Annons

De letar nya kunder för sina plastsäckar i krisen

När coronapandemin slår ut hela branscher och orderingången faller letar Paxxo nya kunder för sin tåliga, tunna sopsäck.

”Utmaningen är att agera snabbt, för oss handlar det om att anpassa oss efter sjukvårdens förändrade behov och utnyttja att hygienaspekter prioriteras högt”, säger familjebolagets vd Henrik Péters.

Entreprenör: Paxxo.
Paxxos vd Henrik Péters är beredd att tillhandahålla sitt sopsäckssystem till regioner som har brist på avfallssäckar eller i samband med att det byggs provisoriska sjukhus under coronakrisen.
Paxxos vd Henrik Péters är beredd att tillhandahålla sitt sopsäckssystem till regioner som har brist på avfallssäckar eller i samband med att det byggs provisoriska sjukhus under coronakrisen.Foto:Emil Malmborg

 

Malmöbolaget Paxxo började året urstarkt. Bolaget växte med 20 procent under årets första månader och började förbereda en stor investering av en ny automatiserad tillverkningslina. Men så kom pandemin, orderingången föll och i april landade försäljningen 15 procent under budget.

”Det gick snabbt och min bild är att det råder panik där alla håller hårt i sina pengar. Nu handlar det om att anpassa kostnader men också om att ställa om vår produktion till sådant som efterfrågas. Det är också vårt sätt att bidra med något i den här enorma krisen”, säger Paxxos vd Henrik Péters, vars far Carl-Hugo Péters grundade bolaget för 40 år sedan.

Paxxo har utvecklat ett sopsäcksystem som bygger på att tunna och starka plastsäckar tillsammans med en ställning kan göra avfallshanteringen enklare och mer hygienisk. Ungefär 70 procent av omsättningen går på export.

Paxxos vd Henrik Péters är beredd att tillhandahålla sitt sopsäckssystem till regioner som har brist på avfallssäckar eller i samband med att det byggs provisoriska sjukhus under coronakrisen.
Paxxos vd Henrik Péters är beredd att tillhandahålla sitt sopsäckssystem till regioner som har brist på avfallssäckar eller i samband med att det byggs provisoriska sjukhus under coronakrisen.Foto:Emil Malmborg

Henrik Péters berättar hur bolaget försökt att agera snabbt i krisen. Delar av den planerade investeringen på 15 miljoner kronor har skjutits på framtiden, all extrapersonal har fått sluta och det är stopp för övertidsarbete. Från och med i juni kommer bolaget dessutom att börja korttidspermittera. Produktionen, som vanligtvis pågår 24 timmar om dygnet, går därmed ned på 80 procent.

Det är framför allt försäljningen mot hotell- och restaurangkunder som rasat den senaste månaden. En stor kund är Park and Resort, som driver många nöjesparker där vårstarterna nu skjuts upp.

Men ungefär hälften av bolagets omsättning utgörs samtidigt av branscher som inte påverkats av viruset. Här finns dagligvaruhandel, reningsverk och byggen.

”Även sjukvården är en viktig kund i många länder och det är framför allt här vi ser stora möjligheter att växa nu eftersom en styrka med vårt system är att det är hygieniskt då personalen bara behöver ta på utsidan av säcken. Det är särskilt viktigt nu när smittorisken är så stor”, förklarar Henrik Péters.

Bolaget har som en direkt följd av coronaviruset fått stora order från sjukvården i Polen, Tjeckien och Storbritannien. Det handlar om så kallade avfallsförseglare som gör lufttäta påsar kring avfallet.

I Sverige pågår kontakter med Socialstyrelsen där Paxxo säger sig vara beredd att tillhandahålla sitt sopsäckssystem till regioner som har brist på avfallssäckar eller i samband med att det byggs provisoriska sjukhus.

”Allt fokus i sjukvården är på corona nu. Samtidigt gör det att andra delar prioriteras ned vilket vi lider av. Men generellt är vår bild att ett ökat fokus på hygien och smittskydd kommer att gynna Paxxo på sikt”, säger Henrik Péters som också har förhoppningar om att kunna leverera bolagets plast till skyddsutrustning. Det är något som det råder stor brist på i dag och Paxxo samarbetar med ett bolag som redan sålt skyddsutrustning till försvaret.

”Nu handlar det om en civil variant för att skydda befolkningen och vår bild är att vår tunna, veckade plast skulle passa mycket bra för det.”

När Di skrev om Paxxo på entreprenörssidan 2018 handlade det bland annat om hur bolaget valt att växa försiktigare än vad de skulle kunna för att i stället prioritera nöjda kunder och personal. En del av strategin var att inte heller pressa leverantörer för hårt, för att få tillbaka när tiderna är sämre.

”Min bild är att vi får igen det nu och att vår långsiktighet har betalat sig. Vi är ett litet företag och har därför alltid försökt att vara extra schysta mot våra underleverantörer, till exempel inte pressa dem på betalningstider”, säger Henrik Péters.

Han spår att coronavirusets effekter kommer påverka sättet både konsumenter och företag agerar, i grunden.

”Människor kommer tänka på hur vi reser och äter, på ett helt nytt sätt. För företagens del tror jag många inser att det faktiskt går ganska bra att göra affärer fast man inte träffas. Kanske kommer det gynna oss svenskar som inte har några problem med att hålla social distans till andra människor. Det är ju en del av vår själ.”

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?