1515

De blev årets första Gasellvinnare: ”Vi har fantastiska medarbetare”

Äntligen premiär! 

Di Gasell fyller 20 år och firar med galaturné under hösten.

Först ut var ett Falun i högform, där Dalarnas och Gävleborgs Gaseller firas i kväll.

Peter Fellman chefredaktör Di, Rikard Lingvall och Carolina Lingvall från Pulverlack i Hedesunda, Gävleborg. Nicklas Hessel och Mattias Eriksson från Biketown Sverige i Falun, vinnarna från Dalarna, och Anna Ekelund nyhetschef Di.
Peter Fellman chefredaktör Di, Rikard Lingvall och Carolina Lingvall från Pulverlack i Hedesunda, Gävleborg. Nicklas Hessel och Mattias Eriksson från Biketown Sverige i Falun, vinnarna från Dalarna, och Anna Ekelund nyhetschef Di.Foto:Josefine Stenersen
Foto:Josefine Stenersen
Foto:Josefine Stenersen
Foto:Josefine Stenersen

Jubileumshösten kunde knappast ha fått en härligare start. Ett festpyntat Magasinet i centrala Falun bjöd upptill Gasellgala med Dagens industris chefredaktör Peter Fellman och Anna Ekelund, nyhetschef och programledare för Di TV, vid rodret.

Gasellföretagare och andra deltagare och utställare minglade tillsammans innan programmet på scenen drog i gång.

En av kvällens talare var Lisa Lindström, vd för Doberman som är en av Sveriges mest välkända digitala designbyråer. Lisa Lindström har varit med under nästan hela bolagets tjugoåriga resa från 1999 och fram till i dag, när Doberman omsätter 117 miljoner kronor och har över 80 anställda.

När Lisa Lindström utsågs till vd var hon 27 år och hade inte läst någon ekonomi, eller ens på universitet eller högskola över huvud taget.

”Jag satt i rullstol mellan jag var 20 och 25, för att en operation gick fel. Men till slut hittade man en helt ny behandling som gjorde att jag kan gå och stå i dag”, berättar Lisa Lindström.

I dag är hon dessutom delägare tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare. Från scenen berättade Lisa Lindström vidare om hur hon ser som det absolut viktigaste i sin roll att Doberman är en arbetsplats i toppklass.

”Jag måste hela tiden se till att vi är det absolut bästa stället att vara på, vi måste vara allra allra längst fram. Medarbetarna är min enda råvara, så dem måste jag ta hand om.”

Lisa Lindström, vd för Doberman.
Lisa Lindström, vd för Doberman.Foto:Josefine Stenersen

Doberman har funnits med bakom storbolag som Spotify och Klarna. Och Lisa Lindström säger att arbetssättet egentligen är detsamma, oavsett storleken på bolag de jobbar med.

”Vad vi alltid har jobbat med är att göra andra företags innovationer ännu mer tillgängliga för andra. De ska vara begripliga.”

Gäst på scenen var även smyckesföretaget Snö of Swedens grundare Lena Jonsson Näslund som berättade om sitt mångmiljonimperium som har basen i jämtländska Ås.

Även Stig Engström, grundare Engcon, var gäst och berättade om hur han har varit Gasellföretagare hela tio år i följd.

Stig Engström, Engcon, intervjuas av Peter Fellman, chefredaktör Dagens industri.
Stig Engström, Engcon, intervjuas av Peter Fellman, chefredaktör Dagens industri.Foto:Josefine Stenersen

Och tillslut var det så dags för varje Gasellgalas höjdpunkt – tillkännagivandet av vinnarna.

I Dalarna var det Biketown Sverige som stod som vinnare före 24 andra Gasellföretag i länet och i Gävleborg var det Pulverlackering i Hedesunda som knep förstaplatsen bland totalt 26 nominerade företag.

Det var lyckliga och lite omtumlade segrare som mottog hyllningar från scenen.

”Det känns fantastiskt roligt”, säger Nicklas Hessel, grundare och delägare för Biketown.

Läs mer: Cykelnördarnas chansning växte till en kedja: ”Bankerna trodde inte på idén” 

Gasellvinnarna i Dalarnas län gick till Biketown Sverige i Falun, Nicklas Hessel och Mattias Eriksson. Här tar de emot sitt pris och intervjuas av nyhetschef Anna Ekelund.
Gasellvinnarna i Dalarnas län gick till Biketown Sverige i Falun, Nicklas Hessel och Mattias Eriksson. Här tar de emot sitt pris och intervjuas av nyhetschef Anna Ekelund.Foto:Josefine Stenersen

Även Rikard och Carolina Lingvall, som driver Pulverlackering i Hedesunda, var glada över utmärkelsen som de i mångt och mycket tillskriver sin personal.

”Vi har fantastiska medarbetare, och det här priset är lika mycket deras som vårt.”

 


Innehåll från PrimwoodAnnons

Korslimmade träpaneler allt mer populära: ”Det är vackert och håller bättre”

Jonas Eriksson, VD på Primwood AB, som marknadsför och säljer korslimmade paneler.
Jonas Eriksson, VD på Primwood AB, som marknadsför och säljer korslimmade paneler.

Allt fler väljer att använda korslimmade träpaneler när de bygger hus, även som ickebärande synligt material, samt snickerier och möbler.

– Vi ser allt fler kunder, som tycker det är väldigt attraktivt. De vill att det ska synas att det är korslimmat material och att det är homogent trä, säger Jonas Eriksson, VD på Primwood AB, som marknadsför och säljer korslimmade paneler.

Korslimmade paneler består av tre lager hyvlat virke, som limmas ihop och där mellanlagret läggs på tvären.

Resultatet blir en träpanel med betydligt styvare och tåligare egenskaper än en enkelpanel.

Materialet öppnar helt nya möjligheter för att bygga i trä och har allt fler användningsområden, både för bärande husstrukturer men också för snickerier och möbler.

Kunderna tycker dessutom att materialet är vackert.

– När vi började med att marknadsföra korslimmad träpanel var det uppskattningsvis 70 procent av kunderna som inte tyckte att det var attraktivt med tre synliga lager i sidan av skivorna och som endast köpte dem för sin styvhets skull. Kanterna ville de dölja bakom en list. Nu är det ett övervägande flertal som tycker att det är vackert och som vill att det ska vara en framträdande detalj. De vill att det ska synas att det är korslimmat material och att det är trä rätt igenom. Korslimmad panel ser snyggt ut och håller bättre. Vi får många beställningar från arkitekter som har krävande kunder, säger Jonas Eriksson.

Skapar bra inomhusklimat

Trä är ett material som påverkas av temperatur och fukt, där enkla träpaneler till exempel sväller och krymper vid ändrad luftfuktighet. 

Korslimmade träpaneler är betydligt stabilare i sin form, och lämpar sig väl till bland annat dörrar som har noggrann passning. 

– Det finns många som bygger dörrar av detta material, som skjutdörrar och vanliga dörrar. Det blir snyggt och de får ett material som är och förblir stabilt för framtiden, säger han.

Materialet har andra bra egenskaper. Det är fuktbuffrande och bidrar till ett bra inomhusklimat. Dessutom ger den massiva konstruktionen ett bra brandmotstånd.

Skivorna är upp till 6 meter långa och 2 meter breda men standardlängden är 5 meter. Tjocklekarna varierar från 12-60 mm beroende på användningsområde.

– De flesta använder materialet till väggar och övriga inredningsdetaljer men vi ser fler och fler som får upp ögonen för andra användningsområden, som exempelvis till trapptillverkning, bänkskivor och möbler, säger han.

Levererar direkt till kund

Primwood ligger i Tibro i Västergötland, mitt i ett kluster av träindustrier. Här finns många möbeltillverkare och snickerier som Primwood har i sitt nätverk.

– Kunden ska känna att det går smidigt i kontakten med oss och vi löser både formateringar samt sköter leveransen av materialet till den som ska bygga med dem, säger Jonas Eriksson.

Primwood levererar också direkt till pågående byggnationer, som privatbostäder, skolor, ålderdomshem och andra typer av fastigheter.

Ursprungsmaterialet till Primwoods korslimmade paneler är barrskog, ofta gran, men med lite framförhållning kan de även erbjuda andra träslag. Även korslimmade skivor till bland annat köksluckor och annan inredning av lövträ i form av ek, ask och björk erbjuds.

Om Primwood 

Vi erbjuder säkra leveranser av proffsmaterial till en kunnig och krävande marknad. Vi erbjuder produkter till dig som söker skivor i massivt trä. Våra produkter är uteslutande av A-kvalité. För Primwood innebär det att vi endast levererar det bästa av det bästa materialet. Våra inköpskanaler och produktionsmetoder gör att vi kan erbjuda dig ett konkurrenskraftigt pris med kort leveranstid.

Läs mer på www.primwood.se

 

Mer från Primwood

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Primwood och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?