1515

De gör lyxcyklar i extremt små upplagor – säljer slut på några timmar

LERUM.
Cykelboomen har fått snurr på hjulen för cykelprofilerna Linus Lindgren och Rickard Ölander och deras nya företag Meter Bikes.

Den här gången har de inspirerats av konstvärlden och handbygger cyklar i numrerade begränsade upplagor.

De senaste modellerna sålde nästan slut på ett dygn.

Cykelföretaget Meter Bikes grundare Linus Lindgren, Rickard Ölander och Charlotte Askari satsar på småskalig exklusiv tillverkning. Man vill kunna kombinera företagandet med andra intressen.
Cykelföretaget Meter Bikes grundare Linus Lindgren, Rickard Ölander och Charlotte Askari satsar på småskalig exklusiv tillverkning. Man vill kunna kombinera företagandet med andra intressen.Foto:Magnus Gotander, Bilduppdraget

”Vi har en kund som köpte en av våra numrerade cyklar bara för att hänga på väggen som konst”, säger Rickard Ölander, cykeldesigner och medgrundare till Meter Bikes.

Hans kompanjon Linus Lindgren har dessutom ritat en cykel för märket Nishiki som ställts ut på Röhsska museet i Göteborg.

”Cyklar har vackra linjer, så att rita cyklar blir en konstform för oss”, säger Linus Lindgren, cykeldesigner och medgrundare till Meter Bikes.

I utkanten av Lerum intill den brusande Säveån ligger Hedefors Bruk. Här fanns en gång en textilfabrik men lokalerna har byggts om och härbärgerar numera en företagspark. I Meter Bikes lokaler finns lager, en småskalig tillverkning och ett utställningsrum. 

Den här dagen kommer en mindre leverans av komponenter som är mer uppskattade än vanligt. Detta på grund av att cykelboomen i pandemins spår skapat en global brist på cykeldelar. Leveranstiderna för vissa komponenter har ökat från 60 dagar upp till ett och ett halvt år.

”Vi är en liten aktör och hade inte haft en chans att ta oss in i branschen i det läge den nu befinner sig i om vi inte redan hade mångåriga upparbetade kontakter med både producenter av komponenter i Taiwan och återförsäljare i Sverige”, säger Linus Lindgren.

Enligt Rickard Ölander har man dessutom möjlighet att vänta ut det extrema läget på marknaden.

”Vi startade 2018 och håller fortfarande på att bygga upp verksamheten med fokus på småskalighet. Eftersom vi gör detta med våra egna pengar kan vi ta tid på oss när vi ritar nya modeller och invänta att släppa en ny kollektion till dess vi vet när vi får hem komponenterna. Den lyxen har inte de flesta storskaliga cykeltillverkare.”

Företaget har hunnit släppa tre modeller som rönt stort intresse. Den första cykeln var en elcykel som byggdes i 99 exemplar. De två senaste modellerna är en mountainbike och en gravelcykel som byggs för hand i 50 respektive 20 numrerade exemplar.

”Att den nya kollektionen nästan sålde helt slut på bara några timmar känns fantastiskt. Nu börjar det roliga för oss när vi ska bygga cyklarna. Vi har alla komponenter på plats och behöver inte oroa oss i nuläget för långa leveranstider”, säger Rickard Ölander.

I utställningsrummet finns för första gången också ett exemplar av varje modell att visa.

”Cyklarna har under lång tid bara varit ritningar så att nu få se de här i verkligheten är en milstolpe. Detta gör det mer greppbart vad det är vi har arbetat så hårt för under de senaste åren”, säger Charlotte Askari, marknadsföringsansvarig och medgrundare till Meter Bikes.

Foto:Magnus Gotander, Bilduppdraget

Men allt började med Linus Lindgrens familjeföretag, för han föddes in i cykelbranschen. Hans pappa och morbror startade cykelgrossisten Unicykel på 1970-talet. Bolaget blev senare känt för att också tillverka och sälja det japanska märket Nishiki. Rickard Ölander som var elitcyklist 1993-2000 blev sponsrad av Unicykel och cyklade på en Nishiki. Men han visade sig också ha talang för att sälja cyklar till återförsäljare på mässor.

”Unicykel och Linus pappa Clas erbjöd mig tidigt möjligheten att kombinera min elitsatsning med att efter cykelsäsongen arbeta med cyklar. Och jag upptäckte att jag var bra på att sälja. Jag hade samma driv i det som i cyklingen”, säger Rickard Ölander.

Vid millennieskiftet blev de två tillfrågade om de ville göra en generationsväxling med målet att ta över företaget som då omsatte runt 10 miljoner kronor och hade fyra anställda.

”Jag är tekniskt intresserad så min plan var att läsa till ingenjör. Så även om jag på lov och helger arbetat i vår familjs företag var min ambition aldrig att ta över. Men både jag och Rickard hade samma idéer om att utveckla verksamheten så då blev det självklart att göra detta tillsammans”, säger Linus Lindgren.

Rickard Ölander blev vd, lade cykeln på hyllan och ersatte cyklingen med att etablera sig som konstnär inom måleri. Det blev två heltidssysselsättningar. Men 2008 tog det stopp. Panikångestattacker tvingade honom att prioritera om i livet. 

”Det är några år sedan nu och jag mår bra. Lösningen blev att sluta måla under en tid för att få bättre balans mellan arbetet och mitt övriga liv. Dessutom fick jag bli bättre på att delegera”, säger Rickard Ölander.

Med en hållbar arbetsbelastning återkom arbetsglädjen och drivet. Men 2015 fick duon ett erbjudande från en stor dansk cykeltillverkare man inte kunde tacka nej till. Då hade bolaget vuxit från 10 Mkr till cirka 40 Mkr i omsättning, hade 15 anställda och alla kurvor pekade uppåt.

”Med e-handelns intåg i branschen pressades marginalerna. För att behålla samma lönsamhet hade vi tvingats skala upp verksamheten till det dubbla. Det var inget vi ville göra så vi nappade på erbjudandet att sälja”, säger Linus Lindgren.

Men varför startade ni nytt 2018 i samma bransch?
”Vi har aldrig lämnat branschen. I tjugo år har vi ritat cykelmodeller för både vårt eget märke och andras såsom Sportsons Apollo. Detta fortsatte vi med som konsulter när vi hade sålt företaget. Men vi hade lust att driva företag igen och den här gången ska det vara småskaligt och vi ska bara rita cyklar vi själva vill ha”, säger Linus Lindgren.

I Meter Bikes har duon blivit en ägartrio tillsammans med Charlotte Askari, tidigare pr-konsult åt Unicykel.

”Jag var redo för något nytt så jag föreslog ett partnerskap. Och deras tidigare entreprenörsresa med Unicykel är ju en förutsättning för att vi ska kunna göra det vi gör i dag”, säger hon.

Var är bolaget om tre år?
”I år kommer vi hamna på runt 3 Mkr i omsättning. Vi vill inte driva ett stort företag så vi ska max omsätta 7-10 Mkr. Då hinner vi både njuta av att cykla och rita och bygga cyklar”, säger Rickard Ölander.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?