1515

De skapade snabbväxande kedja utan att veta om det

VÄSTERÅS.
Bröderna Mansour är uppväxta i restaurangbranschen. Med det gemensamma bolaget Mocca Deli hittade de hem på riktigt. Under pandemin har de satsat mer än någonsin – både i tid och pengar.

”Orkar man hålla farten uppe genom en kris, går man ut som segrare”, säger Tony Mansour.

Mocca Delis tre grundare, bröderna Salle, Alen och Tony Mansour, öppnade en restaurang för att kunna odla sina spetskompetenser och ha roligt tillsammans.
Mocca Delis tre grundare, bröderna Salle, Alen och Tony Mansour, öppnade en restaurang för att kunna odla sina spetskompetenser och ha roligt tillsammans.Foto:Ida Thunberg

Restaurang, kafé och bar i ett. Det var affärsidén när bröderna Mansour öppnade sitt första Mocca Deli i Eskilstuna 2015. Orsaken var inte bara att man trodde på konceptet att ge kunderna valmöjligheten att kunna äta middag, ta en fika eller bara en drink, utan framför allt Tony, Salle och Alen Mansours respektive bakgrunder.

Som barn i en restaurangfamilj tillbringade de mycket av sin tid i sådan miljö under uppväxten. När de blev gamla nog tog de egna ansvarsområden och skapade egna projekt.

”Vi har gjort alltifrån kafé till fine dining, snabbmat och nattklubb”, säger Tony Mansour.

Han själv älskar att stå i köket och har huvudansvaret för Mocca Delis restaurangdel.

”Salle är barista, han håller en hög nivå inom kaffe och kan allt om det. Alen är den som kan cocktails, han har mycket kunskap och tävlingserfarenhet.”

Från början var Mocca Deli brödernas sätt att skapa en arbetsmiljö som de trivdes i, där de kunde arbeta sida vid sida, odla sina spetskompetenser och ha roligt tillsammans.

”Vi skulle inte jobba sju dagar i veckan längre, och inte en massa sena nätter. Det handlade inte bara om att tjäna pengar längre utan om att vi skulle ha riktigt roligt på jobbet och göra något som verkligen var vi.”

Men mottagandet blev varmare än de hade räknat med, och förfrågningar började komma om att starta upp Mocca Deli även på andra orter.

”Folk trodde att det var en kedja innan det var det”, säger Tony Mansour.

I Eskilstuna hade bröderna samarbetat med inredningsarkitekten David Gölen, som tidigare har inrett bland annat cafékedjan Espresso house, och samtalen påbörjades nu om att ta konceptet vidare till fler orter.

Våren 2018 öppnade Mocca Deli i Örebro i regi av en franschisetagare. Samma år blev Mocca Deli Gasellföretag för första gången, något som upprepades även 2019.

”Vi insåg att det fanns potential för att skapa en kedja och så fick det bli. Vi la enormt mycket tid på att ta fram ett koncept där franschisetagaren skulle kunna följa en handbok och kunna få fram samma innehåll och känsla som vi hade gjort i Eskilstuna”, säger Tony Mansour.

2019 öppnade Mocca Deli i Norrköping och i höstas i Västerås. Näst på tur står Linköping.

”Vi valde till en början att satsa på medelstora städer, och planen är att fylla på med städer som Uppsala, Karlstad, Jönköping och Helsingborg men även Stockholm, Göteborg och Malmö”, säger Tony Mansour.

Bolagsmässigt fungerar det så att brödernas bolag Mocca Deli Group i dag bedriver franschiseverksamhet. Under bokföringsåret 2019/2020 (brutet räkenskapsår) såldes dotterbolaget Mocca Deli i Örebro. Omsättningen sjönk därför, eftersom bröderna Mansour valde att gå ifrån restaurangägandet, men resultatet ökade. Sedan i mars i år äger Mocca Deli Group dock 100 procent av aktierna i restaurangen Mocca Deli i Västerås där de nu har valt att ha sin bas.

Vid varje nyöppning är Tony, Salle och Alen Mansour med först genom planerings- och byggprocessen, och sedan jobbar de i ungefär en månad i den nya staden.

”Vi har även som krav att ägaren är med i driften. Det ska inte vara någon passiv ägare som bara investerar pengar i Mocca Deli. För att det ska bli bra måste du vara på plats, lyssna, se, träffa gästerna. Det handlar både om att sätta rätt känsla på plats på golvet, och om att det är så du ser var du kan hålla nere råvaru- och personalkostnader, och när det behövs förändringar”, säger Tony Mansour.

Bröderna säger att det har blivit betydligt hårdare konkurrens sedan de började i branschen, och att det ställer höga krav på dem som ägare och på franschisekonceptet.

”Det är alltifrån att regelverken är hårdare till att gästen är mycket mer medveten. I dag finns det hur mycket matlagningsprogram som helst på tv, och alla möjliga råvaror finns tillgängliga för privatpersoner att köpa. Du kan inte lura gästen utan måste hålla en hög kvalitet och hög servicenivå”, säger Tony Mansour.

I dag har bröderna lämnat över driften i Eskilstuna till en franschisetagare och jobbar själva i Västerås. De konstaterar att det inte blev riktigt som de hade tänkt, i och med att det lilla familjeprojektet växte till en kedja.

”Det är tur att vi gillar utmaningar”, säger Alen Mansour och ler.

Samtidigt är det viktigt för dem att ha kvar basen, med Tony i köket, Salle vid kaffet och Alen vid drinkarna.

”Vi ska inte fastna i papper och administration, för det vi är bäst på är att vara därute”, säger Salle Mansour.

Att satsa på nya städer mitt under pandemin, i en bransch som är en av de som drabbats hårt, kändes ändå självklart för bröderna.

”Vi valde att stå fast vid planen vi hade. Och här i Västerås blev det jättebra, vi öppnade i november mitt under den deppigaste delen av pandemin, och det blev något positivt för folk i stan. Jag tror att vi bidrog med lite framtidstro”, säger Tony Mansour.

Att fortsätta växa är numera ett självklart mål.

”Målet är att vi ska ha 15 enheter inom några år. Det vet vi att vi skulle kunna klara i eget ägande. Skulle bolaget bli större än så kanske vi skulle behöva ta in kapital. Men än så länge kan vi klara det utan yttre finansiärer och det är så vi vill ha det, tills vidare.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?