Annons

De ska locka investerare till Järva: ”Blir förhållandevis lätt”

Som 19-åring startade Deqa Abukar inkubatorn Bling, som hittills knådat fram över 100 bolag från ”orten”. Vidare ligger hon bakom det prisbelönta entreprenörsnätverket Womenisa. 

Tillsammans med modeföretagaren Dag Granath lanserar nu Deqa Abukar ”Bridge” – ett experimentellt showroom i Kista Galleria som ska få kapitalet att öppna sig för för Järvaområdet. 

Modeföretagaren Dag Granath, entreprenören Deqa Abukar och hennes kollega Amal Said startar ett showroom, Bridge, i Kista för att få makthavare att se möjligheterna i Järvaområdet.
Modeföretagaren Dag Granath, entreprenören Deqa Abukar och hennes kollega Amal Said startar ett showroom, Bridge, i Kista för att få makthavare att se möjligheterna i Järvaområdet.Foto:Joey Abrait

Medan omstartsdebatten pågår – hur Sverige ska få fart på tillväxt, investeringar och jobb igen – rullar duon Deqa Abukar och Dag Granath ut ett projekt i Kista Galleria som ska få investerare att upptäcka entreprenörer från Järvatrakterna. 

Den 1 oktober öppnar Bridge – ett showroom för lokala företagare och en plats att besöka för riskkapitalfirmor som saknat en bra kartnål i området. 

För att ha varit Sveriges främsta it-centrum i cirka 40 år är Kista förbluffande obruten mark för ”hubbar” där entreprenörer kan mötas och utvecklas, konstaterar Dag Granath.  

”Det finns en glasvägg mellan Stockholms förorter och innerstan som vi vill riva. I stället vill vi skapa en brygga till näringslivet som sitter på resurser och kapital.” 

Både Dag Granath och Deqa Abukar har seglat upp som två självklara namn bland den nya entreprenörsgenerationen som ännu inte fyllt 30 år. 

Förra året utsågs hans skrädderivarumärke Atelier Saman Amel till mäktigast inom svenskt herrmode av magasinet King. I mars kammade Womenisa, ett entreprenörsnätverk för kvinnor som Deqa Abukar startat med sin parhäst Amal Said, det feministiska priset Årets Selma. 

Nätverket Womenisa är en del av Deqa Abukars inkubator Bling, som hon grundat tillsammans med Adnan Yousuf. Sedan starten 2014 har Bling knådat fram över 100 bolag som tillsammans omsätter runt 200 miljoner kronor. 

Nu tillkommer den nya satningen Bridge i Bling-familjen. Kista Galleria upplåter en lokal för projektet, där entreprenörer från inkubatorn kommer att visa upp och sälja sina produkter. I lokalen ska det även finnas plats för möten på coworkingytor. Vidare kommer temakvällar med föreläsningar, workshops och samtal att arrangeras, berättar Deqa Abukar. 

”Det blir en plattform där vad som helst kan hända, inte minst inspiration. Kista Galleria är en trafikerad plats och att se sin granne eller vän i Bridges showroom gör det lättare att se sig själv som entreprenör. Folk i Järva måste också också ha tillgång till förebilder.”

Vilka som kommer att ställa ut sina produkter är inte klart än, men konceptet blir konsumentbetonat, fortsätter hon. 

”Det kan till exempel vara entreprenörer som säljer hudvårdsprodukter för en viss målgrupp, eller parfymer från sitt hemland. De skulle inte komma in i Kicks sortiment – men nu kan de sälja sina produkter bredvid Kicks i Gallerian.”

Omkring var sjätte månad ska handelsdelen av Bridge rotera och nya entreprenörer ta plats. 

”Efter ett halvår tänker vi oss att de är redo för att ha en egen 'kub' i hallen. Sista steget är en egen butik. Vi vill att de ska göra en utvecklingsresa, växa in i gallerian och bli självförsörjande”, säger Deqa Abukar.  

Hon är övertygad om att tajmingen är rätt. Coronapandemin har krympt världen och människors rörelsemönster. På några månader har det lokala fått ökad status. 

”Tidigare hade vi ett samhälle där tänket var globalt. Som entreprenör skulle man snabbt ta sig utanför Sverige. Nu känner vi inte längre samma trygghet med det globala. Just därför vill Bridge visa och framhäva möjligheterna som finns lokalt.”

En annan faktor som de anser talar för att Bridge lyckas med sitt annorlunda galleriakoncept är människors förändrade shoppingmönster, som ligger bakom detaljhandelns långvariga kris.  

”Butiker kommer att leva kvar som marknadsplats, men om folk inte längre besöker butiker för att uträtta ärenden måste de bli erbjudna någonting annat”, säger Dag Granath och hänvisar till Bridges tre ben: handel, möten och inspiration.

Ser du några utmaningar med att locka riskkapital till Bridge?
”Jag tror att det blir förhållandevis lätt. Nästa generations medarbetare och konsumenter kommer att välja bort företag som inte adresserar positiv utveckling. Dessutom finns en enorm oupptäckt potential som riskkapitalister i dag går miste om”, säger Dag Granath.

Områdena kring Järva är hårt drabbade av den ökande arbetslösheten. Samtidigt finns mycket positivt som händer, säger Deqa Abukar. Via Blings nätverk, där fler än entreprenörer ingår, har över 300 arbetstillfällen genererats, enligt organisationens egna siffror. 

”Jag kallar Järva för potentialområde. När vi hade en idétävling förra året fick vi in 124 idéer enbart från Järvaentreprenörer. Så låt oss tala om kontraster”, säger hon och himlar med ögonen: 

”När man nämner resurser och behovet av samverkan får man automatiskt en politisk hatt och kallas för aktivist fastän man inte har valt det. Det är bara entreprenörskap som är målet.”

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?