Annons

De jagar det perfekta glidet

LULEÅ. Till vardags hjälper friktionsforskarna vid Luleå tekniska universitet industrin att utveckla lager och kopplingar. 

Nu har de ett nytt uppdrag: ordna världens snabbaste skidor till Sveriges OS-stjärnor i längdskidor och skidskytte. 

Gruppen som jobbar med projektet ”Världens snabbaste skidor”. Från vänster: Nazanin Emami, professor maskinelement, Andreas Almqvist, professor maskinelement, Joakim Sandberg, doktorand, Kalle Kalliorinne, doktorand och Gustav Hindér, doktorand.
Gruppen som jobbar med projektet ”Världens snabbaste skidor”. Från vänster: Nazanin Emami, professor maskinelement, Andreas Almqvist, professor maskinelement, Joakim Sandberg, doktorand, Kalle Kalliorinne, doktorand och Gustav Hindér, doktorand.Foto:Simon Eliasson

På kvällarna brukar barn och ungdomar fara upp och ner för backen på Ormbergets skidstadion i Luleå. Mitt på dagen har ett ensamt par skidor, lastad med rejäla vikter, hela sluttningen för sig själv. 

Ekipaget är en friktionsmätare, utrustad med teknisk utrustning som bland annat mäter hastighet och hur långt skidan går under varje givet ögonblick. 

”Oj, den gick skidan långt”, utropar Andreas Almqvist, professor i maskinelement vid Luleå tekniska universitet, när ett par skidor svischar förbi. 

Att huka över ett skidspår är inte den vardag Andreas Almqvist och hans kollegor vid universitetet är vana vid. Normalt är det industriföretag som SKF, Scania och Bosch som forskarna samarbetar med. Deras basnäring är att se till att rullningslager, glidlager, kuggväxlar och kopplingar får längre livslängd och förbrukar mindre energi.   

Läran om tribologi är deras hemmaplan. 

”Tribologi kommer från grekiskans tribos som betyder ungefär gnida och gnugga. Vi har två ytor som är i kontakt med varandra och som rör sig relativt varandra.  Det finns uppenbart i olika lager och i kopplingar och kuggväxlar”, förklarar Andreas Almqvist. 

Samma fenomen finns även inom skidåkningen, där skidans belag hela tiden trycker mot snön och det uppstår friktion. Att det finns skillnader är uppenbart för alla som sett ett skidlopp där det med blotta ögat ofta syns vilka åkare som har bäst glid. 

Flera av forskarna i gruppen är passionerade skidåkare. 

”Varje gång vi åker skidor funderar vi på vad som händer. Som nörd inom tribologi och skidåkare grunnar man inte på annat än vad som sker när snön tar i skidan. Jag glömmer bort att åka och stannar”, säger Roland Larsson, även han professor i maskinelement.

Sedan ett år tillbaka är de skidintresserade friktionsforskarna Sveriges hemliga vapen i framtida mästerskap. 

Sverige olympiska kommitté (SOK) driver tillsammans med Luleå tekniska universitet (LTU) projektet ”Världens snabbaste skidor”. Siktet är inställt på VM 2025 och OS 2026 i Cortina, då svenska längdåkare och skidskyttar ska ha de snabbaste skidorna. 

Sverige är redan i dag duktigt på materialsidan, men marginalerna har minskat. Nu är förhoppningen att Sverige ska ta ett nytt språng som får konkurrenterna att häpna.

Mycket av den tidigare forskningen kring skidåkning har fokuserat på åkteknik och hur man skapar fart. Men krafterna som begränsar glidet är tämligen outforskade. Det är därför som sex forskare skickar en kälke med skidor i spåren på Ormberget i Luleå. 

”Skidans spann är kopplat till glidzonerna och där sitter det en struktur och en valla. Det är en kombination av allt det här som gör att du har bra glid. Men vilken kombination är det som ger bäst glid?”, säger Andreas Almqvist.

Forskargruppens ambition är att kartlägga hur belag, struktur, valla och snöförhållanden samverkar. När det handlar om snö bidrar andra forskare vid LTU med sin kunskap. 

”Det är så många samverkande faktorer att det är svårt att skilja ur mekanismerna från varandra. Så småningom ska vi gå ner i detaljerna och bena ut varför det blir skillnader”, säger Roland Larsson. 

Efter ett år har de kommit en bit på väg. Det friktionstest som tre doktorander har utvecklat ska vara världsunikt. Gruppen har även utvecklat nya beräkningsmodeller för kontakten mellan skida och snö. Det är erfarenheter från år av samarbete med industrin som appliceras i sportens värld. 

”Våra beräkningsmodeller bygger på tunnfilms- och kontaktmekaniska problemformuleringar som man inte har utforskat i särskilt stor utsträckning i skidvärlden”, säger Andreas Almqvist. 

Det som sker den här dagen i Luleå är att sex skidpar med olika slipningar testas i 16 minusgrader och lätt snöfall. Med identiska tester i andra förhållanden byggs en kunskapsbank upp som bildar underlag till mer robusta modeller. 

”Nästa steg blir att titta mer på snön. Vad händer i snön när skidan passerar och hur kan vi optimera skidan mot den processen?”, säger doktoranden Joakim Sandberg. 

Gruppen undersöker även hur skidbelag kan utvecklas. Där kommer den medicinska tribologin in i bilden. Det finns nämligen likheter mellan friktionen och glidegenskaper hos skidbelag - och höftimplantat.  

”Polymerer som används i biotribologin har stora likheter med skidbelag. Där kan vi få mycket inspiration, det finns mycket att hämta till skidbelag och även vallakomponenter”, säger Nazanin Emami, professor i maskinelement med medicinsk tribologi som specialområde.

Redan i dag tittar hon på förbättringar av såväl skidbelag som valla.

”Jag tycker om att bygga saker och jag gör valla som de testar. Jag tror att det finns mycket att göra när det gäller belagen också”, säger hon 

Projektet är riktat mot den yttersta eliten, men forskarna hoppas och tror att rönen med tiden kommer även vanliga motionärer till gagn. Snabbare och mer lättåkta skidor kommer göra idrotten mer tillgänglig. 

”Idrottsforskning kommer mänskligheten till del nästan omedelbart. Att få bidra till att fler människor börjar åka skidor eller idrotta i största allmänhet känns väldigt spännande för oss”, säger Andreas Almqvist.

 

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera