Hoppa till innehållet

Annons

De matchar tolkar – växer i raketfart

Utan erfarenhet av branschen bestämde sig Virpal Singh och Leyla Sarac för att starta en tolkförmedling. Beslutet skulle visa sig vara en fullträff: Digital Interpretations Scandinavia, Digitaltolk, är årets Gasellvinnare i Stockholm. 

Virpal Singh och Leyla Sarac grundade Digitaltolk - Gasellföretaget som växt mest av alla i Stockholm mellan 2017-2020.
Virpal Singh och Leyla Sarac grundade Digitaltolk - Gasellföretaget som växt mest av alla i Stockholm mellan 2017-2020.Foto: Jesper Frisk

”Hallå, är det någon som talar persiska här? Hallå, kan någon arabiska?”

Virpal Singh brukade gå ner till Centralstationen i Stockholm efter arbetsdagens slut. Jobbet som IT-konsult ersattes under kvällarna med att bre mackor. Andra volontärer stod beredda med kläder, någon koordinerade boenden. 

Året var 2015 och plötsligt kom 163.000 människor till Sverige.

”Det var ett hav av människor som hade flytt misär.” 

I det bruset reste sig någon upp på en stol och ropade efter tolkhjälp. Virpal Singh såg snabbt problemet – och behovet.

”Jag tänkte att det måste finnas ett bättre sätt att hitta en tolk än att stå på en stol och skrika. Ett fungerande matchningssystem för tolkar”.

Efter research om hur tolkförmedlingsmarknaden såg ut – där en tolk normalt tillsattes efter 25 till 50 minuter – bestämde han sig för att starta Digitaltolk. Bakgrunden i IT-branschen kom väl till pass i bygget av system, app och hemsida.

Plattformen stod redo och de första tolkarna och kunderna hade knutits till systemet när Leyla Sarac kom in bolaget. Virpal Singh hade letat efter en andra delägare och i Leyla hittade han ”världens bästa säljare”, som han själv beskriver sin kollega.

”Han ringde mig på min 50-årsdag och presenterade sin affärsidé, så jag brukar säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent”, säger Leyla Sarac.

De två delägarna var redo att sätta igång. 

Digitaltolk identifierade snabbt de problem som beställare tidigare mött. Förutom att tillsättandet ofta tog för lång tid var det svårt att överhuvudtaget hitta tillgängliga och auktoriserade tolkar. Efter genomförda uppdrag klagade ofta beställarna på att kvalitén var bristande. 

På andra sidan fanns auktoriserade tolkar med tomma kalendrar.

”Det visade att det inte fanns ett system som kunde matcha tolkarna snabbt och kvalitativt”, säger Leyla Sarac. 

Foto: Jesper Frisk

I appen som Digitaltolk byggt ska det vara lätt att boka en tolk. Beställaren väljer språk, datum och tid. Systemet skickar sedan automatiskt ut uppdragen till relevanta tolkar, som själva får acceptera förfrågan. 

Det tar två till 15 sekunder att lösa ett akut tolkbehov. Hos Digitaltolk är mer än 6.000 tolkar registrerade och över 200 språk representerade.

I fjol genomfördes drygt 200.000 bokningar i appen, att jämföra med 2017 då 5.750 tolkar bokades. 

Sjukvården, kommuner, myndigheter och polis- och rättsväsendet hör till Digitaltolks största kundgrupp, men bolaget ser en markant ökning bland privata och börsnoterade bolag, juristbyråer och privatpersoner som vänder sig till matchningstjänsten.

”Många bolag säger ’vi använder tech för att förbättra världen’ – här använder vi tech för att förbättra människors liv – på riktigt”, säger Virpal Singh. 

Det handlar om föräldrar som får möjlighet att prata med sina barns läkare eller asylsökande som får en första hjälp att orientera sig i ett nytt samhälle. 

Behovet Virpal Singh såg på Centralstationen visade sig inte bara vara tillfälligt. Det syns inte minst i bolagets siffror. Tillväxten de senaste fyra åren på 2.845 procent gör Digitaltolk till överlägsen Gasellvinnare i Stockholm. Omsättningen 2020 landade på 161,7 miljoner kronor.

Virpal Singh har ett digitalt möte med utvecklingsteamet som är utspritt över världen.
Virpal Singh har ett digitalt möte med utvecklingsteamet som är utspritt över världen.Foto: Jesper Frisk

Bara det senaste året har bolaget vunnit flera stora upphandlingar, bland annat i region Skåne och Halland som enda leverantör av tolktjänster. 

”Men när det gäller vår framgång handlar det inte om att vi vunnit upphandlingar, utan för att vi har skapat tjänster som ökar kvaliteten och gör skillnad för kunderna i deras vardag. Vi är väldigt lyhörda för deras behov och snabba på att implementera lösningar”, säger Leyla Sarac.

För Virpal Singh beror den snabba tillväxten på hans och Leyla Saracs kundfokus, driv för effektivisering och tech, men inte minst värderingar – det är deras samhällsengagemang som driver företaget framåt.

”Det handlar framför allt om vilka personer vi är och det dna vi har.”

Leyla beskriver det som att de båda verkar i samhällets tjänst. 

”Det vi utvecklar ska gagna samhället på fler plan. Med digitalisering och tech har vi lyckats åstadkomma skillnad samtidigt som vi arbetat utifrån hjärtat”, säger hon.

Det var också det som från början fick Virpal Singh att efter arbetet ansluta till de andra volontärerna på Centralstationen. 

”Jag är styrd av de värderingarna. Behöver människor hjälp så ska jag självklart hjälpa till, om jag kan. Det präglar mycket hur jag och Leyla jobbar.”

Kundernas behov och önskemål kommer därför i första hand – utifrån dem kan en affärsmodell sedan skapas. Att tjäna pengar på idén är inte alltid det primära. 

”I många funktioner gör vi inte det, men vi skapar dem för att det ger värde till och förenklar åt kunderna”

Samtidigt skissas planerna för framtiden och där ser delägarna fortsatt tillväxt i såväl befintliga som nya segment och marknader.

”Vi har byggt en superstabil bas, nu är det bara att trycka ännu hårdare på gasen”, säger Virpal Singh. 

Innehåll från Brackets AIAnnons

Nu kommer AI-hjälpen som effektiviserar juristernas arbete

En ny AI-lösning gör det möjligt att automatisera en stor del av juristernas arbete med att granska och skriva avtal. Därmed frigörs tid för mer strategiska och värdeskapande uppgifter.

– Syftet med vår lösning är inte att ersätta juristerna utan att öka deras produktivitet och konkurrenskraft, säger Erik Sandström, grundare av Brackets.

Rapporter från bland annat Goldman Sachs har pekat ut juridik som ett av de områden där AI har störst potential att rationalisera arbetet.

Nu lanseras Brackets AI, en AI-assistent som hjälper jurister att granska och skriva avtal, bland annat genom att identifiera risker i avtalsvillkoren, föreslå ändringar i avtalsvillkoren och skapa nya avtalsvillkor.

– Brackets AI är unik genom att den kan hantera en mängd olika avtalstyper och språk, genom att den ger användarna möjlighet att skapa egna granskningsregler och genom att den kompletterar den regelstyrda granskningen med en allmän riskbedömning, förklarar Erik Sandström, och utvecklar:

– Brackets AI kan hantera både kundspecifika riktlinjer och oförutsedda avtalsvillkor.

Brackets AI görs tillgänglig i Microsoft Word

Juristerna kan ta del av hjälpen direkt i Word. Brackets AI visar vad som kan behöva ändras i avtalsdokumentet, föreslår hur ändringen kan utformas och låter juristen föra in ändringen med ett knapptryck.

– Ambitionen är att Brackets AI ska bli som en medarbetare inuti datorn, som kan förbereda delar av juristen avtalsarbete och förpacka det i ett format som är färdigt för användning. Detta representerar ett skifte från teknik som enbart ett verktyg, till teknik som en partner, förklarar han. 

Brackets AI har redan testats 

Brackets har sedan 2019 tillhandahållit Brackets Contracts, ett kontraktshanteringssystem fokuserat på effektivisering och riskhantering genom automatisering, standardisering och användarvänlighet. Några av de kunder som använder Brackets Contracts har fått möjlighet att använda Brackets AI före den officiella lanseringen.

 – Brackets kunder har framtidsinriktade chefsjurister som nu ytterligare ökar sin konkurrenskraft, säger Erik Sandström.

Han påpekar att utvecklingen går väldigt fort och drar paralleller till när skrivmaskinen blev ersatt av ordbehandlaren. 

– De som envisades att fortsätta med skrivmaskin stod sig inte i konkurrensen. Nu sker en explosionsartad utveckling av AI och här gäller det för juristerna att hänga med, avslutar Erik Sandström.

Läs mer på: www.brackets.ai

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Brackets AI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera