1515
Annons

De lever högt på rika storstadsemigranter

ÖSTERSUND.
När pandemin slog till hittade ägarna till Östersundsföretaget Pontus Ericsson AB ett sätt att växa i ett Härjedalen där både invånarna och fritidshusen blir fler. 

Ett rullande showroom blev en kostnadseffektiv lösning för att kunna finnas på flera platser parallellt.

Ola och Maria Jernström.
Ola och Maria Jernström.Foto:Malin Palmqvist

I mörkret lyser neonbokstäverna röda: ”Pontus Ericsson”. Längs husfasaden löper varudeklarationen i vit neon: möbeltyger, gardiner, mattor. Här på Kyrkgatan i Östersund flyttade grundaren Pontus Ericsson in 1952 med sitt då 15 år gamla företag. I dag driver barnbarnet Ola Jernström och hans fru Maria Jernström företaget vidare i samma lokaler. 

”Han var en glad människa som gillade mat, umgänge och att sjunga”, säger Ola Jernström om sin morfar. 

Olas mamma, som tillsammans med sin man och en bror tog över butiken 1974, var äldst av sex syskon och har berättat hur hennes pappa gärna tog med sig handelsresande hem på smörgåsbord över lunch till den stora familjen. Hans snapsvisor har gått i arv i familjen som ”Pontusvisor”.

Ola Jernström började jobba här 1986 och tog över företaget 2001. I dag är inriktningen gardiner, markiser och mattor. Solskydd säljer bra under vår och sommar, mattor ger värme under höst och vinter. 

”Vi har gått från att vara en styckevarubutik till att bli en entreprenör som följer varje kund. Vi måttar, ger förslag, lämnar offert, syr och monterar. Det blir en lång sträcka med varje kund”, säger Maria Jernström som gick in i företaget 2012.

Då inleddes också ett aktivt förändringsarbete där man bestämde sig för att arbeta med måttanpassade kvalitetsprodukter, ta betalt för produkternas värde och erbjuda full service från förslag, via sömnad till montering. 

Sedan 2011 har omsättningen stigit från 10,3 Mkr till fjolårets 13,6 Mkr. Resultatet har varierat, men trenden är stigande och landade pandemiåret 2020 på 2,1 Mkr. 

”Vi började skatta oss själva på ett annat sätt. Det speglas i siffrorna”, säger Maria Jernström. 

Förändringsarbetet ledde också till att företaget 2013 öppnade ett showroom i Åre. Det visade sig vara ett bra drag för att nå en köpstark kundkrets. 

”Åre blev en större utmaning än vi hade tänkt oss. Det är ganska krävande kunder och de är väldigt kunniga i vad de vill ha”, säger Maria Jernström. 

Det har lett till ytterligare utveckling. Det textila är fortfarande viktigt, men tekniken kring motoriserade och fjärrstyrda lösningar kring exempelvis solskydd är minst lika viktig. 

”Vi kan ha en kund uppe i Åre som motoriserar gardiner runt sin inomhuspool för 200 tusen kronor och det hittar vi inte så många av inne i Östersund”, säger Maria Jernström.

Maria Jernström med tygprover.
Maria Jernström med tygprover.Foto:Malin Palmqvist

Många av Årekunderna är kända namn men hemliga på grund av sekretess. Men när Zlatan nyligen sålde sitt hus i Åre för 30 miljoner kunde man ge en tydlig ledtråd om vem som levererat sol- och insynsskydd till det spektakulära huset. 

Även marknaden i Östersund med omnejd har vuxit.

”Attraktionskraften är väldigt stor i Östersund. Ofta är det en köpstark kundgrupp som sålt ett boende i Stockholm, flyttar upp och bygger hus och vill ha hjälp med solskydd och gardiner”, säger Maria Jernström. 

År 2020 var första året sedan 1988 som inflyttningen till Jämtlands län var större än utflyttningen. Det är kommunerna Åre, Krokom, Berg och Härjedalen som står för det positiva flyttnettot. Kanske en effekt av pandemin, men Ola och Maria Jernström såg trenden redan före 2020 och tror att distansarbete och medvetna val av livsstil ligger bakom. 

”Vi åkte till en by som man tänker kan vara en avfolkningsbygd, men innanför en skogsridå stod flera nya drömvillor på rad. Det är så himla kul att det här händer”, säger Maria Jernström. 

När det blir allt svårare att hitta mark att bygga på i Åreområdet riktas blickarna mot skidorterna i Härjedalens kommun. 

”Eftersom vi hade så fin utveckling i Åre började vi snegla mot Härjedalen, där exploderar det nu”, säger Maria Jernström. 

Men var skulle en eventuell filial ligga? Runt både Vemdalen och Funäsdalen finns en rad mindre destinationer.

”Var man än lägger sig blir det långt för några”, säger Ola Jernström. 

Det rullande showroomet.
Det rullande showroomet.Foto:Malin Palmqvist

Lösningen blev ett rullande showroom som kan flyttas emellan olika orter. I första hand runt om i Härjedalen, men på sikt också till övriga platser i Jämtlands län. 

Ola och Maria Jernström har valt att kalla det för ett semidigitalt showroom. Här förenas möjligheten att klämma och känna på material, med digitala möten. När Region Jämtland Härjedalen erbjöd stöd för företag som på olika sätt drabbats av pandemin tog man chansen och fick hjälp med finansieringen av sin senaste satsning som har sin tillfälliga hemvist vid paddeltennisbanan i Vemdalen.

”Vi kan köra möten via Face Time så att kunden bara kan gå in med kodlås. Vi är ett 80-plus-företag som försöker anamma den nya tekniken på alla sätt”, säger Maria Jernström. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?