1515

De kan ta över Moderaterna

Det står i praktiken mellan två personer som kan ta över som ny Moderatledare: Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson.
Den korta tiden kvar till valet gör utrymmet för wildcards litet – men Mikael Odenberg är ett namn som inte ska räknas ut.

Revolten mot Anna Kinberg Batra har rivit upp djupa sår i Moderaterna, och det är ett sargat parti som nu åter går mot ett partiledarskifte.

Frågan är vem som med så kort tid kvar till valet är villig och kapabel att ta sig an uppgiften?

Svaret är att det inte finns någon given favorit, då hade den personen sannolikt redan varit partiledare. Samtidigt finns det två namn som alla i partiet lyfter fram.

Ulf Kristersson är partiets ekonomiskpolitiska talesperson och framstår som den stora favoriten om han ställer upp.
Han är 53 år, och har ett förflutet som kommunalråd och senare socialförsäkringsminister 2010-2014. Han är omtyckt internt, och anses vara en skicklig debattör.
På minuskontot återfinns partiets vikande förtroende i den ekonomiska politiken under hans ledarskap.
På frågan om han kan tänka sig att ta över svarade under torsdagen att frågan ”inte är aktuell”.

Elisabeth Svantesson är 49 år och är partiets andra vice ordförande. Hon var arbetsmarknadsminister under regeringen Reinfeldts sista år.
Hon och är relativt ny i politiken och har därför stått utanför de falangstrider som plågat partiet – en fördel efter den senaste tidens interna stridigheter.
Hon anses vara en skicklig kommunikatör, men hennes bakgrund i den religiösa rörelsen Ja till Livet är ingen merit i det sekulära M.
Hon har ingen stark supporterskara, men skulle hon träda fram är hon trolig – framför allt om Kristersson tackar nej.

Mikael Odenberg tillhör joker-kategorin. Han är känd för sin frispråkighet och hans tid som försvarsminister i alliansregeringen blev kort.
Men att han avgick i protest mot de besparingar som Anders Borg drev igenom och stod upp mot Fredrik Reinfeldt ses i dag snarare som en merit.
Men han anses också vara väl mycket av en bråkmakare och hans snart fyllda 64 år talar också emot honom. Enligt många i partiet skulle han tacka ja om han fick frågan.
Andra namn som nämns är finanslandstingsrådet i Stockholm Irene Svenonius. Det finns också de som drömmer om Carl Bildt, men han betraktas inte som en realistisk kandidat i partiet.

Klart är att det är en mycket besvärlig uppgift som väntar en ny partiledare. Vid sidan av att läka sår i det egna partiet, ska personen också navigera i ett mycket svårt politiskt landskap, med det snart jämnstora Centerpartiet på ena sidan och det numera större Sverigedemokraterna på den andra.

De två huvudkandidaterna ingår båda i partiets ledarskikt i dag, och skulle därför sannolikt inte stå för någon större förnyelse utan mer kunna erbjuda en bättre kommunikation.
Om det istället blir någon annan, som Mikael Odenberg, har det potential att skaka om den politiska spelplanen mer. Han har bland annat öppnat för en storkoalition med Socialdemokraterna om alliansen inte klarar att bilda regering.


Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?