1515

De säkrar värdefull data – ”kommer explodera inom två-tre år”

Göteborgs-startupen DPella hoppas bli en av de första på marknaden som kan erbjuda en lösning som garanterar den personliga integriteten i en allt mer datadriven värld. Med sitt deltagande i innovationshubben Mobility Xlabs får de chansen att prova sin lösning ihop med flera svenska storbolag – däribland Volvo och Ericsson.

Dpella består av data-ingenjörerna Alejandro Russo, biträdande professor på Chalmers tekniska högskola och Marco Gaboardi, forskarssistent vid Boston University, samt entreprenören Carola Compá.
Dpella består av data-ingenjörerna Alejandro Russo, biträdande professor på Chalmers tekniska högskola och Marco Gaboardi, forskarssistent vid Boston University, samt entreprenören Carola Compá.Foto:Dpella

”Det är en unik möjlighet att komma in i mobilitetsdomänen – för här spelar vi i första divisionen med de stora aktörerna”, säger Alejandro Russo ,bolagets vd och grundare samt biträdande professor vid institutionen för data- och informationsteknik på Chalmers tekniska högskola. 

DPella föddes ur Russos och samarbetspartnern Marco Gaboardis, forskarassistent på Boston University, forskning kring datasäkerhet och dataanalys. För att säkra att data, som till exempel bygger på människors beteenden, inte kan spåras till en specifik individ – utan att för den delen plocka bort värdefull information – tog de fram en matematisk modell. Med dess hjälp tillför de uppgifter, så kallat ”random noise”, till datan som gör det omöjligt att koppla den till enskilda individer.

”Bolag är superrädda för att dela eller publicera analytisk data om sina kunder – så de gör det helt enkelt inte. Även GDPR spelar in här Det slutar med att alla sitter på varsin datasilo. Det hjälper inte att ta bort det som faktiskt pekar ut en specifik person, som till exempel ett personnummer. Det finns ändå en massa attribut som pekar mot en specifik person. Men plockar man bort för mycket information blir datan inte användbar. Men med vår modell kan man vara spetsig utan att riskera integriteten.”

De insåg snabbt att de var något på spåren då de i samband med att de presenterade sin research blev inbjudna till flera konferenser runt om i världen. 

”Inom de närmsta åren kommer många företag behöva hitta en lösning för dataintegritet för att få kundinsikter och fortsätta förbättra sina produkter. Det finns också ett behov av att kunna dela personlig data på ett säkert sätt med samarbetspartners och andra företag. Den processen kan vår lösning förenkla och bolagen slipper bekymra sig för om de delar datan på ett korrekt sätt”, säger Russo och fortsätter:

”Vi tror att detta fullkomligt kommer explodera inom två till tre år.”

Detta mynnade ut i att de, tillsammans med entreprenören Carola Compá, startade bolaget DPella i april förra året. Och bolaget har redan väckt intresse på flera hållbland annat deltar man i EU-programmet Data Portability & Services Incubator (NGI DAPSI) samt i GU Ventures som stöttar projekt och företag sprungna ur Göteborgs universitet.  Nu får DPella också möjlighet att testa och utveckla sin produkt i samarbete med flera av de stora svenska industriföretagen CEVT, Ericsson, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact, som alla ingår i innovationshuben MobilityXlab på Lindholmen i Göteborg.

Vad tror du att er modell kommer att få för betydelse för framtidens dataanvändning?
”Om vi kan skydda den personliga integriteten och garantera att datan kan delas på ett säkert sätt så kommer det leda till att fler delar data – vilket i sin tur kommer att skapa helt nya värden”, säger Alejandro Russo.

Kan den personliga integriteten skyddas på ett säkert sätt öppnas nya dörrar som skulle göra det möjligt för flera olika företag att använda en stor mängd ny data i sin forskning och produktutveckling, menar han.

”Om exempelvis Volvo Cars delade data kring hur deras kunder använde sina bilar så skulle den kunskapen kunna användas för att göra rätt val när man exempelvis bygger ut laddinfrastruktur med mera”, säger Russo.

På frågan om han har fler exempel säger Russo lite skämtsamt att han sparar de bästa idéerna till Mobility Xlabs. 

”Vi är i Sverige, i Göteborg, som har en supertradition av innovation i symbios med multinationella företag. Det här är vår chans att visa att vi kan bidra med innovation och rörelse i de här bolagen”, säger Russo.

 

 

 

 


Innehåll från RapalAnnons

Optimaze Worksense vägleder en trygg retur till hybridarbete

Flexibelt hybridarbete har varit arbetsplatsstrategi för flera företag redan innan pandemin, men nu finns ett bredare intresse för att erbjuda medarbetare möjlighet att mer aktivitetsbaserat och dynamiskt kunna välja plats, tid och samarbetsmetod. Våra fysiska, sociala och digitala arbetsmiljöer förändras därav drastiskt för många.

Det är inte bara en eller annan personal- och fastighetschef som just nu skrapar sig i huvudet om hur man borde hantera en gradvis och trygg retur till kontoren. Trenden framöver verkar gå mot att företagen ser sig ha en stor del av sin personal på kontoret 2-3 dagar i veckan, medan övriga dagar spenderas på distans. Det här skapar frågeställningar kring hur stora kontorslokaler vi behöver framöver – och datan fattas för många.

Fysiska möten innebär fortfarande en viss smitto- och hälsorisk med nya vågor av virusvarianter kring hörnet. Vidareutveckling av existerande smarta digitala kontorslösningar, för att stötta en tryggare retur till kontoret, har därför varit i fokus det senaste året hos PropTech företaget Rapal, som även själva står inför samma problematik.

–  Vi har själva jobbat med detta i ett tiotal år, och lärt oss en hel del tillsammans med våra kunder genom åren, säger Pontus Kihlman, Head of Business Development för Optimaze på Rapal. Med vårt försprång vet vi nu att företag, med testade lösningen Optimaze Worksense, kan få smarta verktyg för att hantera sin personalkapacitet och säkerställa att alla håller rätt avstånd via öppen, transparent och visuell kommunikation via en ’digital tvilling’ av kontoret.

Smart Officelösning

Optimaze Worksense är en smart office-lösning med tillhörande mobilapp som gör det möjligt att lätt boka och avboka skrivbord, mötesrum eller lediga parkeringsplatser redan innan man har gått hemifrån. Det går även att kolla den egentliga närvaron eller luftkvaliteten i realtid, med data från sensorer. På så vis kan en anställd känna sig trygg innan de bokar en plats och lämnar hemmet, och behöver inte utsätta sig för onödiga risker i exempelvis tunnelbanan, om kontoret redan är fullbokat.

– Det behöver finnas möjligheter att via tekniska verktyg finna och dela på resurser, göra smidiga felanmälningar, eller ha koll på aspekter såsom luftkvaliteten på kontoret. Den ”digitala assistenten” tar bort friktion så som onödigt resande och sökande som inte har något mervärde och som inte bidrar till arbetet.

Analys av IoT-data

Därefter gäller det att följa upp långsiktigt – med Optimaze Worksense mäter och analyserar man IoT-data kring hur resurserna används. Detta ger insikter som sedan kan ligga till grund för att planera ett hållbarare, effektivare och mer kostnadseffektivt kontor.

– Vi hjälper till att optimera arbetsplatser ur både miljö-, kostnads- och medarbetarperspektiv, baserat på kontinuerligt insamlad data så att miljön stödjer organisationens framtida sätt att arbeta. Allt det här kan låta komplext, svårt och dyrt – men det tar endast en dag att lägga upp systemet, och kostnaderna ligger kring ”en kopp latte per medarbetare” i månaden.

I större skala, möjliggör Optimaze också en hel del annat inom fastighetsförvaltning. Ungefär 40 miljoner kvadratmeter av digitaliserade bottenplaner, över 30.000 hyreskontrakt och 1,6 miljarder euro årlig fastighetsomsättning optimeras och förvaltas idag med hjälp av programmet runt världen i 40 länder.

Läs mer om smarta lösningar och Optimaze Worksense

 

Mer från Rapal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rapal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?