1515
Annons

De kan ta över Moderaterna

Det står i praktiken mellan två personer som kan ta över som ny Moderatledare: Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson.
Den korta tiden kvar till valet gör utrymmet för wildcards litet – men Mikael Odenberg är ett namn som inte ska räknas ut.

Revolten mot Anna Kinberg Batra har rivit upp djupa sår i Moderaterna, och det är ett sargat parti som nu åter går mot ett partiledarskifte.

Frågan är vem som med så kort tid kvar till valet är villig och kapabel att ta sig an uppgiften?

Svaret är att det inte finns någon given favorit, då hade den personen sannolikt redan varit partiledare. Samtidigt finns det två namn som alla i partiet lyfter fram.

Ulf Kristersson är partiets ekonomiskpolitiska talesperson och framstår som den stora favoriten om han ställer upp.
Han är 53 år, och har ett förflutet som kommunalråd och senare socialförsäkringsminister 2010-2014. Han är omtyckt internt, och anses vara en skicklig debattör.
På minuskontot återfinns partiets vikande förtroende i den ekonomiska politiken under hans ledarskap.
På frågan om han kan tänka sig att ta över svarade under torsdagen att frågan ”inte är aktuell”.

Elisabeth Svantesson är 49 år och är partiets andra vice ordförande. Hon var arbetsmarknadsminister under regeringen Reinfeldts sista år.
Hon och är relativt ny i politiken och har därför stått utanför de falangstrider som plågat partiet – en fördel efter den senaste tidens interna stridigheter.
Hon anses vara en skicklig kommunikatör, men hennes bakgrund i den religiösa rörelsen Ja till Livet är ingen merit i det sekulära M.
Hon har ingen stark supporterskara, men skulle hon träda fram är hon trolig – framför allt om Kristersson tackar nej.

Mikael Odenberg tillhör joker-kategorin. Han är känd för sin frispråkighet och hans tid som försvarsminister i alliansregeringen blev kort.
Men att han avgick i protest mot de besparingar som Anders Borg drev igenom och stod upp mot Fredrik Reinfeldt ses i dag snarare som en merit.
Men han anses också vara väl mycket av en bråkmakare och hans snart fyllda 64 år talar också emot honom. Enligt många i partiet skulle han tacka ja om han fick frågan.
Andra namn som nämns är finanslandstingsrådet i Stockholm Irene Svenonius. Det finns också de som drömmer om Carl Bildt, men han betraktas inte som en realistisk kandidat i partiet.

Klart är att det är en mycket besvärlig uppgift som väntar en ny partiledare. Vid sidan av att läka sår i det egna partiet, ska personen också navigera i ett mycket svårt politiskt landskap, med det snart jämnstora Centerpartiet på ena sidan och det numera större Sverigedemokraterna på den andra.

De två huvudkandidaterna ingår båda i partiets ledarskikt i dag, och skulle därför sannolikt inte stå för någon större förnyelse utan mer kunna erbjuda en bättre kommunikation.
Om det istället blir någon annan, som Mikael Odenberg, har det potential att skaka om den politiska spelplanen mer. Han har bland annat öppnat för en storkoalition med Socialdemokraterna om alliansen inte klarar att bilda regering.


Innehåll från South PoleAnnons

Klimatkompensation är inte att köpa sig fri från sitt klimatansvar

Klimatkompensation är en del i utvecklingen mot hållbara lösningar för framtiden. Med hjälp av finansieringen som klimatkompensering innebär kan nya klimatprojekt utvecklas för att minska klimatpåverkan. Jens Olejak, VD för South Pole Sweden och Head Climate Solutions Nordics, menar på vikten av att inte se klimatkompensation som en pappersprodukt utan som vad det är – ett medel för att finansiera projekt för att minska eller binda koldioxid.

– Det finns en felaktig uppfattning om att klimatkompensation betyder att man köper sig fri från sitt klimatansvar. Men det kunde inte vara längre från sanningen, säger Jens. Rätterna som köps vid klimatkompensation möjliggör utvecklingen av klimatprojekt för att öka omställningen mot ett koldioxidsnålt samhälle.

För att nå NettoNoll som företag är det viktigt att ha med klimatkompensation som en del av sin klimatstrategi. Oavsett vilken verksamhet man verkar inom kommer företagens utsläppsreduktioner inte vara tillräckliga för att nå NettoNoll i linje med SBT och Parisavtalet. 

– Våra kunder har väldigt ambitiösa målsättningar kopplade till sin klimatstrategi. För att nå sina mål behöver de även klimatkompensera. Oavsett verksamhet kommer ett visst utsläpp att ske, även om man är duktig på att minska dessa. Men målsättningen är såklart att behovet av klimatkompensering ska minska över tid.

Tack vare klimatkompensering kan utvecklingsländer vara med på resan mot ett koldioxidsnålt samhälle och bidra till klimatomställningen. South Pole har utvecklat över 800 projekt sedan starten 2006, där projekt kopplade till bindning av koldioxid via naturbaserade lösningar, men även tekniska innovationer, just nu har stort fokus. Det är även viktigt att undvika framtida utsläpp genom exempelvis projekt för förnybar energi, i vilket South Pole har spelat en stor roll de senaste 15 åren.

Som den enda aktiva projektutvecklaren i Norden har South Pole möjlighet att ta ett helhetsgrepp åt sina kunder i deras klimatstrategiarbete. Med kompetens inom både strategiskt stöd och utveckling av hållbara projekt som gör skillnad för klimatet och projektets närområde ger South Pole tydliga resultat för sina kunder.

– Vi ser att efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar, för att möta marknadens behov utökar vi nu därför organisationen med nya kompetenser. Klimat och hållbarhet är en av de viktigaste frågorna vi har framför oss, och vi har betydligt mindre tid på oss än vi räknat med för att göra de klimatförbättringar som krävs för att nå målen i Parisavtalet. Det är dags att agera!

South Poles uppdrag
South Pole effektiviserar och driver på omställningen till ett klimatsmart samhälle. Med ett globalt team, med över 800 sociala entreprenörer, utvecklas innovativa skräddarsydda lösningar för att möta organisationers och samhällsstrukturens behov. South Pole är experter inom den snabbt föränderliga klimatpolitiken och dess regelverk. 

Till South Pole Swedens erbjudande

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?