1515
Annons

De sätter premien efter hur bra du kör

Deras algoritm har koll på hur mycket och hur säkert du kör. Nu lägger insuretechbolaget Paydrive in en ny växel för att få fart på sin användarbaserade bilförsäkring.

Paydrives vd Carl Johan Thorsell och grundaren Andreas Broström.
Paydrives vd Carl Johan Thorsell och grundaren Andreas Broström.Foto:Hampus Andersson

Elon Musk har länge smitt planer på att erbjuda sina Teslaägare det. Och på den svenska marknaden är insuretechbolaget Paydrive i dag ensamma om erbjudandet. Vi pratar användarbaserade bilförsäkringar.

”Vi har utvecklat en algoritm så att vi i det långa loppet har en avgörande konkurrensfördel genom att vi kan sänka risken i en bilförsäkringsportfölj”, berättar Paydrives vd Carl Johan Thorsell.

Paydrives algoritm samlar in sju parametrar som kompletterar de 17-18 traditionella parametrar som de traditionella försäkringsbolagen baserar sina bilförsäkringspremier på.

Bland dessa tillkommande parametrar finns sådant som hur fort man kör, när på dygnet och kraftiga inbromsningar. Sådant som Paydrive kan samla in digitalt från bilens datasystem via en inkopplad dosa.

Paydrive startade 2016 med att erbjuda ”betala för de mil du kör”-försäkringar. Nästa steg togs 2020 när bolagets algoritm lanserades och bilförsäkringspremien inte bara anpassades efter hur mycket man körde utan också hur. En försiktig och säker förare betalar en lägre premie. I samma veva bytte Paydrive också riskbärare från Gjensidige till Protector. 

Strax före jul noterades bolaget på marknadsplatsen NGM och har så här långt klarat den sedan dess relativt skakiga marknaden väl.

I dag har bolaget omkring 10.000 försäkringskunder samt omkring 5.000 kunder som följde med när Paydrive förra sommaren förvärvade Telia Sense, en uppkopplad billösning.

”Telia Sense-kunderna är inte försäkringskunder, vi har inte erbjudit dem det ännu. Men det är naturligtvis vår plan”, förklarar Paydrives vd.

Innovativa, användarbaserade bilförsäkringar är än så länge ingen stor produkt på den svenska marknaden. Konstigt nog, kan tyckas.

”Vi är den enda spelaren i hela Norden idag”, konstaterar Carl Johan Thorsell.

”Med den begränsade konkurrensen vi har i Sverige med ett oligopol med fyra stora bolag med rejäla marginaler i portföljerna betalar konsumenterna i dag ett överpris helt enkelt. Då är det ingen som vill eller behöver göra detta”, menar han vidare.

Folksam erbjöd under några år fram till förra sommaren en uppkopplad, användarbaserad  bilförsäkringslösning kallad Köra Säkert. En tjänst som nu är skrotad.

”Med en bättre konkurrens som i länder som USA, Tyskland och England skulle vi som där säkerligen ha en rad spelare inom användarbaserade bilförsäkringar.”

Carl Johan Thorsell ser också framöver möjligheter för Paydrive att exportera bolagets algoritm som en Saas-lösning till existerade försäkringsgivare på andra geografiska marknader.

Samtidigt utvecklas de tekniska förutsättningarna snabbt. Strax före jul inledde Paydrive ett samarbete med CMT, världens största telematikleverantör för smarta mobiltelefoner. CMT:s plattform använder mobilsensorer för att mäta riskfyllda körbeteenden som fortkörning, hårda inbromsningar, skarpa svängar, plötslig acceleration eller telefondistraktion.

”I vår Teslaförsäking samlar vi in datan från den datadelning som de förarna ändå gör med Tesla. Det kommer vi att kunna göra med andra märken också vartefter”, förklarar Carl Johan Thorsell.

Teslagrundaren Elon Musk har för övrigt länge pratat om att starta eget försäkringsbolag som ska erbjuda Tesla-ägare bilförsäkringar som är 20-30 procent billigare än vad som erbjuds från etablerade försäkringsbolag i dag.

”Jag skulle inte bli förvånad om de andra större bilmärkena också drar igång egna försäkringsbolag eftersom. Det skulle vara konstigt om de inte gjorde det”, menar Carl Johan Thorsell.

Dagens elbilsutveckling kommer också att påverka försäkringsbranschen.

”Det blir dyrare reparationer”, konstaterar Carl Johan Thorsell.

”Det kommer säkert att förändras i takt med att vi får större serier och mer kända fel, då kommer felen gå ner. Samtidigt med elektrifieringen kommer dock även allt mer av självkörande element. Ju mer hjälp man får i körningen desto mer kan skadorna minimeras, och därmed risken. En del av denna förändring bör komma konsumenterna till godo i form av sänkta premier”, säger han.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?