ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 APR Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

De ska lära chefer bli digitala

  • Anders Richtnér, vd för Handelshögskolans Executive Education, Claudia Olsson, vd Exponential, Klara Adolphson, ledarskapsexpert och senior rådgivare samt Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm. Foto: Emma Duong

Att behålla ett arv och samtidigt låta sig digitaliseras är en utmaning för många företag. Med Handelshögskolans nya ledarskapsutbildning ska chefer lära sig att digitalt transformera sina företag.

”En sak som vi lär ut är hur man som företag kan använda sig av big data. Tänk dig att du är en konsument och att du får ett erbjudande från en matbutik om extrapris på chips när du inte tycker om chips. Då blir du kanske nästan lite irriterad. I dag förväntar vi oss att företag ska ha koll på oss och vad vi behöver”, säger ledarskaps- och innovationexperten Klara Adolphson, en av grundarna till utbildningsprogrammet Decoding X.

Programmet har tagits fram av Claudia Olsson, vd för bland annat Exponential och Klara Adolphson, i nära samarbete med Handels-högskolans Executive Education, som erbjuder ledarskapsutbildningar och affärsutvecklingsprogram för chefer inom svenskt näringsliv och offentlig sektor.

Hur big data används är bara en av delarna i den totalt tolv dagar långa utbildningen som kostar över 150.000 kronor.

”Sedan kommer även artificial intelligence och machine learning in i detta, alltså hur en maskin lär sig att förstå hur en kund beter sig och utefter det ger anpassade förslag och nya tjänster – ungefär som i Spotify där vi serveras låtlistor med musik som vi borde tycka om”, säger Klara Adolphson.

Anders Richtnér är vd på Handelshögskolans Executive Educations. Enligt honom ställer digitaliseringen även krav på ett företags kultur.

”Mycket blir nytt i företagen. Det behövs nya roller, nya anställningar och nya strukturer. Allt det här, att ta in ett nytt arbetssätt, samtidigt som man såklart behöver försöka behålla företagets arv som sträcker sig långt tillbaka i tiden är en utmaning för de flesta”, säger Anders Richtnér.

Den tekniska utvecklingen har pågått länge. Varför kommer en sådan här utbildning först nu?
”Det finns självklart utbildningar i dag som tar sig an delar av det här, men det som inte funnits tidigare är någon som tar ett helhetsgrepp på hela den digitala transformationen. Det vill säga både tekniken, affärsutvecklingen och beteendeförändringen. Det är det som gör oss unika jämfört med andra utbildningar”, säger Klara Adolphson.

Under de första åtta månaderna har Decoding X finansierats av Vinnova. Startskottet för utbildningen går i mars nästa år och avslutas i oktober.