1515
Annons

De säkrar värdefull data – ”kommer explodera inom två-tre år”

Göteborgs-startupen DPella hoppas bli en av de första på marknaden som kan erbjuda en lösning som garanterar den personliga integriteten i en allt mer datadriven värld. Med sitt deltagande i innovationshubben Mobility Xlabs får de chansen att prova sin lösning ihop med flera svenska storbolag – däribland Volvo och Ericsson.

Dpella består av data-ingenjörerna Alejandro Russo, biträdande professor på Chalmers tekniska högskola och Marco Gaboardi, forskarssistent vid Boston University, samt entreprenören Carola Compá.
Dpella består av data-ingenjörerna Alejandro Russo, biträdande professor på Chalmers tekniska högskola och Marco Gaboardi, forskarssistent vid Boston University, samt entreprenören Carola Compá.Foto:Dpella

”Det är en unik möjlighet att komma in i mobilitetsdomänen – för här spelar vi i första divisionen med de stora aktörerna”, säger Alejandro Russo ,bolagets vd och grundare samt biträdande professor vid institutionen för data- och informationsteknik på Chalmers tekniska högskola. 

DPella föddes ur Russos och samarbetspartnern Marco Gaboardis, forskarassistent på Boston University, forskning kring datasäkerhet och dataanalys. För att säkra att data, som till exempel bygger på människors beteenden, inte kan spåras till en specifik individ – utan att för den delen plocka bort värdefull information – tog de fram en matematisk modell. Med dess hjälp tillför de uppgifter, så kallat ”random noise”, till datan som gör det omöjligt att koppla den till enskilda individer.

”Bolag är superrädda för att dela eller publicera analytisk data om sina kunder – så de gör det helt enkelt inte. Även GDPR spelar in här Det slutar med att alla sitter på varsin datasilo. Det hjälper inte att ta bort det som faktiskt pekar ut en specifik person, som till exempel ett personnummer. Det finns ändå en massa attribut som pekar mot en specifik person. Men plockar man bort för mycket information blir datan inte användbar. Men med vår modell kan man vara spetsig utan att riskera integriteten.”

De insåg snabbt att de var något på spåren då de i samband med att de presenterade sin research blev inbjudna till flera konferenser runt om i världen. 

”Inom de närmsta åren kommer många företag behöva hitta en lösning för dataintegritet för att få kundinsikter och fortsätta förbättra sina produkter. Det finns också ett behov av att kunna dela personlig data på ett säkert sätt med samarbetspartners och andra företag. Den processen kan vår lösning förenkla och bolagen slipper bekymra sig för om de delar datan på ett korrekt sätt”, säger Russo och fortsätter:

”Vi tror att detta fullkomligt kommer explodera inom två till tre år.”

Detta mynnade ut i att de, tillsammans med entreprenören Carola Compá, startade bolaget DPella i april förra året. Och bolaget har redan väckt intresse på flera hållbland annat deltar man i EU-programmet Data Portability & Services Incubator (NGI DAPSI) samt i GU Ventures som stöttar projekt och företag sprungna ur Göteborgs universitet.  Nu får DPella också möjlighet att testa och utveckla sin produkt i samarbete med flera av de stora svenska industriföretagen CEVT, Ericsson, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group och Zenseact, som alla ingår i innovationshuben MobilityXlab på Lindholmen i Göteborg.

Vad tror du att er modell kommer att få för betydelse för framtidens dataanvändning?
”Om vi kan skydda den personliga integriteten och garantera att datan kan delas på ett säkert sätt så kommer det leda till att fler delar data – vilket i sin tur kommer att skapa helt nya värden”, säger Alejandro Russo.

Kan den personliga integriteten skyddas på ett säkert sätt öppnas nya dörrar som skulle göra det möjligt för flera olika företag att använda en stor mängd ny data i sin forskning och produktutveckling, menar han.

”Om exempelvis Volvo Cars delade data kring hur deras kunder använde sina bilar så skulle den kunskapen kunna användas för att göra rätt val när man exempelvis bygger ut laddinfrastruktur med mera”, säger Russo.

På frågan om han har fler exempel säger Russo lite skämtsamt att han sparar de bästa idéerna till Mobility Xlabs. 

”Vi är i Sverige, i Göteborg, som har en supertradition av innovation i symbios med multinationella företag. Det här är vår chans att visa att vi kan bidra med innovation och rörelse i de här bolagen”, säger Russo.

 

 

 

 


Innehåll från EKNAnnons

Så arbetar underleverantören med statliga EKN för bättre finansiering

KB Components firar 75 år i år och är underleverantör till stora industribolag som Scania, Thule och Volvo Cars. Även underleverantörer till svenska exportföretag kan få tillgång till EKN:s exportgarantier – som bland annat kan göra det lättare att få bankfinansiering.

Läs mer om hur företag med indirekt export kan dra nytta av EKN:s garantier

Med tillverkning i såväl Örkelljunga som Gislaved, Kanada och Kina har KB Components växt till ett stort svenskt industriföretag på egna meriter. 

– Vi tillverkar hjulhus till bilar, bromssystem till lastvagnar, blandare till kök och badrum och mycket annat. Bland våra kunder finns stora svenska bolag som Volvo Cars, FM Mattsson, Haldex och Scania. Vi har dessutom kunder i utlandet som till exempel elbilstillverkaren Rivian, berättar Stefan Andersson som är vd på KB Components. 

Tillväxt kräver bra krediter

KB Components har växt snabbt de senaste åren. Bland annat har de öppnat fabriker i både Kanada, Kina och Mexiko, och gjort förvärv i Slovakien. Men att växa kräver kapital.

– Bra möjlighet till finansiering är viktig, och villkoren för finansieringen likaså. Vi jobbar med olika banker för våra finansieringsbehov, och även med utländska där vi har verksamhet. Vi har också samarbetat med både Svensk Exportkredit och EKN för att tillsammans med bankerna göra finansieringen enklare, säger Stefan Andersson.

EKN har som uppdrag att stödja svensk export och svenska exportföretag, bland annat genom olika former av bankgarantier. Även underleverantörer till exportbolag, utan egen export, kan ta hjälp av EKN eftersom de också bidrar till svensk export. KB Components har både egen export och levererar till exportföretag. Genom EKN har företaget en rörelsekreditgaranti om 60 miljoner kronor för ett banklån. 

– Det är en kreditgaranti vi har haft i omgångar, och banken föreslog det för oss som ett sätt att stärka sina egna säkerheter i finansieringen. För oss har det varit väldigt okomplicerat och EKN och banken har samarbetat för att göra processen så enkel som möjligt för oss.

Läs mer om hur underleverantörer till exportföretag kan använda EKN:s garantier

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?