1515
Annons

De blir först ut med abonnemang på elsparkcyklar

Voi och Tier och de andra får sällskap av en ny spelare. Svenska Movs breddar på måndagen utbudet på fordon i sin prenumerationsstjänst och blir först med att erbjuda elsparkcyklar på abonnemang. ”Till skillnad från befintliga delningstjänster så kommer också ett personligt ansvar i och med att du hyr ett specifikt fordon”, säger Movs vd Mikael Klingberg.

Movs breddar utbudet i sin prenumerationstjänst med elscootrar.
Movs breddar utbudet i sin prenumerationstjänst med elscootrar.Foto:Movs

Movs Technology Group är ett etablerat namn på marknaden för lätta elfordon och är i dag den ledande återförsäljaren av både elcyklar och elmopeder i Sverige. Företaget har också varit med och utvecklat flera kända varumärken – däribland Vässla, Niu och Lifebike. 

I maj i fjol gav de sig in på en ny marknad när de startade en abonnemangstjänst för cyklar, elcyklar och elmopeder. Kunderna har kunnat välja mellan att ha ett löpande 30-dagarsabonnemang eller teckna sig på ett helt år. I abonnemanget ingår hemleverans, lås och mobil service. 

På måndagen kommer Movs att bredda sitt utbud med elsparkcyklar som kan hyras antingen månadsvis eller på ett år. Movs har under åren fått många förfrågningar i sina butiker kring just elsparkcyklar. De går att köpa på många ställen, men det finns ingen motsvarighet till en cykelaffär där man både kan köpa och få service och reparationer.  Med ett abonnemang kommer det i likhet med abonnemangen på cyklar och mopeder ingå bland annat service. Kostnaden ligger mellan 345 kronor till 395 kronor i månaden.  

”Vi vill komplettera vår nya affärsmodell med ett fordon med vilket man kan pendla lite kortare. De flesta pendlar under 8 kilometer. Den största målgruppen är de som cyklar men sen kommer elsparkcyklar och moped. Så vi vill ha fordon för alla möjliga sträckor i vårt sortiment”, säger Mikael Klingberg.

Prismässigt konkurrerar man inte bara med till exempel kollektivtrafiken utan också med de elscooter-operatörer som i dag har verksamhet i bland annat Stockholm. Ett månadspass från exempelvis Voi kostar 549 kronor, men då finns det en begränsning på nio åkturer eller 200 minuters åktid per dygn.

”Delningstjänster är superbra, men det fordon man använder oftast vill man ha tillgång till hela tiden – och ha ett eget. Våra elsparkcyklar går också att fälla ihop och ta med sig på exempelvis tunnelbanan och sedan in på jobbet, så man har dem alltid med sig”, säger Mikael Klingberg.

 


Indraget körkort hotar efter fyllekörning på elsparkcykel

Från och med den 15 juni kan den som kör elsparkcykel berusad förlora körkortet, skriver norska NRK.

Foto:Magnus Andersson/TT

I sommar blir det strängare regler för de som använder elsparkcyklar i Norge, i synnerhet för de som planerar att ta den hem från krogen. Det införs nämligen en gräns på 0,2 promille. Men för att förlora körkortet – om du nu har något – så krävs det en högre promillehalt än om du hade kört bil. 

Bland de nya reglerna märks också en åldersgräns på 12 år samt ett hjälmtvång för alla under 15 år. Däremot blev det inte något förbud mot körning på trottoaren som många önskat. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?