ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 24 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

De gör strumpbyxor av gamla fisknät

  • Swedish Stockings grundare Linn Frisinger och Nadja Forsberg. Foto: Amanda Lindgren

Kan två unga svenska kvinnor förändra en hel global industri? Linn Frisinger och Nadja Forsberg är övertygade.

Med strumpbyxor som håller, både i kvalitet och miljömässigt, har de satt fingret på något som de flesta kvinnor irriterar sig på. Och affärerna går i raketfart.

Varje år slängs två miljarder strumpbyxor i soporna. Ingen kvinna blir förvånad över den siffran – det är en riktig slit- och slängvara som ibland inte ens överlever ett dygn. Lägg därtill att nylonet är tillverkat av petroleum och att nylonstrumpor är omöjliga att återvinna på grund av blandningen med elastanet, och att industrin medvetet har försämrat kvaliteten för att man ska tvingas köpa fler. Där har ni en av modevärldens största miljöbovar.

”Det kändes som en ’no brainer’ att göra en riktigt skitig produkt ren, det bara måste slå”, säger Nadja Forsberg.

Hon jobbade som journalist på SVT när hon 2012 började fundera över varför ingen gör miljövänliga strumpbyxor som håller längre. Genom gemensamma bekanta träffade hon Linn Frisinger, som jobbade inom finansbranschen. Tillsammans startade de Swedish Stockings 2013 och lanserade sina första strumpbyxor i början av 2014.

Sedan dess har de tredubblat omsättningen två år i rad, till 4,7 miljoner kronor 2016. I år är prognosen 10 Mkr – nästa år 30 Mkr. De finns i 18 länder och står på tröskeln till lansering i USA, med hjälp av styrelsemedlemmen Lasse Karlsson, som var med och grundade Cheap Monday, Weekday och Monki. I styrelsen sitter även Jörgen Andersson, med bakgrund på såväl H&M som Esprit, Uniqlo, Acne och Filippa K.

Nyckeln till framgång är just att göra precis tvärtemot resten av branschen.

”I och med att det är en skör produkt så går den så småningom sönder, men desto viktigare är det att göra tillverkningen hållbar”, säger Nadja Forsberg.

Hållbarhetstänkandet genomsyrar hela företagsidén. Swedish Stockings tillverkas av återvunnet nylon. Fabriken i Italien har en ’zero waste policy’ och renar allt vatten från infärgningsprocessen.

Kollektionerna skapas för att leva över flera säsonger, och strumporna stickas med 3D-teknik som ger mer hållbara produkter. Kunderna kan dessutom skicka sina trasiga strumpbyxor till Swedish Stockings lager, där de mals ned och används som utfyllnadsmaterial i glasfibertankar.

”Det viktigaste när man köper strumpbyxor är att de ser bra ut, därefter att de sitter bra. Känslan av att göra något gott är ett mervärde. Det är aldrig grundorsaken till att man köper produkten, men det är det som gör att man blir en återkommande kund”, säger Linn Frisinger.

Att efterfrågan på hållbara produkter finns – och ökar – märker de tydligt. 2015 vann Swedish Stockings Ellegalan och kontaktades av Filippa K, som ville ha ett samarbete.

Sedan dess har de även konsultat åt Indiska och tillverkar alla deras strumpbyxor, och fler liknande samarbeten är på gång.

”Vår vision är att förändra hela industrin, då måste vi också hjälpa andra med den kunskap vi redan har”, säger Linn Frisinger.

Däremot är de fortfarande världens enda tillverkare av miljövänliga strumpbyxor – ingen annan har kopierat idén. Det har å andra sidan gett dem möjlighet att växa snabbt men organiskt och att förbereda bolaget på en närmast exponentiell expansion.

Flera personer har anställts det senaste året, de flesta är över 50 år och har lång erfarenhet av branschen, något som ägarna – som båda är under 30 år – tycker är viktigt för dynamiken och tryggheten.

”Nu har vi ordning på skeppet och möjlighet att göra stora kliv framöver. Problemet har inte varit att öka omsättningen utan att ha koll på alla tråkiga bitar”, säger Linn Frisinger.

Kunder kan prenumerera på strumpbyxor, och ägarna försöker också få in produkten på ställen där strumpbyxor inte traditionellt säljs, men där behovet kan uppstå, som flygplatser, barer, hotell och restauranger. Petter Stordalen har hakat på och på flera av Nordic Choice-kedjans hotell finns det numera strumpbyxor i minibaren.

Men det är inte bara nya marknader och försäljningen som ska öka.

”Vi kommer att ta enorma språng produktutvecklingsmässigt. Vi är inte nöjda med det vi har i dag utan ska stå för innovation”, säger Linn Frisinger.

I november lanseras tunnare strumpbyxor i 20 denier som tillverkats av gamla fisknät som har samlats in från haven av företaget Aquafill.

”Det är därför vi kommer att finnas kvar länge – vi går i bräschen”, säger Nadja Forsberg.

Tyck till