Movs Technology Group är ett etablerat namn på marknaden för lätta elfordon och är i dag den ledande återförsäljaren av både elcyklar och elmopeder i Sverige. Företaget har också varit med och utvecklat flera kända varumärken – däribland Vässla, Niu och Lifebike.
I maj i fjol gav de sig in på en ny marknad när de startade en abonnemangstjänst för cyklar, elcyklar och elmopeder. Kunderna har kunnat välja mellan att ha ett löpande 30-dagarsabonnemang eller teckna sig på ett helt år. I abonnemanget ingår hemleverans, lås och mobil service.
På måndagen kommer Movs att bredda sitt utbud med elsparkcyklar som kan hyras antingen månadsvis eller på ett år. Movs har under åren fått många förfrågningar i sina butiker kring just elsparkcyklar. De går att köpa på många ställen, men det finns ingen motsvarighet till en cykelaffär där man både kan köpa och få service och reparationer. Med ett abonnemang kommer det i likhet med abonnemangen på cyklar och mopeder ingå bland annat service. Kostnaden ligger mellan 345 kronor till 395 kronor i månaden.
”Vi vill komplettera vår nya affärsmodell med ett fordon med vilket man kan pendla lite kortare. De flesta pendlar under 8 kilometer. Den största målgruppen är de som cyklar men sen kommer elsparkcyklar och moped. Så vi vill ha fordon för alla möjliga sträckor i vårt sortiment”, säger Mikael Klingberg.
Prismässigt konkurrerar man inte bara med till exempel kollektivtrafiken utan också med de elscooter-operatörer som i dag har verksamhet i bland annat Stockholm. Ett månadspass från exempelvis Voi kostar 549 kronor, men då finns det en begränsning på nio åkturer eller 200 minuters åktid per dygn.
”Delningstjänster är superbra, men det fordon man använder oftast vill man ha tillgång till hela tiden – och ha ett eget. Våra elsparkcyklar går också att fälla ihop och ta med sig på exempelvis tunnelbanan och sedan in på jobbet, så man har dem alltid med sig”, säger Mikael Klingberg.