1515

De kan kamma hem en August

30 år har gått sedan Augustpriset gavs ut för första gången och i år förnyas utmärkelsen genom att också dela ut ett hederspris. Bland årets nominerade till det stora litteraturpriset finns Kerstin Ekman, Alexandra Pascalidou och Sami Said.

Foto:Fredrik Persson/TT

För trettionde året i rad tillkännagavs under måndagskvällen de 18 nominerade till årets Augustpris. Detta skedde i de tre klassiska kategorierna: årets svenska skönlitterära bok, årets svenska faktabok samt årets svenska barn- och ungdomsbok. 

Gemensamt hos flera av de nominerade verken är författarnas balansgång mellan allvar och humor. I boken Människan är den vackraste staden av författaren Sami Said går läsaren sida vid sida med den papperslösa San Francisco - som utmanar världens maktförhållanden genom att stå fast vid att människan är den vackraste staden.

“För mig kommer humorn först och främst, men för att någonting ska vara roligt måste det finnas ett djup också, något allvarligt helt enkelt”, säger Sami Said.

Karin Smirnoffs debutroman Jag for ner till bror tar upp ämnen som alkoholism, sorg, kärlek och förlåtelse, och blandar också emellanåt in humor. Temat håller även i sig i kategorin för barn- och ungdomslitteratur, där den tidigare Augustprisvinnaren Jenny Jägerfeld återigen är nominerad. Den här gången är hon det med boken Comedy Queen som handlar om hur det är att växa upp när ens förälder har begått självmord. 

“På ett sätt är det här den sorgligaste och den roligaste boken jag har skrivit. Jag ville skriva om hur det är att ta sig igenom vardagslivet när man lever med sorg, men min huvudperson hittar ju också drivkraften i humorn”, säger hon. 

I kategorin årets svenska faktabok finns bland de nominerade journalisterna Martin Gelin och Karin Pettersson, som tillsammans skrivit boken Internet är trasigt - Silicon Valley och demokratins kris. 

Författarna har besökt några av världens mest inflytelserika tech-företag i Silicon Valley för att ta reda på hur något som var menat att rädda demokratin istället har banat väg för en antidemokratisk revolution. 

“Vi lever i en slags uppvaknandets tid och det finns i dag en omfattande kritik mot dessa företag som de också har fått förhålla sig till. Som vi beskriver i den här boken är de förändringar som har gjorts däremot snarare ett svar på ett yttre tryck, vilket inte har medfört grundläggande strukturella förändringar som skulle behöva komma på plats”, säger Karin Pettersson. 

Augustpriset delas ut i Konserthuset Stockholm den 26 november. Juryn består av en tredjedel bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker från hela Sverige. Från och med i år delas även ett hederspris ut. Vinnaren av hederspriset kommer att tillkännages dagen innan galan. 


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?