1515

De klarade krisen med hjälp av pizzakit – nu fortsätter expansionen

Sedan coronavirusets utbrott har pizzakedjan Meno Male hunnit öppna sin fjärde restaurang och ett nytt aperitivoställe. Men planerna för att öppna en stimmig vinbar fick ändras helt.

Gustav Öhnfeldt och Paul Anderlind, grundare av Meno Male.
Gustav Öhnfeldt och Paul Anderlind, grundare av Meno Male.Foto:Jack Mikrut
Den napolitanska pizzerian Meno Male har just öppnat sin fjärde restaurang.
Den napolitanska pizzerian Meno Male har just öppnat sin fjärde restaurang.Foto:Jack Mikrut
Gustav Öhnfeldt och Paul Anderlind.
Gustav Öhnfeldt och Paul Anderlind.Foto:Jack Mikrut

Det är morgontimme, men inne på La Bottega på Sibyllegatan i Stockholm spelas hög italiensk musik och kyldisken är fylld av ost och chark. I grannlokalen, där en av företagets pizzerior ligger, brinner redan vedträn i ugnen inför dagens beställningar. 

Nere i källaren staplas backar med små runda knyten av pizzadeg. Jäsprocessen sätts igång flera dagar innan de slutligen bakas i 90 sekunder i den 450-gradiga varma ugnen, platsbyggd och murad av italienska hantverkare. Svarta rutor i den vita keramiken stavar restaurangens namn: Meno Male. 

Bakom restaurangerna står Paul Anderlind och Gustav Öhnfeldt – men egentligen är det italienarna som är nerven i verksamheten. 

”Vi har förlitat oss på dem hela tiden”, säger Gustav Öhnfeldt.

”Personalen är lite ambassadörer för Italien också. De känner att de vill sprida den här kulturen vidare”, säger Paul Anderlind.

De beskriver pizzan, råvarorna och den italienska maten som en religion för sina anställda. När man som gäst besöker någon av Meno Males restauranger är tanken att det ska vara som att resa i Italien. 

”Som här – det ska vara som att käka frukost hemma hos Ettore på Sicilien”, säger Gustav Öhnfeldt och pekar omkring sig. 

Ettore är ansvarig på La Bottega – lokalen på Sibyllegatan som under en dag förvandlas från frukostställe till kafé till butik och slutligen till aperitivobar. Nycklarna till det nya stället fick Gustav Öhnfeldt och Paul Anderlind i början av april – i startskottet av den rusande pandemin. 

”Det var taskig timing, det måste man minst sagt säga. Men nu är vi igång. Från början var det tänkt att det skulle vara en trång och stimmig vinbar, men där fick vi ställa om. Det blev i stället startskottet för oss att börja sälja pizzakit”, säger Paul Anderlind. 

Pizzakittet – deg, tomatsås, mozzarella och en basilikakruka, samt instruktioner – blev Meno Males överlevnadskit i början av coronakrisen. 

”Det var ju en sån otrolig käftsmäll, precis som för alla andra. Paul sa i början att vi kommer sälja noll pizzor om det fortsätter så här. Men nu har vi klarat oss bra, eftersom att vi har så mycket hämtmat”, säger Gustav Öhnfeldt. 

Än viktigare för restaurangernas framgång – företaget har växt drygt 1.100 procent på fyra år – är mötet mellan en entreprenör och en krögare. 

Paul Anderlind är entreprenören som förvaltade hedgefonder i bolaget Harcourt Investment Consulting, men en resa i Italien som fick in honom i restaurangbranschen.

”Jag var där, smakade en pizza och kände att jag måste göra någonting med det. Men samtidigt visste jag att mina begränsningar låg i att jag aldrig drivit en krog”, säger Paul Anderlind.

”Du hade aldrig burit tallrikar heller”, fyller Gustav Öhnfeldt i. 

Men i Gustav Öhnfeldt – som jobbat i kök sedan han var 15 år – fann Paul sin partner genom gemensamma vänner. 

Olikheterna till trots – personkemin stämde under deras första möte och tre dagar senare var den nya duon ute och letade en lämplig lokal. I en tidigare indisk restaurang på Roslagsgatan installerades den första pizzaugnen. Och sedan dess har Meno Male växt med ytterligare tre restauranger.

Uppdelningen är given - Paul sköter det administrativa och finansiella. Gustavs bakgrund i restaurangbranschen gör honom självklart ansvarig för köket. 

”Hela idén är ju dock att det är vi som skapar struktur och förutsättningar, men tanken är att det ska vara så italienskt som möjligt och alla restauranger drivs av italienare. Det är ju de som vet hur man gör en pizza”, säger Paul Anderlind.

Att kunna italienska har därför blivit ett krav för de anställda. För att hänga med i fredagsruschen – när 500 till 600 pizzor bakas per restaurang – måste man förstå de italienska tillropen. De enda som måste få allt översatt är Gustav och Paul. 

”Vi ska börja ta privatlektioner”, säger Gustav Öhnfeldt.

Sedan öppningen av den senaste pizzerian på Södermalm finns Meno Male nu i fyra stadsdelar, men någon växtvärk har ägarna aldrig känt av. 

”Just nu känner vi att vi ska ligga lite lågt, men människor uppskattar den här pizzan och den italienska atmosfären så jag tror att det finns fog för att öppna fler ställen”, säger Paul Anderlind.

”Och här på La Bottega vill vi att folk sedan ska kunna luta sig över disken och få en bit skinka och dricka massa vin. Och det ska vara stimmigt och stojigt. Men det är sen, när det inte längre är Anders Tegnell-regler”, säger Gustav Öhnfeldt. 

 


Innehåll från DentmeAnnons

Företagstandvård är viktigare än du tror

Det är ingen hemlighet att det är viktigt att ta hand om sina tänder, men alla kan drabbas av plötslig tandvärk. Det påverkar hela kroppen och vårt allmäntillstånd vilket kan leda till att vi även presterar sämre på jobbet. 

Det är många arbetsgivare som är medvetna om det, men det är få som erbjuder företagstandvård som en förmån. 

Enligt David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, är det dags för företagen att tänka om.

En förmån som gör skillnad: Så fungerar företagstandvård.  

Alla som har haft problem med sina tänder vet att hela kroppen påverkas. Men varför värderas inte tandvård lika högt av arbetsgivare som till exempel friskvård – eller annan personalhälsa?

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas hälsa och välmående. Det finns massor av skattefria förmåner som till exempel träning, kostrådgivning och tobaksavvänjning. Tänderna är också en del av kroppen. Det är viktigt att arbeta förebyggande och ha kontakt med en tandläkare regelbundet. Det kommer att löna sig i längden, säger David Kruse, medgrundare och vd på Dentme. 

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda som en konkurrensfördel i den hårda kampen om kompetens på arbetsmarknaden.

– Med Dentme som personalförmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det första besöket sker via appen, vilket betyder att dina anställda inte behöver lägga tid på att besöka en klinik – utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan, säger David Kruse. 

Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.
Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.

I kombination med appen erbjuds de anställda också en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik.  

– Tillsammans skapar detta en bra helhetslösning med förebyggande insatser och rådgivning för egenvård som lägger grunden för god tandhälsa. Det lönar sig att arbeta förebyggande – både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Hadi Ahmad förklarar att ett videosamtal via appen med en legitimerad tandläkare är ett bra första steg i patientresan. Vid mindre besvär brukar det gå att lösa direkt via samtalet, men om patienten bedöms behöva vidare vård bokar tandläkaren in ett besök hos en av Dentmes utvalda partnerkliniker.

– Hela och friska tänder är viktigt för att vi ska kunna leva ett bra liv. Du behöver dina tänder varje dag – när du äter, skrattar och pratar. För oss känns det självklart att patienten ska kunna möta tandvården digitalt på samma sätt som andra områden inom vården och samhället i stort, säger han.

Läs mer om hur du erbjuder dina medarbetare tandvård här. 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?