De brinner för urban konst: ”Den stora massan gillar det vi gör”

Fantasirika, storslagna målningar på husfasader är en konstform som gått från anarkistisk till accepterad i Sverige på bara några år. Två killar från Malmö har spelat en stor roll här, deras initiativ Artscape ligger bakom 150 urbana konstverk i 30 svenska städer. 

Tor Hedendahl och Daniel Wakeham
Tor Hedendahl och Daniel WakehamFoto:Lars Jansson
Konstnären Jarus har målat en fasad i Västra Frölunda.
Konstnären Jarus har målat en fasad i Västra Frölunda.Foto:Fredrik Aakerberg

På en obebyggd tomt i centrala Malmö har det anlagts en parkeringsplats. Det är en småtrist och anonym plats, som få ens hade noterat, om det inte hade varit för två gigantiska målningar som lyser upp husväggarna intill bilarna. Bakom det ena konstverket, som visar en kvinna med en bläckfisk i händerna, står den internationellt kända muralmålaren Natalia Rak från Polen. Den andra väggen har målats av den lokala konstnären Ola Kalnins, som vuxit upp bara några kvarter bort från platsen.

”Det är så vi vill jobba, både med lokala konstnärer som vi hjälper i deras karriärer och med internationella kändisar. För sådana finns även i vår konstvärld”, säger Daniel Wakeham, en av grundarna till Artscape. 

”Inga svenskar har blivit riktigt världskända än men det kommer, vi ligger bara lite efter många andra länder inom den här konstformen”, lägger Tor Hedendahl till, den andra personen i den duo som startade Artscape för sex år sedan. 

De är gamla skolkompisar som hade tappat kontakten. När de sågs igen jobbade Daniel Wakeham i London för multinationella företag som ville marknadsföra sig med hjälp av muralkonst. Tor Hedendahl hade just startat ett galleri i Malmö och hade tankar på att börja jobba med gatukonstnärer. 

”Vi började prata om att göra något tillsammans här hemma men jag var skeptisk, Sverige låg så långt efter andra länder i Europa. Samtidigt brann vi båda två för den urbana konsten och bestämde oss för att försöka ändå”, säger Daniel Wakeham. 

Försöket lyckades och deras första projekt var en gatukonstfestival i hemstaden Malmö där fasader runt om i staden fylldes med färgglada muralmålningar, bland annat de två konstverken intill parkeringsplatsen. 

Ryktet om de fantasirika konstverken, som bland annat prydde gigantiska väggar på slitna hyreshus i typiska miljonprogramsområden, spred sig till andra kommuner som kontaktade duon. Idag, bara sex år senare, ligger Artscape bakom över 150 muralmålningar i 30 kommuner och det handlar långt ifrån bara om stora städer. Några av de senaste husfasaderna som blivit konst kan hittas i Ljusdal, Motala och Mjölby. 

Foto:Lars Jansson
Muralmålning i Göteborg av konstnären Yash.
Muralmålning i Göteborg av konstnären Yash.Foto:Fredrik Åkerberg

Motiven är blandade men porträtt av människor är vanliga och ofta vill konstnären på något sätt väcka känslor. 

”Samtidigt är det viktigt att motiven inte är för provocerande. Konstformen i sig är fortfarande tillräckligt utmanande i mångas ögon. Sedan måste man vara ödmjuk inför att det faktiskt handlar om konstverk i det offentliga rummet, som alla ser, varelse de vill eller inte”, förklarar Daniel Wakenham när vi slår oss ned på Artscapes kontor i ett sekelskifteshus mitt på Malmös stora affärsgata. Kontoret skulle lika gärna kunna tillhöra en reklambyrå eller ett arkitektkontor och har gott om plats för hela åtta anställda. Det är långt ifrån schablonbilden av källarlokalen där några graffitikillar i hoodies, som blivit för gamla för att känna sig rebelliska, istället lyckats göra sin hobby till sitt jobb. 

”Det är okej, du är inte den första med fördomar som kommer hit!”, skrattar Daniel Wakeham och berättar att konstformen visserligen har sitt ursprung från graffitivärlden men nu blivit både laglig och accepterad i de flesta länder. 

”Vi har för övrigt aldrig varit graffitimålare. Vi är inte ens konstnärer utan vanliga konstälskare.”

Artscape idé är att agera projektledare, se till att det finns finansiering och knyta upp konstnärer. Viktiga samarbetspartners är kommuner, regioner och fastighetsägare. För finansieringen vänder de sig också till näringslivet där bland annat Eon och Akzo Nobel varit sponsorer i flera år. 

”Men ingen har rätt att lägga sig i själva konstverken. Här är det vi och konstnärerna som bestämmer, det är viktigt. Sedan lyssnar vi gärna på andra, särskilt lokalbefolkningen om vad de skulle vilja se på väggarna i sin stad”, säger Tor Hedendahl. 

De första åren drevs Artscape som en ideell förening. I dag driver de även ett aktiebolag parallellt. Enligt de två grundarna handlar det om en anpassning, där vissa bidragsgivare kräver att det finns ett aktiebolag som motpart. 

”Men vi gör fortfarande inte det här för att bli rika, för det kommer vi inte bli. Det är vårt konstintresse som är drivkraften”, säger Tor Hedendahl, men berättar att själva konsten stundtals hamnar i bakvattnet i deras arbete. Förutom ett tidskrävande jobb för att skaffa finansiering är det en juridisk djungel att lotsa sig igenom för att till slut få upp konsten på väggarna. Muralmålningar i Sverige kräver nämligen byggnadslov vilket ofta satt käppar i hjulen. 

”Vi har blivit lite av experter på att hitta alla öppningar i lagstiftningen för vår konst. För oss har det varit väldigt viktigt att spela spelet med alla myndigheter och följa alla lagar.”

Förutom själva konstprojekten erbjuder Artscape numera föredrag och konsulttjänster kring konstformen. Det är uppenbart att verksamheten hamnat en bra bit från graffitivärlden, som alltid odlat sitt utanförskap sett sig som en anarkistisk kraft. 

”Delar av graffitivärlden ser oss som ‘sellouts’. Sen har vi den etablerade konstvärlden som inte ser vår konstform som tillräckligt fin. Vi står mittemellan”, säger Daniel Wakenham. 

Fötterna i båda lägren alltså. Eller inget läger alls. Daniel Wakenham tänker efter ett tag och skrattar till. 

”Det spelar ingen roll. Den stora massan gillar verkligen det vi gör, det får vi hela tiden bevis på. Och det räcker för oss!”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SchaefflerAnnons

Schaeffler fortsätter sin satsning på hållbarhet

Schaeffler Group har i drygt 70 år varit en pionjär vad gäller banbrytande innovationer och utvecklingsarbete inom rörelseteknik och mobilitet. Företaget erbjuder innovativa tekniska lösningar, produkter och tjänster inom CO₂-effektiv drivning, elmobilitet, Industri 4.0, digitalisering och förnybar energi. Sedan starten har Schaeffler varit en trovärdig partner för företag som vill göra hela drivsystem och komponenter effektivare, intelligentare och mer hållbart. 

– Vi har nu fullbordat omvandlingen till leverantör av drivsystem inom hållbar elmobilitet och etablerat oss som en tillförlitlig partner för våra kunder. En stor framgångsfaktor är att vi har en stark grundverksamhet inom komponenter och system till förbränningsmotorer, transmission och chassi, säger Mathias Lindgren, Head of Automotive Schaeffler Nordic.

Konsekventa satsningar på elmobilitet har givit stora resultat

Bilindustrin står inför ett stort paradigmskifte där såväl personbilar och transportlösningar elektrifieras. Detta ställer stora krav på leverantörerna av teknologi. Schaefflers konsekventa satsningar på elmobilitet har givit tydliga resultat. Företagets fördel är framförallt det tekniska kunnandet på såväl komponent som systemnivå. 

– Vi har arbetat med elmobilitet drygt 20 år och förstår vad som krävs av drivlinor. Vårt fokus ligger på att utveckla och leverera innovativa och intelligenta komponenter, system och tjänster som möjliggör hållbar mobilitet och rörelse. Framgången beror på vår förmåga att tänka nytt och vi utvecklar både rotativ och linjär rörelse i fordon, maskiner, vindturbiner och många andra industriella applikationer, berättar Mathias. 

Strategiska förvärv en avgörande faktor

Tack vare strategiska förvärv de senaste åren har Schaeffler steg för steg ut utvidgat sin kompetens inom elmobilitet. 2018 förvärvades Elmotec-Statomat vilket givit ökad kompetens inom lindningsteknik. Detta har lett till att att Schaefflers kunnande inom industrialiseringen av elmotorer är heltäckande. Utöver det finns det ytterligare exempel på lyckade förvärv som ökat kunskapen ytterligare.

– 2016 övertog vi Compact Dynamics som specialiserat sig på utveckling av innovativa drivkoncept kända från Formula E. Företaget kommer framöver stå för hybridsystemet till World Rally Championship där batteri, elmotor och kontrollenhet levererar enorm kraft tack vare hög effektdensitet för att möta FIAs tuffa krav. Våra förvärv har gjort att vi fått de sista pusselbitarna på plats för att kunna industrialisera elmotorer fullt ut, säger Mathias.

Lång expertis inom mekanik

Schaeffler har en lång expertis inom mekanik, tillverkningsprocesser och lindningsteknik, likväl som en djup förståelse av samtliga fordonssystem. Det garanterar korta utvecklingstider och en smidig process av sofistikerade elmotorer.

– Att förstå och bemästra elmotorer, transmissioner och kraftelektronik är en konst i sig. Att få ihop ett system och en drivlina av detta är en annan. Vi är experter inom båda, avslutar Mathias Lindgren.

Schaeffler Group – We pioneer motion

Schaeffler Group är en globalt verksam leverantör till fordons- och tillverkningsindustrin och har i mer än 70 år tillhört pionjärerna med banbrytande uppfinningar och utvecklingsarbete inom rörelseteknik och mobilitet. Med sina innovativa tekniska lösningar, produkter och tjänster inom CO₂-effektiv drivning, elmobilitet, Industri 4.0, digitalisering och förnybar energi utgör Schaeffler en tillförlitlig partner för företag som vill göra rörelseteknik och mobilitet effektivare, intelligentare och hållbarare. Schaefflergruppen levererar precisionskomponenter och system för drivlinor och chassin liksom rullningslager- och glidlagerlösningar för ett stort antal industriella applikationer. Under 2019 kunde företagsgruppen redovisa en omsättning på 14,4 miljarder Euro och är med sina cirka 83 700 medarbetare ett av världens största familjeägda företag. Med nästan 2 400 patentansökningar 2019 var Schaeffler enligt tyska patent- och registreringsverket DPMA det näst mest innovativa företaget i Tyskland.

Mathias Lindgren 

Head of Automotive Schaeffler Nordic 

Tel: +46 (0)702 63 01 52 

mathias.lindgren@schaeffler.com  

Mer från Schaeffler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schaeffler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?