1515
Annons

De laddar bilen med motorvärmaren

LULEÅ.
Från elbilsladdning i stor skala till att mäta bergsspänningar i underjordsgruvor. Det är några av de problem som entreprenörerna bakom Grepit i Luleå gett sig på. 

”Teknik ska vara användarvänligt”, säger Andreas Lundqvist, operativ chef på Grepit. 

Johan Eriksson, delägare, och Andreas Lundkvist, operativ chef på Grepit i Luleå.
Johan Eriksson, delägare, och Andreas Lundkvist, operativ chef på Grepit i Luleå.Foto:Jens Kärrman

På parkeringen utanför kontoret står elbilarna på rad. Det finns elbilsladdare på varje plats från det egna bolaget Zpark. De utan elbil är inte utestängda utan kan använda motorvärmaren, precis som tidigare. 

Motorvärmarstolpar finns på mängder av parkeringsplatser runt om i landet. När Johan Eriksson för tre år sedan köpte elbil undrade han varför stolparna inte användes som laddstationer. 

”Allt finns egentligen färdigt, men det gick inte att köpa till något och bara sätta på stolpen. Vi skissade lite på hur det skulle lösas, men standardsvaret var att det inte går”, berättar han. 

Johan Eriksson och kollegorna på Grepit gav sig inte. De ritade, testade och räknade. Slutsatsen var att den elinfrastruktur som redan finns på många parkeringsplatser räcker gott och väl om bilarna laddar i snitt 20 mil på en dag. Med de befintliga kablarna är det dessutom möjligt att bygga många laddstationer på ett bräde. 

”Vårt perspektiv är att använda infrastrukturen som finns och anpassa tekniken. Inte tvärtom. Tidigare byggdes några få elbilsladdare åt gången, vilket blir dyrt. Vi vill göra det billigt och storskaligt”, säger Johan Eriksson, som är teknisk chef på Grepit. 

På kort tid har det dykt upp 3.500 Zparkstationer från Växjö i söder till Kiruna i norr. Det har gått så bra att Zpark nu ligger i ett eget bolag, som i år kommer att omsätta mer än Grepit. 

”Från 2020 till 2021 ökade koncernen omsättningen från 20 till 30 miljoner kronor och för 2022 är prognosen att vi tripplar det. Vi har en ordentlig tillväxt”, säger Andreas Lundkvist, operativ chef på Grepit. 

Grepit har funnits i olika former i ganska många år och Jonas Eriksson har varit med sedan starten. Det nuvarande formatet sparkades i gång för fem år sedan av Eriksson och hans kompis sedan studietiden Jimmy Abrahamsson. 

Under några år hade duon jobbat tillsammans i ett bolag i stålbranschen som Jimmy Abrahamsson drev och ägde.

”Det jag såg med stål och maskiner var att utan intelligens är det inga pengar i det. Efter ytterligare två år hade jag lärt mig att det är bara intelligens man tjänar pengar på, så då frågade jag Johan om vi skulle blåsa liv i Grepit igen”, berättar Jimmy Abrahamsson, vd i Grepit.

Sagt och gjort, Grepit kom till liv igen. I dag fyller företaget ett och ett halvt våningsplan i en kontorsfastighet inom synhåll från Luleå tekniska universitet, varifrån en stor del av personalen rekryteras. Fem anställda är disputerade doktorer. Bolaget är ett mjukvaru- och hårdvaruföretag som genomför utvecklingsuppdrag åt andra bolag och i egen regi. 

Grepit tillverkar boxar som utnyttjar det befintliga elnätet för motorvärmare till att ladda elbilen.
Grepit tillverkar boxar som utnyttjar det befintliga elnätet för motorvärmare till att ladda elbilen.

”Grepit är motorn”, förklarar Johan Eriksson och säger i nästa andetag:

”Vi är inget konsultbolag. Vi jobbar mot externa kunder, men vi skickar inte ut hjärnorna härifrån. Fördelen med att inte vara konsulter är att vi kan rekrytera personal som annars har svårt att slå sig in på arbetsmarknaden. Många här har inte gått den raka vägen.”

När vi vandrar runt i lokalerna syns bredden i verksamheten. I ett elskåp blinkar mätutrustning som i realtid mäter bergsspänningar i underjordsgruvor. Längst bort, i ett litet utrymme, testas en maskin som scannar av innehållet i borrkärnor åt gruvindustrin. 

Blir de egenutvecklade produkterna tillräckligt framgångsrika kan de knoppas av i egna bolag. Så har skett med Zpark, men även med bolaget Innovative living som utvecklar smarta hus. 

Nästa avknoppning kommer sannolikt att riktas mot basindustrin, där mycket som bekant händer i norra Sverige. 

”De utmaningar som väntar industrin är enorma och det kommer behövas smarta lösningar”, säger Andreas Lundkvist. 

Johan Eriksson skissar redan på batterilösningar, där det ska bli möjligt att buffra el på laddstationer och på så vis avlasta elnätet. Den modellen vill ha ta vidare i större skala. 

”Liknande lösningar kommer behövas i industrin. Det går inte att bygga ut elnäten i samma takt som behoven, om vi inte gör det annorlunda”, säger han. 

Grepits vd Jimmy Abrahamsson bor numer i Kalifornien i hustruns hemland USA, men samarbetet med parhästen Johan Eriksson fortsätter som vanligt via telefon och digitala möten. 

”Vi har känt varandra så länge, både som studenter och i företagsrelationer. Vi har testat den här relationen hårt att vi har ett ganska blint förtroende för varandra”, säger Jimmy Abrahamsson. 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?