bra upplevelse. De har lätt att hitta laddare längs med de stora vägarna, de behöver sällan vänta på att ladda och bilarna laddar ganska fort. Laddstationerna är också placerade nära affärer och andra förnödenheten. Alla el-bilsförare måste få den där Tesla-upplevelsen. Och den måste vi skapa tillsammans.” 

Vilka ska bygga den laddningsinfrastruktur som krävs?
”I Teslas fall byggde de den själva. Men för industrin i sin helhet måste det vara ett samarbete mellan regeringen och industrin för att expandera snabbare.” 

Hur viktigt är det för USA:s fordonsindustri att ha en inhemsk utveckling och tillverkning av batterier?
”Vi befinner oss fortfarande i ett tidigt skede i den utvecklingen. Kineser, japaner och sydkoreaner har fått en snabb start när det gäller batteriteknik och tillverkning. Och nu investerar Tyskland stora summor. Under Biden kommer vi att uppmuntra våra egna företag att göra en stor offensiv för att göra USA till en ledande kraft inom batteri-tillverkning och utveckling. Något av den mest avancerade teknologin tillverkas redan i dag i USA, i Silicon Valley. USA borde jobba hårt för att utveckla den tekniken här, för det är strategiskt viktigt. Vi borde ta en stor del av den marknaden.” 

Du säger att vi befinner oss i ett tidigt skede i batteriteknikens utveckling. Hur ser du på batteriernas framtid? Är det battery-as-a-service där man hyr batterierna som gäller?
”Min kvalificerade gissning är att batteritekniken utvecklas till en punkt där du inte behöver bry dig om att hyra eller byta ut batteriet. Du kan åka 500 miles på en laddning 2030. Du har allt du behöver utan att behöva oroa dig. Laddtekniken kommer förbättras och laddningstider kommer att komma ner drastiskt”.

Kommer vi att se en standard inom dessa batterier som vi ser inom andra områden?
”Jag tycker vi ska jobba mot det. Det vore idealiskt.”

Slutligen, är du optimistisk inför framtiden?
”För de som vill förändra och leda är jag optimistisk. Jag är också optimistisk inför vad teknik kan göra för att lösa klimatkrisen och våra luftproblem. Det finns låginkomsttagare som fortsätter andas dålig luft. Det gäller de som bor nära fabriker och hamnar där det är mycket mer utsläpp än vad det är i rikare områden. Så genom att pusha för omställningen kommer USA att leda och skapa mer jobb , men också förbättra luftkvaliteten i områden som lidit i årtionden. Det har varit orättvist och oschyst.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera