I Swix vallafabrik i OS-staden Lillehammer går maskinerna för högtryck. Med skidsäsongen bakom hörnet stiger efterfrågan på produkterna som ska ge skidåkare bättre fäste i uppförsbackarna och mer fart på flacken.
Flertalet motionärer förknippar skidvalla med fästvalla på burk eller paraffin som smälts in i belaget för att ge bättre glid. Men på elitnivå är det mer extrema produkter som gäller.
”Under VM i Obersdorf 1987 såg vi att italienarna hade ett fantastiskt glid. Inne i deras vallabod bar alla masker och det rök något fruktansvärt”, berättar Swix tidigare produktchef Harald Bjerke när Di är på besök.
Förklaringen var att italienarna hade börjat lägga fluorpulver på skidorna. Fluor är vattenavstötande och mindre känsligt för smuts, vilket gör att glidet blir bättre, i synnerhet i våta fören.
Sedan dess har alla elitåkare och många ambitiösa motionärer vallat med fluorvallor. Baksidan är att vallorna är giftiga. De bryts ner långsamt i både kroppen och naturen, vilket med åren blivit allt mer omdebatterat.
Den 4 juli nästa år förbjuds C8-molekylen, som används i alla fluorpulver, i EU. Nu letar tillverkarna efter vallorna som ska ersätta dagens pulverburkar.
Den största aktören i branschen, Swix, samarbetar med universitet både i Sverige och Norge och lägger miljoner norska kronor på forskning. Under sommaren har den norska vallatillverkaren testat nya vallor på en rad platser i världen.
”Vi lägger enormt med resurser på det här, nästan allt. Vi har haft ett team på Nya Zeeland två somrar i rad för att testa. Vi har varit i Sognefjell och i Torsby skidtunnel”, säger Swix racingchef Henrik Johnsen.
Under nästa år hoppas företaget kunna ersätta glidvallor med lägre fluorhalt, så kallade lf- och hf-paraffiner med nya produkter utan fluor. Förändringen är viktig eftersom de enklare fluorprodukterna är populära bland motionärer och skidföräldrar.
Däremot har det visat sig svårt att göra de mest extrema produkterna helt utan fluor. Swix kommer i sina pulvervallor stället använda en annan fluormolekyl, C6, som har liknande glidegenskaper, men som bryts ner snabbare i kroppen och i naturen.
De nya pulvervallorna ska lanseras under vintern, är planen. Men först återstår den sista finslipningen.
Glidtester är svårt och tålamodsprövande. Testerna måste göras på helt identiska skidor, med samma struktur. Dessutom måste testerna göras i olika temperaturer och olika snötyper.
”Det som funkar i Norge går inte nödvändigtvis bra i Mellaneuropa och den snö de har där”, säger Henrik Johnsen.
Det stora provet för de nya vallorna blir när tävlingssäsongen börjar i november. Först då blir det möjligt att på allvar se hur de nya vallorna står sig mot de gamla. För Swix del är lanseringen viktig eftersom fluorprodukterna står för en betydande del av vallaförsäljningen.
”Men det ser lovande ut och vi tror att de nya vallorna är lika bra eller bättre än de gamla”, säger Henrik Johnsen.
Det som komplicerar övergången är att förbudet bara kommer gälla på EU:s inre marknad. I länder som USA, Japan och Ryssland är det fortfarande fritt fram. Dessutom handlar det bara om ett försäljningsförbud, det är fortfarande tillåtet att använda giftig fluorvalla.
”Landslagen i världscupen kommer använda det som glider bäst. Därför är det helt nödvändigt att vi hittar något som är bättre än det som existerar idag”, säger Henrik Johnsen.
I skidvärlden pågår en bredare debatt om fluorvallorna. I ungdomsskidåkningen försöker förbunden i både Norge och Sverige att få bort vallorna helt. Vasaloppet slutade förra året erbjuda fluorprodukter i evenemangets egen vallaservice.
Om fluor ska försvinna helt från vallabodarna räcker det inte med ett försäljningsförbud. Då krävs det att de olika internationella skidförbunden sätter ned foten. Metoderna för att kontrollera om en skida vallats med fluor måste också bli mer tillförlitliga.
”Annars är risken att det blir som med dopingen, att det fuskas eller att folk tittar snett på varandra i sporten”‚ säger Harald Bjerke.