1515
Annons

De gör svenskt träkol – i panna från Ukraina

ASPÅSNÄSET. Björknävern skimrar i mörkt silver på den kolsvarta träbiten i Viktor Dahlbergs hand. Årsringarna går fortfarande att urskilja. Det jämtländska företagets nya satsning på grillkol fick en nervös start med utrustning importerad från Ukraina.

Pappa Michael och bröderna Viktor, Rasmus och Fredrik Dahlberg driver skogsvårdsbolaget tillsammans.
Pappa Michael och bröderna Viktor, Rasmus och Fredrik Dahlberg driver skogsvårdsbolaget tillsammans.

På gårdsplanen framför vedfabriken står gigantiska säckar med huggen björkved i evighetslånga rader. Längre upp står stora vedhögar på tork och bortom dem brädstaplar från företagets småskaliga sågverksproduktion. De snedlagda bräderna i byggnaden där den högljudda vedklyven står kommer alla från egen produktion. I samma byggnad finns nu också en kolugn importerad från Ukraina. Själva pannan kom i december i fjol, men packmaskinen beställdes senare och skulle ha anlänt till Aspåsnäset ungefär när Ryssland anföll sitt grannland. 

”Vi hade betalat 70 procent och så blev det helt knäpptyst, man fick inte tag i dem. Sedan hörde de av sig och trodde att de skulle kunna få ut den ur landet, men det var lite nervöst att betala resterande 30 procent”, säger Rasmus Dahlberg.

Företaget som levererat kolugn och packmaskin ligger strax öster om Kiev. När pannan skulle sättas igång fanns ukrainarna med på länk, men var tvungna att avbryta ibland.

”Det var en kväll när jag höll på och kolade så skrev teknikern: ’Nu går flyglarmet så nu måste jag sluta, jag återkommer om några timmar.’ Då är det liksom ganska nära inpå”, säger Fredrik Dahlberg.

I början på juni kom packmaskinen och produktionen av Storsjökol kunde starta. De tre bröderna, Rasmus, Viktor och Fredrik Dahlberg startade företaget Dahlbergs skogsvård år 2011 tillsammans med sin pappa Michael Dahlberg och har i dag tio anställda på årsbasis. 

Röjning och plantering i skogen står för merparten, runt 80 procent, av omsättningen i företaget. Satsningen på vedproduktion kom till som ett sätt att skapa arbete under lågsäsong i skogsarbetet, men har visat sig vara svår att få bra lönsamhet i. Ökade elpriser kan komma att påverka efterfrågan på ved men i Jämtland, där företagets kunder finns, ökar inte elpriserna i samma takt som i södra Sverige.

”Vi kom fram till att vedproduktionen egentligen inte var lönsam över huvud taget, det var bättre att vara ledig i stället, så antingen skulle vi sluta med veden eller satsa på den”, säger Rasmus Dahlberg. 

Det var där någonstans som han började fundera på hur man tillverkar kol. Några googlingar senare hade han hittat en facebookgrupp för hemmatillverkare av grillkol.

”Så fick jag för mig att jag skulle prova att göra en enkel kolning, så vi stod här i spöregn och svetsade ihop en tunna”, säger Rasmus Dahlberg.

Det var förra sommaren och experimentet imponerade på pappan och bröderna.

”Det blir godare smak på köttet. De här fingrillarna, de känner ju skillnad”, säger Michael Dahlberg.

Tankarna gick vidare, skulle man satsa på vidareförädling av veden och börja tillverka kol? 

”Vi har vedproduktionen, vi har lokalen, vi har alla möjligheterna”, säger Fredrik Dahlberg. 

De inhemska kolproducenterna är precis som Dahlbergs skogsvård alla relativt småskaliga. 

”En starkt bidragande faktor är att vi använder 22.000 ton grillkol per år i Sverige och det allra mesta är importerat”, säger Viktor Dahlberg.

På senare år har flera rapporter visat att även en del av det kol som säljs från europeiska producenter är importerat och bara ompackat i det land som anges på påsen. Ursprunget kan till och med vara illegalt avverkad regnskog från Afrika eller Sydamerika.

”Det finns väldigt mycket fulkol på marknaden. När det fraktas så långt och ändå kostar 49 kronor påsen är det nåt som är skevt. Det är dyrare att tillverka i Sverige, men det är en skrymmande vara och om affären ska ha sitt, grossisten sitt och transportfirman sitt, vad får den som tillverkar kolet?”, säger Fredrik Dahlberg. 

Familjen Dahlberg vill lyfta fram sitt Storsjökol som en lite dyrare premiumprodukt, lokalt tillverkad på björk från jämtländska skogar. 

”Konsumenter köper ju gärna lokala produkter även om det kostar nån krona mer”, säger Fredrik Dahlberg. 

I dag säljs kolet via lokala matvaru- och byggbutiker och till restauranger via grossist. 

När kolet tillverkas måste en person vara på plats hela tiden om något skulle hända. Det tar åtta timmar för pannan att komma upp i den värme som krävs för att pyrolysen, den process som gör trä till kol, ska starta. Därför kör man pannan utan stopp i några dagars tid och skjutsar in nya vedvagnar eftersom. När pannan väl kommit upp i temperatur drivs processen av den gengas som frigörs från kolet. Det finns också planer på att tillverka tjältiningskol, som till skillnad från grillkol är en vinterprodukt. 

Sommarens försäljning har gått lite trögt, dels kom produktionen i gång sent, dels har grillvädret inte varit det bästa. Men det finns gott hopp inför framtiden.

”Om det går bra och det finns köpkraft kommer vi att köpa en till panna”, säger Fredrik Dahlberg.

 

Storstäderna har lyckats stå emot byggbromsen

Höga byggkostnader och stigande räntor bromsar intresset för nyproducerade bostäder.

Men i storstäderna och på andra tillväxtorter är efterfrågan god, enligt Biljana Pehrsson, fastighetsveteran och i dag vd för bostadsutvecklaren Nordr Sverige.

Biljana Pehrsson, vd för Nordr Svergie. Till höger: Haga Palett, bostadsprojekt i Solna.
Biljana Pehrsson, vd för Nordr Svergie. Till höger: Haga Palett, bostadsprojekt i Solna.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera