1515

De mest jämställda papporna finns i norr

Sveriges mest jämställda pappor finns i Dorotea och Umeå. Det är i alla fall där papporna tar ut störst andel av föräldradagarna. I botten hamnar Ljusnarsberg och Dals-Ed.

Inför mors dag uppmärksammar Försäkringskassan hur jämställda Sveriges kommuner är när det gäller uttag av föräldrapenning.

Mest jämställt är det i norr. I Dorotea och Umeå i Västerbottens län tog kvinnorna förra året ut 66 procent av föräldrapenningen och männen 34 procent. I andra änden av listan hamnade kommunerna Ljusnarsberg och Dals-Ed, där männen bara tog ut cirka 18 procent av dagarna.

"Vi vet inte riktigt vad de geografiska skillnaderna beror på. Det vi har sett är att sådant som utbildningsnivå påverkar, de med högre utbildning är mer benägna att dela jämställt än de med lägre. Vi vet också att exempelvis egenföretagare tar ut färre dagar än andra", säger Niklas Löfgren, Försäkringskassans familjepolitiska talesperson.

Mammors och pappors uttag av föräldrapenning blir allt mer jämställt — men det går sakta. Totalt tog kvinnorna ut 73 procent av dagarna och männen 27 procent under 2016.

Utvecklingen är inte bara de politiska reformernas förtjänst.

"De har ju varit till för att snabba på takten mot ett mer jämställt uttag, men utvecklingen har ju varit även utan dem mot ett mer jämställt uttag", säger Niklas Löfgren.

Obalansen i uttaget av föräldrapenning riskerar att skapa både lönegap och ohälsogap, enligt Försäkringskassan.

"I Sverige kan båda föräldrar jobba och ha barn. Samtidigt ser vi att kvinnor efter första barnet har högre ohälsostatistik än män och att det blir inkomstskillnader efter första barnet mellan män och kvinnor", säger Niklas Löfgren.

När det gäller vabbande (vård av barn) är fördelningen mer jämställd. Här tas 62 procent av dagarna ut av kvinnorna och 38 procent av männen. Mest jämställt är Hjo, där kvinnorna tar 53 procent av vabbandet och männen 47. I botten hamnar Arjeplog, där kvinnorna tar 76 procent och männen 24.

Det finns i dag ingen exakt prognos för när uttaget av föräldradagar kommer att vara helt jämställt.

"Vi har kommit till 27/73, det är en utveckling som pågått 42 år. Skulle det fortsätta i samma takt skulle det alltså ta ungefär 40 år till. De senaste åren, sedan reformerna infördes, har det dock gått lite snabbare. Samtidigt är det så att ju närmare vi kommer desto mer sannolikt är det att utvecklingstakten planar ut", säger Niklas Löfgren.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?