1515

De återanvänder Sophiahemmets utslitna arbetskläder

Mitt under coronapandemin får Caroline von Post på modebolaget Stormie Poodle idén att ta Sophiahemmets utslitna arbetskläder och sy ihop nya.

Caroline von Post grundare av modebolaget Stormie Poodle.
Caroline von Post grundare av modebolaget Stormie Poodle.

Vad handlar det om? 

”Detta handlar om att ta vara på resurser för att skapa nya cirkulära affärsmodeller. Det är det vi har lyckats göra i det här projektet. Vi har återanvänt Sophiahemmets utslitna arbetskläder, som egentligen skulle ha bränts upp, och bland annat sytt nya västar som kommer att användas av allt från vaktmästare och receptionister till vårdpersonal i icke-patientnära arbete.” 

Varför?

”Alla vet att om samhället ska bli mer hållbart måste vi bli bättre på att ta hand om olika typer av material. Vi vill designa bort det stora textilberget av utslitna arbetskläder, plagg och textilier som har nått sitt brukbara slut. Vi brukar säga att ”slutet är början” och om en textil kan komma tillbaka in i det biologiska kretsloppet så är det fantastiskt.”

Vad är svårt?

”Vi är ett cirkulärt bolag som jobbar i en linjär värld, och att arbeta med gamla och slitna material är komplicerat. När man handskas med kasserat material måste man hantera alla olika delar individuellt. Arbetskläder har olika storlekar, olika åldrar och det finns olika slitage på vartenda plagg. Det kräver tid och resurser.”   

Går det att skala upp produktionen?

”Om man har större ekonomiska resurser ser vi att det går att göra detta i en större skala. Vi har utvecklat en modell för hur man hanterar och analyserar slitna textilier och arbetskläder för att kunna plocka fram de bästa delarna och på ett effektivt sätt designa om dem till bra och tåliga produkter. Det är egentligen bara kassan som sätter stopp för vad man kan designa av det som är uttjänt.”

Hur länge kommer Sophiahemmets nygamla arbetskläder vara användbara?

”Vi räknar med att de här plaggen kommer att hålla så länge man har behov av dem. Det är inte otänkbart att man skulle kunna ‘upcykla’ dem ytterligare en gång. De produkter som vi gjort är möjliga att separera i mindre delar, så det är inte osannolikt att man kan återanvända delar av arbetskläderna igen”   

 

 


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?