Annons

De simmar i iskallt vatten: ”Måste vara tillräckligt galen”

I helgen anordnades den nionde upplagan av vintersimmet i Skellefteå, en simtävling i närapå nollgradigt vatten.
”Det har blivit en trend med vinterbad, det har vi nog varit med och skapat här”, säger Lars Westerlund vid arrangörsföreningen Mörkrets och kylans glada vänner.

Två av simmarna gör sig redo för start i året vintersim.
Två av simmarna gör sig redo för start i året vintersim.Foto:Marcus Nilsson, Mörkrets och kylans glada vänner

I en bana utsågad i isen på Skellefteälven anordnas varje år Scandinavian Winter Swimming Championship, en del av världscupen för vintersim. Årets upplaga bjöd på något varmare temperatur än vanligt. I vattnet var det 0,9 grader och lufttemperaturen låg på någon minusgrad.

”Annars brukar det ligga runt 0,3-0,4 grader i vattnet så det var väldigt behagligt för publiken och simmarna. Första året hade vi minus 36 i luften så då var det betydligt kärvare”, säger Lars Westerlund.

Richard Tegnér från Stockholm vann, för femte året i rad, guld på 25 meter bröstsim för män 65-69 år. För honom började det med ett nyårsdopp i Hellasgården 2015.

”Många föreställer sig nog att det är någon form av självplågeri. Men det är det ju inte, då skulle inte så många hålla på med det”, säger han.

Utöver simningen hölls en poesitävling och ett fiolframträdande i isvaken.
Utöver simningen hölls en poesitävling och ett fiolframträdande i isvaken.Foto:Marcus Nilsson, Mörkrets och kylans glada vänner

För honom är tävlingen är en extra krydda, men evenemanget och den sociala samvaron tilltalar honom mest. Han tycker att vintersim är en bra återställare om man blivit utbränd i ett stressigt arbetsliv.

”Efteråt mår man otroligt bra. Man känner sig stark och får energi. Huden rodnar ofta efteråt eftersom man får sådan blodcirkulation. Man blir skär som en gris”, säger han.

Ingrid Lindelöw Berntsson från Umeå vann fyra individuella distanser och hennes lag tog hem lagkappen. På tre av distanserna blev 56-åringen bästa dam sett till alla klasser. Hon har simmat i bassäng sedan hon var fem år gammal och bland annat vunnit guld på masters-VM, världsmästerskapen för veteraner, i Sydkorea. Vintersim introducerades hon till för fem år sedan.

”Man måste vara tillräckligt galen, älska simning och inse hur bra man mår av kallvattensimning. Sedan är jag en tävlingsmänniska och älskar att vinna, det ska jag inte sticka under stol med”, säger hon.

Precis som Richard Tegnér har hon fått mersmak för vintersim. Och för Ingrid Lindelöw Berntsson är siktet inställd på större sammanhang.

”Det är några som sagt att jag ska följa med på VM i vintersim nästa gång så att Sverige får någon medalj, så det kanske blir så”, säger hon och skrattar.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?