1515
Annons

De kräver skärpt säkerhet – ”transportsystemet är en del av totalförsvaret”

Privatisering och digitalisering har gjort det lättare att störa eller sabotera Sveriges transportsystem, visar en färsk studie från Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

”Här finns tusentals aktörer. Många vet inte ens om att de har ett ansvar att ta”, säger Ester Veibäck vid FOI.

Anna McWilliams, forskare, och Ester Veibäck, analytiker på FOI.
Anna McWilliams, forskare, och Ester Veibäck, analytiker på FOI.Foto:Madeleine Westerlund

När planeringen av det svenska totalförsvaret startade om insåg Trafikverket att de behövde hjälp att konkretisera hotbilden. Uppgiften gick till Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, som sedan 2019 arbetat för att tydliggöra hur säkerheten egentligen ser ut.

”Medvetenheten var högre under Kalla kriget. Efter totalförsvarets nedmontering har mycket förändras i samhället, vilket gör att vi har en annan situation nu. Hoten ser väldigt annorlunda ut”, säger Anna McWilliams, forskare vid FOI.

Rapporten fokuserar på så kallade gråzonshot, där en antagonist vill påverka eller skapa oro i landet utan att nödvändigtvis eskalera till konflikt.

Ett exempel är cyberattacken som 2017 orsakade den danska rederikoncernen Maersk miljardkostnader. Ofta går det inte så långt. Men skandalen på Transportstyrelsen i Sverige samma år, då känslig information gjordes tillgänglig för icke säkerhetskontrollerad personal i utlandet, visar hur lätt det är att förbise risker som kan utnyttjas.

”Historiskt har vi varit fokuserade på väpnad strid. Men här handlar det om att destabilisera samhället, ibland utan att ens ha en tydlig tanke om vart man vill nå. Sådana hot är svårare att agera på”, säger Anna McWilliams.

Men inte bara hotbilden har förändrats. Även aktörerna är andra – och fler.

”Vi har väldigt många privata företag nu, och medvetenheten bland dem är generellt sett ganska låg. Många aktörer i det svenska transportsystemet känner inte ens till att de utgör viktiga pusselbitar i det svenska totalförsvaret”, säger Ester Veibäck, analytiker vid FOI. 

En cyberattack orsakade den danska rederikoncernen Maersk miljardkostnader 2017.
En cyberattack orsakade den danska rederikoncernen Maersk miljardkostnader 2017.

Ansvaret för samordning av krisberedskap och planering vilar på Trafikverket. Men som situationen nu ser ut kan myndigheten inte ha detaljkoll på samtliga aktörer, menar Veibäck och McWilliams. 

Dock tycker de inte att det är helt lätt för mindre aktörer heller att förstå sin roll. 

”Det finns information om vad myndigheter ska göra, uppifrån och ner. Men längre ned är det otydligt. Det är jättesvårt för en liten aktör att förstå att man är en pusselbit i helheten”, säger Anna McWilliams.

Vilka företag ska känna att de faktiskt är en aktör på den här spelplanen?
”Alla. Är man en del av transportsystemet, så är man en del av totalförsvaret. Det är bara att titta på hur det sett ut under coronapandemin. Transporten av mediciner hade inte fungerat utan transportsystemet. Flexibiliteten som finns i systemet är jätteviktig”, säger Ester Veibäck.

Syftet med rapporten är att kunskapen ska föras vidare till branschen för att berörda aktörer ska kunna bidra till att bygga upp både ett försvar och ett mer robust samhälle. 

Bland åtgärderna Veibäck och McWilliams hoppas på hör en höjd medvetenhet bland samhällsplanerande organisationer och privata aktörer samt ett ökat främjande av synergieffekter mellan åtgärder på miljö- och säkerhetsområdet, som vid elektrifieringen av samhället.

Men allra viktigast är förmodligen att bygga ett civilt samhälle som står starkt i grunden och att ha robusta försörjningssystem, tror de.

”Försvarsmakten kan och ska lösa mycket, men minst lika viktigt är att vi har ett samhälle att luta oss mot. Är samhället tillräckligt starkt kan det också ha en avskräckande effekt som gör att en antagonist helt enkelt inte tycker att det är värt att anfalla”, säger Anna McWilliams.

Vad har ni för råd till de företag som vet att de har ett ansvar att ta, men inte vet var de ska börja?
”Skaffa kunskap innan ni gör en massa investeringar”, säger Ester Veibäck. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?