De delar ut svenskt godis på Manhattan: ”Vill sprida glädje”

Volvo rullar in för att stilla New York-bornas sug på lösgodis.

Tillsammans med det svenska konfektyr-företaget Bonbon driver personbilstillverkaren en kampanj för att förse poliser och vårdpersonal med välbehövliga godsaker under coronakrisen.

Lösgodis levereras till sugna New York-bor med Volvobilar.
Lösgodis levereras till sugna New York-bor med Volvobilar.

”Den stora snackisen nu är kontaktfria leveranser. Man ska ha handskar på sig, åka ut och lämna godiset utanför dörren”, berättar Leonard Schaltz, en av tre grundare till den svenska godisbutiken Bonbon på nedre Manhattan. 

”Sedan plingar man på och åker därifrån.”

Svenskt självplock av lösgodis blev en smärre succé på Manhattan redan för tio år sedan, då butiken Sockerbit slog upp portarna i West Village. Den finns kvar än i dag, men fick i början av 2018 konkurrens av stockholmaren Leonard Schaltz samt hans medgrundare Selim Adira och Robert Persson, båda bördiga från Skåne. 

Två år efter grundandet kom spelplanen att ritas om rejält, då New York blivit till en spökstad med stängda krogar, ödsliga avenyer och oroliga invånare.

”Vi släpper inte in någon i butiken längre. De får stanna vid dörren medan jag plockar godis åt kunderna, förstås iförd handskar och ansiktsmask”, berättar Leonard Schaltz. 

”Här finns inga turister längre. Alla hotell är stängda. Så vi lever på urinvånarna.” 

Han säger att grundarna satsade på digital försäljning tidigt, för att inte bli låsta vid en enda intäktskälla. 

”Corona gav oss på sätt och vis en ordentlig skjuts, och förbytte nästan helt inkomsterna från klassisk butik till e-handel. Som tur är så var vi väl förberedda på det”, säger Leonard Schaltz som sett intäkterna öka i butiken, trots de utmanande tiderna.

”All detaljhandel är inte död. Bara den dåliga.”

Leveranser sköts bland annat genom tjänster som Uber Eats eller Seamless, en storspelare inom området i USA. 

”Men de täcker bara en radie på någon kilometer från butiken. Bor man längre bort så har man fått sitt godis via posten, med leverans dagen efter.” 

Ett samarbete med Volvo har låtit de svenska entreprenörerna gasa lite extra. Den svensk-kinesiska personbilstillverkaren lånar ut fordon och drivmedel, vilket ökar räckvidden. 

”Att ett större svenskt företag hjälper ett mindre känns förstås väldigt roligt och det gynnar oss båda”, berättar Robert Persson. 

Dessutom köper Volvo stora mängder godis som företagen tillsammans delat ut till sjukhus och polisstationer på Manhattan.

”När saker händer i New York så börjar människor att hjälpas åt och ta hand om varandra på ett rörande sätt”, berättar Selim Adira, som lyfter fram orkanen Sandy liksom terrorattentaten i september 2001 som tidpunkter där stadens invånare mött kriser genom samarbete och hänsynstagande.  

”Vi har också känt ett ansvar. Vi är en liten kvartersbutik som vill sprida glädje.” 

Eftersom grundarna hört historier från bekanta som arbetar inom den hårt ansträngda sjukvården på Manhattan, bestämde de sig för att dela ut godis till anställda vid ett par sjukhus.  

”Vi kände att vi ville göra något och sprida lite energi i allt detta vemod”, fortsätter Selim Adira och tillägger att godisbuden till arbetare i frontlinjen så småningom kom att gå vidare till lokala polisstationer. 

”Det var väldigt uppskattat när vi kom dit och levererade allt godiset”, säger han och tillägger att både de välgörande insatserna samt Volvos sponsorskap fått stort genomslag trots att de varit relativt begränsade till sin natur.

”Samarbetet hjälpte vår försäljning och vi har kunnat anställa två till. Det är förstås mycket värt i en tid där många tvingas lämna sina jobb”, säger Selim Adira och tillägger: 

”Små saker kan göra väldigt stor skillnad.” 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MicrosoftAnnons

Developer Velocity: Så skapar bra programutveckling högre avkastning, större tillväxt och mer innovation

Framgångsrika företag erbjuder en bra arbetsmiljö för sina programutvecklare.

Det visar en uppmärksammad rapport från managementkonsultföretaget McKinsey & Company. Rapporten visar bland annat att företag med effektivitet i utvecklingen har 60 procent högre avkastning.

– Företag som investerar i utvecklare gör ett bättre resultat, säger Tibi Covaci, Azure Developer Audience Lead på Microsoft Sverige.

Teknik utgör grunden för många företag, oavsett vilken bransch de är verksamma i. Produkter och tjänster som de utvecklar och säljer har sin grund i den tekniska plattform som de är sprungna ur.

I rapporten ”Developer Velocity: How software excellence fuels business performance” från McKinsey & Company, slås fast att affärsvärdet, eller affärsprestandan hos ett företag har sin grund i mjukvaran. Den i sin tur når sin fulla potential när programutvecklare får arbeta i rätt miljö och under rätt förutsättningar.

McKinsey & Company har skapat vad de kallar Developer Velocity Index (DVI), som visar hur olika kritiska komponenter bidrar till Developer Velocity, eller på svenska Effektivitet i Utvecklingen.

Genom att djupstudera 440 företag och deras resultat över flera år har McKinsey & Company kunnat dra slutsatsen att organisationer med en så hög effektivitet i utvecklingen att de utgjorde den översta kvartilen av de studerade företagen, uppnådde fyra till fem gånger snabbare tillväxt av intäkter, 60 procent högre total avkastning till aktieägare och 20 procent högre rörelsemarginal än de som hamnade i den lägsta kvartilen. Dessutom presterade de 55 procent högre när det gäller innovation. 

Developer Velocity bygger på flera delar

För att uppnå effektivitet i utvecklingen spelar ett antal komponenter en avgörande roll. Dessa är utvecklarverktyg, funktioner för produkthantering, kultur och då särskilt trygghetskänsla och samarbete och avslutningsvis personalhantering och rekrytering. 

Särskilt rekrytering är en flaskhals.

– I dag är det brist på programutvecklare. Det betyder att man måste få mer gjort med de man har. Det är mycket av det som Developer Velocity handlar om, att ge dem rätt förutsättningar så att de kan prestera bättre, säger Tibi Covaci.

Enligt rapporten är utvecklarverktyg den främsta enskilda drivkraften för ett bra affärsresultat.

Organisationer med starka verktyg är 65 procent mer innovativa och deras utvecklares belåtenhet och kvarhållning är 47 procent högre, jämfört med företagen i den lägsta kvartilen.

Developer Velocity skiljer ut företagen

Magnus Juvas är VD på mjukvaruföretaget Solidify och har länge arbetat tillsammans med Tibi Covaci. För honom är Developer Velocity det som skiljer framgångsrika företag från de som presterar sämre.

– Det är här man nu ser att startfältet på den pågående digitaliseringsresan sprids ut. Vad som sker i olika organisationer skiljer sig åt otroligt mycket och vissa har redan halkat efter.  Ska man tillhöra täten måste man bättra sig, säger Magnus Juvas.

Klicka här för att läsa mer om Developer Velocity 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?