1515

De landade drömkontrakt med Facebook och Google – ”nyp i armen-känsla”

Framgång i USA kommer inte utan enträget arbete, kämparanda och en stor portion tålamod. Tillväxtföretaget Tipser bearbetade marknaden i fyra år innan det lossnade. Medgrundaren Marcus Jacobsson delar med sig av sina bästa lärdomar efter att ha armbågat sig fram i världen och fått drömkontrakt med jättar som Facebook och Google. 

E-handelsplattformen Tipsers tre grundare, från vänster: Jonas Sjöstedt, utvecklingsansvarig, Marcus Jacobsson, vd och Axel Wolrath, strategichef.
E-handelsplattformen Tipsers tre grundare, från vänster: Jonas Sjöstedt, utvecklingsansvarig, Marcus Jacobsson, vd och Axel Wolrath, strategichef.

1. Tänk globalt från start
Idén till den svenska e-handelsplattformen Tipser föddes ur influencertrenden som tog rejäl fart för något decennium sedan. Det bloggare skrev om och visade upp, köpte konsumenterna. 

I stället för sponsoravtal skulle influencern kunna få provision på försäljningen som ett inlägg genererar, resonerade grundarna. 

”Logiken i vår idé är att flytta ut köpknappen till vilken yta som helst utanför webbshoppen, vilket ger bättre konvertering”, säger Marcus Jacobsson, vd och del av grundartrion, och fortsätter: 

”Sedan starten har vi haft en global ambition och siktet inställt på att skapa en komplett plattform som kan bädda in e-handel var som helst. Det är kanske därför som det har tagit tid att bygga bolaget.”

2. Satsa på nyckelkunder
Den första storkunden i Sverige var mediekoncernen Bonnier News. Med Bonnier News som referenskund blev det plötsligt möjligt att få möten med stora tyska mediehus, berättar han vidare. 

”Bonnier gav oss en språngbräda ut i Europa. Varje ny nyckelkund är ett steg till en ny marknad.”

3. Kroka arm med samarbetspartners
Bland annat genom Tillväxtverkets marknadsprogram, som riktar in sig på etablering i USA, och samarbete med lokala handelskammare öppnades också dörrar till amerikanska företag. 

”Det är svårt att bygga förtroende som litet startup-bolag. Efterhand blir det lättare och lättare”, säger Marcus Jacobsson och konstaterar: 

”En annan lärdom är att tidigt investera i marknadsföring mot företag. Med alla digitala plattformar är det ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att nå ut till sina målgrupper.”

4. Håll en stram budget
USA är visserligen en drömmarknad, men kan också bli en dyr och riskfylld satsning. För att inte sätta allt på spel råder Marcus Jacobsson till att sikta in sig på en första kund som accepterar att företaget är baserat på andra sidan Atlanten. 

”Börja med att jobba från hemmakontoret. När bolaget fått in första kunden kan man investera mer i att bygga närvaro på marknaden. Jag tror också på att vara opportunistisk och jobba mot flera marknader parallellt.”

5. Rusta med mycket tålamod
Första kunden i USA är omgärdad av ett visst ”moment 22-läge”, konstaterar han vidare. Det gäller att räkna med tufft motstånd och inte ge upp när det går trögt. 

”Det är oändligt mycket svårare att få sin första än andra kund. Alla vill ha bevis för att företaget är robust och kommer att finnas kvar långsiktigt. Men när man väl fått första kunden, kommer den andra nästan på köpet.”

För att lyckas i USA krävs vidare en viss storlek i Europa, enligt Marcus Jacobsson som har erfarenhet av att ha bearbetat landet i fyra år innan det lossnade.

”De mål man har i början kan kännas ouppnåeliga. Bryt ned i delmål – steg för steg når man till slut dit. Oftast tar det dock längre tid än man räknat med.”

6. Var beredd på ketchupeffekt
Efter att ha bevisat sig i Tyskland blev Tipser plötsligt intressanta i USA, ett land som grundarna tidigare hade försökt att bearbeta.

”Det var en 'nyp i armen-känsla' att bli inbjuden på möte till Facebooks New York-kontor”, säger Marcus Jacobsson och pekar på att sociala medier-jätten blev en isbrytare för bolaget. 

”Numera vill många varumärken sälja sina produkter där konsumenterna redan finns. Bland annat samarbetar vi med Google som har börjat öppna egna butiker.”

Han fortsätter: 

”För varje ny kund blir det lite lättare att få ytterligare en ny. Till slut sker det någon form av ketchupeffekt.”

7. Dra nytta av distansutvecklingen
Den snabba digitaliseringen och det minskade behovet av resande har förenklat försäljningen till andra länder, anser Marcus Jacobsson. 

”Före pandemin var det svårare att övertyga som ett Stockholmsbaserat företag. I dag kan vi ta möten på samma villkor som om vi vore helamerikanska.” 

Tipser har ändå valt att investera i ett USA-kontor för att kunna serva marknaden med ett lokalt team. Europa hanterar de bäst från Stockholm, konstaterar han. 

”I stället för att öppna nya kontor i Tyskland, Frankrike och Storbritannien anställer vi tyskar, fransmän och engelsmän som bor i Stockholm. Man reser lika enkelt till Hamburg från Stockholm som från Berlin – fördelarna med att sitta tillsammans överväger mot att sitta lokalt.”

Vilket blir nästa utlandssteg?
”Plattformen kan expandera till andra världsdelar, men just nu är det fokus på att gräva där vi står. Det vi har byggt upp i Europa och Nordamerika är mer än tillräckligt ett tag framöver.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?