Annons

De förutsåg trend och gick "all in" i tabubelagd bransch

KARLSTAD.
Stora framgångar i en bransch som fortfarande väcker mycket känslor. Kathrin Mörtel driver Svenska Hudkliniker som är årets Gasellvinnare i Värmland.

”Det jag drivs av är utveckling. Jag hade lika gärna kunnat sälja däck. Det hade kunnat vara vad som helst”, säger hon.

Kathrin Mörtel, till höger, och dottern Frida Mörtel, marknadschef.
Kathrin Mörtel, till höger, och dottern Frida Mörtel, marknadschef.Foto:Amanda Lindgren

Innanför portarna hos Svenska Hudkliniker i centrala Karlstad möts besökaren av ljusa färger, lugn musik och inredning som ger ett exklusivt intryck. I de många behandlingsrummen pågår full aktivitet. Bland klinikens behandlingar finns injektionsbehandlingar med botox och fillers, laserbehandlingar som exempelvis hårborttagning och hudåtstramning och ansikts- och hudbehandlingar av olika slag.

Kathrin Mörtel är grundare och verksamhetschef. Hon har en yrkesbakgrund som skolsköterska, som verksamhetschef inom skolhälsan och avdelningschef inom barnpsykiatrin. Hon har även en bakgrund som triathlet, och har bland annat tävlat i VM i Iron Man. En vändpunkt i livet blev när Kathrin Mörtel drabbades av utmattningssyndrom samtidigt som hon fick cancer. Efter den livskrisen kände hon att hon ville göra något annat med sitt liv.

”Jag är en person som har väldigt hög energi. Om det kommer in något i mitt liv som jag får ett stort intresse för så går jag all in, och får ett hyperfokus på det. Tidigare kanaliserade jag mycket av min energi inom idrottsvärlden där jag både var aktiv och jobbade ideellt. Nu ville jag ta den energin och göra någonting för min och min familjs skull.”

”Jag funderade en del på att starta eget inom hälsa, kanske som coach.”

Hudklinik fanns inte alls med på Kathrin Mörtels lista då.

”Men så provade jag en estetisk injektionsbehandling och blev positivt överraskad. Jag tyckte det påverkade min livskvalitet och att jag blev gladare. På den här tiden var det fortfarande tabu och det fanns få aktörer i branschen. Då bestämde jag mig för att bygga upp någonting för att möta vågen som jag förutsåg skulle komma.”

År 2015 startades bolaget. Från början var det Kathrin Mörtel och hennes dotter Frida Mörtel som drev verksamheten, och maken Christian Mörtel fanns med mer i bakgrunden och skötte administrationen. Redan från början jobbade mor och dotter målmedvetet med marknadsföring, något som Kathrin Mörtel ser som en stor framgångsfaktor för dem.

”Frida filmade det jag gjorde och kommenterade och ställde frågor. Vi märkte väldigt snabbt att hon nådde ut, följarna upplever henne som autentisk och härlig. Dessutom har vi alltid kommunicerat i en medicinsk kontext.”

”I dag jobbar alla anställda hos oss med sociala medier. Vi filmar, tar före- och efterbilder och uppdaterar följarna med nyheter och vad som händer hos oss. Vi ser oss som en hudklinik och till viss del ett mediebolag där vi dagligen producerar högkvalitativ film och foto.”

Kathrin Mörtel lyfter fram att tilltron till sin egen och medarbetarnas förmåga, och att göra saker in-house, har varit en viktig faktor för framgången.

”Allt vi kan lära oss själva, ska vi göra själva. Målet är självständighet och hög kompetens.”

2016 anställdes den första sjuksköterskan, och sedan har det gått stadigt uppåt. I dag har bolaget 20 anställda. Även Christian Mörtel, Kathrin Mörtels man, anslöt snart på heltid och är nu vd. Sedan ett år har man expanderat med en ny klinik i Stockholm.

”Det tror vi mycket på. Framtidsplanen är att fortsätta att expandera i framför allt medelstora städer över hela Sverige”, säger Kathrin Mörtel.

”I dag är vi en av Nordens största kliniker. Det gäller både klinikdelen och vår roll som influerare i branschen.”

Behandlare: Evelina Norrman, patient: Klara Mörtel.
Behandlare: Evelina Norrman, patient: Klara Mörtel.Foto:Amanda Lindgren

Även om det gått sju år sedan hudkliniken startades, och mycket har hänt i branschen, berättar Kathrin Mörtel att hon fortfarande ofta känner sig ifrågasatt.

”Att vara kvinna och entreprenör i den här branschen är inte alltid så lätt. Jag läser om olika kvinnliga nätverk här i Värmland med syfte att kvinnliga företagare ska stärka varandra, men jag blir aldrig inbjuden till sådant. Hade jag sålt däck hade jag förmodligen blivit inbjuden för längesen att prata om min resa.”

”De som har starkast åsikter om det vi gör är ofta kvinnor, och jag kan förstå det till viss del för det finns en rädsla i att vi ska bli intvingade i att vi alla ska se ut på ett visst sätt. Att vi kvinnor inte ska duga som vi är. Men för mig handlar det inte alls om det.”

Kathrin Mörtel säger att hon har funderat mycket kring varför hennes bransch fortfarande är ett känsligt område för många, och även i samhällsdebatten.

”Det har nog alltid funnits många åsikter kring vad kvinnor får och inte får göra med sitt utseende, det var säkert kontroversiellt även när vi började sminka oss, färga våra hår, bära baddräkt och så vidare. Men vi har ju alltid varit intresserade av att smycka oss och göra oss fina, och vår bransch är en del av det.”

”Var går gränsen för vad man får och inte får? Många av oss färgar håret för att dölja det gråa, och det tycker ingen är konstigt. Varför använder du rouge? Jo, för att du vill förstärka dina kindben. Vem ska bestämma var gränsen går för vad vi vill göra för att vara mer tillfreds med våra utseenden?”

Kathrin Mörtel säger att hon inte gillar ”anti age”-begreppet, och säger att få kvinnor hon möter säger att de vill se yngre ut.

”De vill se ut som sig själva igen.”

”Vi tillhandahåller något som kvinnor vill ha. Det är en köpstark grupp i samhället och de allra flesta av våra kunder gör sina behandlingar för sin egen skull. Man känner kanske inte igen sig längre, eller tycker att det är jobbigt att ständigt se trött ut på grund av påsar under ögonen.”

Kathrin Mörtel ser fram emot att fortsätta expansionen med nya kliniker och ständig utveckling av de befintliga.

”För att jag ska fortsätta att känna drivkraften så måste jag hela tiden utmanas och göra nya saker. Jag tröttnar rätt snabbt. Jag måste hitta nya områden där jag kan utvecklas, och det gör jag fortfarande med Svenska hudkliniker.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera