Annons

De norpar bilkunderna från Blocket

UPPSALA.
Med ett litet kapital och ett stort självförtroende grundade 23-åringarna Marcus Simpson, Robin Ilar och Oskar Otterström bilhandlaren Handla Bil Sverige. Fem år senare omsätter bolaget över 300 Mkr och är Uppsalas snabbast växande företag.

Marcus Simpson, Robin Ilar och Oskar Ottenström ligger bakom  Gasellvinnaren i Uppsala.
Marcus Simpson, Robin Ilar och Oskar Ottenström ligger bakom Gasellvinnaren i Uppsala.Foto:Jack Mikrut

Handla Bil Sverige säljer begagnade bilar i prisklassen 50.000 till 250.000 kronor och har sålt över 1.500 bilar under 2022 hittills.

En av förklaringarna till den snabba framfarten tror grundarna och delägarna Marcus Simpson, Robin Ilar och Oskar Otterström beror på att de satsat på att bygga ett varumärke förknippat med trygghet, vilket fått många att sälja sin bil till Handla Bil Sverige, istället för till exempel via Blocket, just med vetskapen om att det kommer att bli en smidig affär utan något krångel.

”Vi har försökt att få så många kunder som möjligt att recensera sina affärer med oss på nätet, vilket har blivit lite som marknadsföring”, säger Marcus Simpson, vd och medgrundare.

Bilarna marknadsförs och säljs sedan vidare via företagets egen hemsida och Blocket.

”Vi sålde ungefär 287 bilar under hela det första verksamhetsåret, och i maj i år sålde vi 203 bilar på en månad, så det är lite skillnad i tempo”, säger Robin Ilar, medgrundare.

Det var duon Marcus Simpson och Robin Ilar, med bakgrund på den numera konkurrerande bilhandlaren Kamux, som grundade företaget 2017, blott 23 år gamla. Strax därpå anslöt även jämngamla Oskar Ottenström till företaget.

”Vi tänkte ‘vad är det värsta som kan hända?’. I dag kan man ju kolla tillbaka på det och undra hur vi tänkte egentligen, jag hade nog inte tagit samma risk i dag”, säger Robin Ilar.

”Vi har alla vuxit upp i Uppsala och umgåtts i perioder. Marcus och Robin jobbade tillsammans innan det här, och jag och Marcus har spelat innebandy tillsammans. Robin och Marcus har gått i samma skola också. Men ibland handlar det mer om tajming, och så tror jag det var för oss”, säger Oskar Ottenström, delägare.

Till en början sålde de begagnade bilar från en grusplan i Skyttorp utanför Uppsala. Markhyran låg på 2.000 kronor i månaden, och försäljningen skedde bara på lördagar. Under veckodagarna jagade trion bilar på Blocket som hämtades från land och rike för att sedan köras hem till Uppsala. Då handlade det mest om bilar som låg i prisklassen 5.000-20.000 kronor.

Foto:Jack Mikrut

”Bilar jag inte hade rört i dag. Jag kommer ihåg en gång när jag hämtade en bil i Skåne som vi betalade 800 kronor för, man hoppades ju bara på att den skulle orka hela vägen hem. Men vi sålde den för 3.900 kronor, så rent procentuellt blev det en bra affär,” säger Marcus Simpson.

Kontrakten skrevs i en gammal husvagn – som värmdes upp av en motorvärmare.

”Man stod ute på grusplanen och bara längtade efter att få komma in i den varma husvagnen, det var så jäkla kallt att stå där på vintern. Och eftersom husvagnen var så trång fick vi knappt plats när det var dags att skriva kontrakt,” säger Robin Ilar.

Det dröjde inte länge innan företaget hade blivit för stort för grusplanen, och flyttade därför till en gammal industrilokal som låg i närheten. Efter en snabbare renovering hade man både ett kontor och en liten bilhall.

”Det låg fortfarande mitt ute i ingenstans, men det blev ju stor skillnad. Jag minns hur glada vi var när vi öppnade upp lokalen”, säger Robin Ilar.

Men inte heller där blev bolaget speciellt långvarigt. Sedan 2019 huserar företaget i nybyggda lokaler på 900 kvadratmeter. I den strategiskt belägna bilhallen, som ligger längst med E4:an, finns det gott om plats för bilar inne i visningshallen. Utöver det har man också en stor uppställningsplats för alla fordon som väntar på en ny ägare. Man har också expanderat norrut till Östersund.

”Vi har länge spånat på om att det skulle vara kul att öppna i någon annan stad, och framför allt någonstans i Norrland. Eftersom Robin skulle flytta dit blev det naturligt att vi öppnade där.”

Att som 28-åringar driva ett företag med drygt 11 heltidsanställda och flera timanställda är inte alltid helt enkelt, säger Robin Ilar. Det gäller att hela tiden föregå med gott exempel.

”Många här är bra vänner och umgås också privat, och flera är i samma ålder. Ibland kan det vara svårt att dra gränsen för när man ska vara chef och inte. Ibland känns det också som att man ofta behöver göra det där lilla extra, jämfört med om det hade varit äldre”, säger Marcus Simpson.

Det är bland annat bolagsbyggandet som är kul, berättar Marcus Simpson och säger att de nästan har för mycket idéer om hur de ska fortsätta driva bolaget framåt.

”Vi har fått införa en regel om att vänta i minst en vecka innan vi tar ett beslut om en ny idé, så idén får ligga till sig lite. Ibland kommer vi fram till att det kanske inte var en så bra idé, och då blir det inget av den. Men nu känner jag att det är dags för något nytt, jag börjar bli lite uttråkad”, säger han och skrattar.

Foto:Jack Mikrut

Att det finns en stark entreprenörsanda hos trion råder det inga tvivel om. Marcus Simpson berättar om hans tidigare försök att som 18-åring importera bilar från Tyskland för att sedan sälja vidare till återförsäljare som inte riktigt gick som planerat, men att det var det som ledde honom dit han är i dag.

”Jag åkte ner till Tyskland och besökte alla bilhandlare jag kunde och köpte en bil som jag körde hem till Sverige. Att jag försökte sälja den till Robin Ilar (som då jobbade på bilhandlaren Kamux) resulterade i att jag fick ett jobb där”, säger Marcus Simpson.

Även Robin Ilar har en kort karriär som egenföretagare bakom sig, men då i mediebranschen.

”Men jag tjänade inte några pengar på det, samtidigt som det var så jäkla mycket jobb, så jag la ner det ganska snabbt.”

Bilen är ofta den näst största investeringen en privatperson gör efter bostaden. Och precis som för många andra företagare innebär den kommande vintern stora utmaningar. Högre elpriser, inflation och en minskad köpkraft kommer att påverka bolagets försäljning, säger Marcus Simpson, samtidigt som han är optimistisk.

”Just nu är det väldigt billigt att köpa bil i Sverige, så många utländska kunder letar sig hit. Det är något vi har märkt av. Samtidigt kanske de som planerade att köpa en dyrare bil kanske tänker om och köper en billigare begagnad bil i stället”, säger Marcus Simpson.

Han lyfter också fram flera positiva faktorer för branschen, bland annat att det fortfarande råder komponentbrist vilket skapar långa leveranstider på nya bilar, och att elbilar har börjat bli populärare på andrahandsmarknaden, vilket han tror kommer bidra till ökad försäljning framöver. Bolaget har också tagit det strategiska beslutet att göra sig av med dyrare bilar.

”Vi har precis roterat ut premiumsegmentet ur lagret. Det är de bilarna som kommer att drabbas värst framöver. Hade vi fortfarande suttit på de bilarna hade jag varit väldigt mycket mer orolig över framtiden än vad jag är nu”, säger Marcus Simpson.

Vilken är den konstigaste bilförsäljningen ni har gjort?
”Vi hade en kund som ringde in på telefonen en gång, men man hörde knappt vad han sa. Till slut förstod vi att han satt i en helikopter och ville landa hos oss inom 30 minuter för att köpa en bil. Han landade, köpte bilen (En Amarok) och flög iväg igen,” säger Robin Ilar.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera