1515
Annons

De delar ut svenskt godis på Manhattan: ”Vill sprida glädje”

Volvo rullar in för att stilla New York-bornas sug på lösgodis.

Tillsammans med det svenska konfektyr-företaget Bonbon driver personbilstillverkaren en kampanj för att förse poliser och vårdpersonal med välbehövliga godsaker under coronakrisen.

Lösgodis levereras till sugna New York-bor med Volvobilar.
Lösgodis levereras till sugna New York-bor med Volvobilar.

”Den stora snackisen nu är kontaktfria leveranser. Man ska ha handskar på sig, åka ut och lämna godiset utanför dörren”, berättar Leonard Schaltz, en av tre grundare till den svenska godisbutiken Bonbon på nedre Manhattan. 

”Sedan plingar man på och åker därifrån.”

Svenskt självplock av lösgodis blev en smärre succé på Manhattan redan för tio år sedan, då butiken Sockerbit slog upp portarna i West Village. Den finns kvar än i dag, men fick i början av 2018 konkurrens av stockholmaren Leonard Schaltz samt hans medgrundare Selim Adira och Robert Persson, båda bördiga från Skåne. 

Två år efter grundandet kom spelplanen att ritas om rejält, då New York blivit till en spökstad med stängda krogar, ödsliga avenyer och oroliga invånare.

”Vi släpper inte in någon i butiken längre. De får stanna vid dörren medan jag plockar godis åt kunderna, förstås iförd handskar och ansiktsmask”, berättar Leonard Schaltz. 

”Här finns inga turister längre. Alla hotell är stängda. Så vi lever på urinvånarna.” 

Han säger att grundarna satsade på digital försäljning tidigt, för att inte bli låsta vid en enda intäktskälla. 

”Corona gav oss på sätt och vis en ordentlig skjuts, och förbytte nästan helt inkomsterna från klassisk butik till e-handel. Som tur är så var vi väl förberedda på det”, säger Leonard Schaltz som sett intäkterna öka i butiken, trots de utmanande tiderna.

”All detaljhandel är inte död. Bara den dåliga.”

Leveranser sköts bland annat genom tjänster som Uber Eats eller Seamless, en storspelare inom området i USA. 

”Men de täcker bara en radie på någon kilometer från butiken. Bor man längre bort så har man fått sitt godis via posten, med leverans dagen efter.” 

Ett samarbete med Volvo har låtit de svenska entreprenörerna gasa lite extra. Den svensk-kinesiska personbilstillverkaren lånar ut fordon och drivmedel, vilket ökar räckvidden. 

”Att ett större svenskt företag hjälper ett mindre känns förstås väldigt roligt och det gynnar oss båda”, berättar Robert Persson. 

Dessutom köper Volvo stora mängder godis som företagen tillsammans delat ut till sjukhus och polisstationer på Manhattan.

”När saker händer i New York så börjar människor att hjälpas åt och ta hand om varandra på ett rörande sätt”, berättar Selim Adira, som lyfter fram orkanen Sandy liksom terrorattentaten i september 2001 som tidpunkter där stadens invånare mött kriser genom samarbete och hänsynstagande.  

”Vi har också känt ett ansvar. Vi är en liten kvartersbutik som vill sprida glädje.” 

Eftersom grundarna hört historier från bekanta som arbetar inom den hårt ansträngda sjukvården på Manhattan, bestämde de sig för att dela ut godis till anställda vid ett par sjukhus.  

”Vi kände att vi ville göra något och sprida lite energi i allt detta vemod”, fortsätter Selim Adira och tillägger att godisbuden till arbetare i frontlinjen så småningom kom att gå vidare till lokala polisstationer. 

”Det var väldigt uppskattat när vi kom dit och levererade allt godiset”, säger han och tillägger att både de välgörande insatserna samt Volvos sponsorskap fått stort genomslag trots att de varit relativt begränsade till sin natur.

”Samarbetet hjälpte vår försäljning och vi har kunnat anställa två till. Det är förstås mycket värt i en tid där många tvingas lämna sina jobb”, säger Selim Adira och tillägger: 

”Små saker kan göra väldigt stor skillnad.” 

Irländsk offensiv lyfter aktien – nu ökar chansen för bud

Det irländska isoleringsbolaget Kingspan fortsätter storköpa aktier i Nordic Waterproofing. Aktien har rusat efter intåget och chansen för ett bud har ökat.

Foto:Mostphotos/TT

För knappt två veckor sedan sålde största ägaren Svolder sitt innehav i taktätaren Nordic Waterproofing (NWG). Under torsdagen sålde näst största ägaren Swedbank Robur hela sitt innehav. I skrivande stund äger Kingspan 24 procent av bolaget och vid 30 procents ägande uppstår budplikt.

När Di i måndags hörde av sig till Kingspan valde det irländska bolaget att avböja en kommentar om sitt köp. ”Jag kan inte kommentera ägarfrågor, men vi har såklart varit i kontakt med Kingspan och vi behandlar dem som vilken annan storägare som helst” uppger NWG:s styrelseordförande Mats Paulson kring den nya ägaren. Enligt uppgift till Di ska Kingspan efter köpet av Svolders aktier ha sagt att man ser innehavet i NWG som en kapitalinvestering.

Det irländska bolaget Kingspan grundades 1965 och är framför allt specialister på isolering. Bolaget är globalt och har 19.000 anställda med en verksamhet i över 70 länder. Under fjolåret omsatte man 67 miljarder kronor. Kingspan är noterat i Dublin och har ett börsvärde om knappt 120 miljarder kronor. Detta kan sättas i relation till NWG:s börsvärde om 4,5 miljarder kronor efter kursrusningen i augusti, och en nettoskuld om ungefär en miljard.

Kingspan har nått sin nuvarande marknadsposition primärt genom förvärv, inte helt olikt NWG som har konsoliderat den nordiska marknaden inom tätskikt. Bland annat så köpte Kingspan i början av 2022 franska bolaget Ondura Group, ett bolag med mycket lik verksamhet som NWG. Kingspan uppger att förvärvet ska utgöra en global plattform för att utveckla sitt erbjudande för taklösningar. 

Ondura omsatte 4,4 miljarder kronor under 2021 och gjorde ett resultat mätt som ebitda om 665 miljoner. Förvärvet gjordes till 5,7 miljarder kronor. De senaste 12 månaderna har NWG omsatt 4 miljarder kronor och gjort ett ebitda-resultat om 580 miljoner. Samma multipel på NWG skulle erbjuda en 12 procent budpremie från nuvarande aktiepris.

Under fjolåret deltog Kingspan i nyemissionen för H2 Green Steel där bolaget äger 1 procent, så man har haft ögonen på nordiska bolag ett tag åtminstone. Verksamheten i Sverige är relativt liten, och för Kingspans del utgör centrala Europa och Norden 25 procent av omsättningen för 2021. I sin presentation för fjärde kvartalet pekade Kingspan ut just membran för platta tak som ett område där bolaget vid tillfället hade ett embyro till marknadsposition, men att affärsmöjligheten är global.

Sedan nyheten om Svolders sorti nådde marknaden är aktien i NWG upp 32 procent. Om Kingspan i stället direkt hade lagt ett bud i linje med Onduras värdering hade det gett en budpremie på 48 procent, vilket är rimligt. 

Rör det sig om en budstrategi får den därmed anses vara något okonventionell. Samtidigt visar den senaste ökningen att Kingspan har ambitioner med sitt innehav i NWG – och chansen till bud har ökat.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera