Annons

De miljonsatsar på att ta fram det ofarliga glidet

LILLEHAMMER. Nästa år förbjuds de giftigaste skidvallorna. Den största vallatillverkaren Swix satsar nu miljoner på att ta fram nya produkter.

”Vi lägger enormt med resurser på det, nästan allt”, säger Swix racingchef Henrik Johnsen.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack mikrut

I Swix vallafabrik i OS-staden Lillehammer går maskinerna för högtryck. Med skidsäsongen bakom hörnet stiger efterfrågan på produkterna som ska ge skidåkare bättre fäste i uppförsbackarna och mer fart på flacken. 

Flertalet motionärer förknippar skidvalla med fästvalla på burk eller paraffin som smälts in i belaget för att ge bättre glid. Men på elitnivå är det mer extrema produkter som gäller. 

”Under VM i Obersdorf 1987 såg vi att italienarna hade ett fantastiskt glid. Inne i deras vallabod bar alla masker och det rök något fruktansvärt”, berättar Swix tidigare produktchef Harald Bjerke när Di är på besök. 

Förklaringen var att italienarna hade börjat lägga fluorpulver på skidorna. Fluor är vattenavstötande och mindre känsligt för smuts, vilket gör att glidet blir bättre, i synnerhet i våta fören. 

Sedan dess har alla elitåkare och många ambitiösa motionärer vallat med fluorvallor. Baksidan är att vallorna är giftiga. De bryts ner långsamt i både kroppen och naturen, vilket med åren blivit allt mer omdebatterat.

Den 4 juli nästa år förbjuds C8-molekylen, som används i alla fluorpulver, i EU. Nu letar tillverkarna efter vallorna som ska ersätta dagens pulverburkar. 

Den största aktören i branschen, Swix, samarbetar med universitet både i Sverige och Norge och lägger miljoner norska kronor på forskning. Under sommaren har den norska vallatillverkaren testat nya vallor på en rad platser i världen. 

”Vi lägger enormt med resurser på det här, nästan allt. Vi har haft ett team på Nya Zeeland två somrar i rad för att testa. Vi har varit i Sognefjell och i Torsby skidtunnel”, säger Swix racingchef Henrik Johnsen.

Under nästa år hoppas företaget kunna ersätta glidvallor med lägre fluorhalt, så kallade lf- och hf-paraffiner med nya produkter utan fluor. Förändringen är viktig eftersom de enklare fluorprodukterna är populära bland motionärer och skidföräldrar.

Däremot har det visat sig svårt att göra de mest extrema produkterna helt utan fluor. Swix kommer i sina pulvervallor stället använda en annan fluormolekyl, C6, som har liknande glidegenskaper, men som bryts ner snabbare i kroppen och i naturen. 

De nya pulvervallorna ska lanseras under vintern, är planen. Men först återstår den sista finslipningen. 

Glidtester är svårt och tålamodsprövande. Testerna måste göras på helt identiska skidor, med samma struktur. Dessutom måste testerna göras i olika temperaturer och olika snötyper. 

”Det som funkar i Norge går inte nödvändigtvis bra i Mellaneuropa och den snö de har där”, säger Henrik Johnsen. 

Det stora provet för de nya vallorna blir när tävlingssäsongen börjar i november. Först då blir det möjligt att på allvar se hur de nya vallorna står sig mot de gamla. För Swix del är lanseringen viktig eftersom fluorprodukterna står för en betydande del av vallaförsäljningen.

”Men det ser lovande ut och vi tror att de nya vallorna är lika bra eller bättre än de gamla”, säger Henrik Johnsen. 

Det som komplicerar övergången är att förbudet bara kommer gälla på EU:s inre marknad. I länder som USA, Japan och Ryssland är det fortfarande fritt fram. Dessutom handlar det bara om ett försäljningsförbud, det är fortfarande tillåtet att använda giftig fluorvalla. 

”Landslagen i världscupen kommer använda det som glider bäst. Därför är det helt nödvändigt att vi hittar något som är bättre än det som existerar idag”, säger Henrik Johnsen. 

I skidvärlden pågår en bredare debatt om fluorvallorna. I ungdomsskidåkningen försöker förbunden i både Norge och Sverige att få bort vallorna helt. Vasaloppet slutade förra året erbjuda fluorprodukter i evenemangets egen vallaservice. 

Om fluor ska försvinna helt från vallabodarna räcker det inte med ett försäljningsförbud. Då krävs det att de olika internationella skidförbunden sätter ned foten. Metoderna för att kontrollera om en skida vallats med fluor måste också bli mer tillförlitliga. 

”Annars är risken att det blir som med dopingen, att det fuskas eller att folk tittar snett på varandra i sporten”‚ säger Harald Bjerke. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?