Annons

De är bokreans stora vinnare

Den årliga bokrean fortsätter att tappa i betydelse. Minskningen är svag, men trenden tydlig. Och allt fler som fyndar reaböcker köper dem genom näthandlare.

Bild:TT

Tisdag den 27 februari, startar årets bokrea. Den bekväma har dock sedan länge kunnat göra förhandsbeställningar via sin näthandlare. Och det är just reaförsäljningen genom denna kanal som ökar kraftigt, 8,2 procent förra året, enligt färsk branschstatistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Internethandeln, som i statistiken också inkluderar bokklubbar, var rentav den enda försäljningskanal som ökade sin försäljning under förra årets rea där tryckta böcker säljs. Försäljningen i den fysiska bokhandeln minskade med 3,4 procent under den treveckorsperiod som rean pågick och i dagligvaruhandeln var tappet 14 procent.

Sammantaget innebar detta att reaförsäljningen, i kronor räknat, minskade med 1,9 procent eller 6 miljoner kronor, till 304 Mkr.

"Rean är fortsatt viktig och något som förlagen och handeln satsar på, även om vi är inne i ett digitalt skifte", säger Kristina Ahlinder, vd för Förläggareföreningen.

"Bokrean är en institution som funnits väldigt länge, det är en runt 100 år gammal företeelse."

Februari brukar vara årets näst starkaste månad försäljningsmässigt efter julhandeln i december. Så var det 2017 sett till antal böcker, men inte när det gäller omsättningen. Backar man ett år var februari näst störst både sett till antal böcker och till försäljningskronor.

Att februari som försäljningsmånad tappar beror på att rean startar allt senare. Förra året drog den i gång den 22 februari, i år startar den först den 27 februari. Årets rea pågår alltså i huvudsak under mars månad.

I statistiken räknas all försäljning under tre veckor som bokrea, det vill säga även böcker som säljs till ordinarie pris.

Sett över helåret håller trenderna från senare år i sig, det vill säga:

Den fysiska bokhandeln tappar, nedgången 2017 blev 4,5 procent.

Internetbokhandeln ökar, plus 5 procent, och är den klart största försäljningskanalen med över 2 miljarder kronor i omsättning, motsvarande hälften av all bokförsäljning i Sverige.

Sämst utvecklas försäljningen i dagligvaruhandeln, som rasade med drygt 11 procent förra året. I dagligvaruhandeln utgör pocketböcker en stor del av sortimentet, och pocket är det format som har det kämpigast med en nedgång på närmare 4 procent.

Pocketboksläsandet ersätts i hög grad av digitala strömmade abonnemangstjänster, som Storytel, Bookbeat och Nextory. Dessa, som är bokbranschens stora vinnare, fortsätter öka sin försäljning kraftigt - med 50 procent. Digitala ljudböcker omsatte förra året 473 Mkr, motsvarande 11 procent av den totala försäljningen.

Jämfört med strömmade musiktjänster är det fortfarande en liten andel. När det gäller musikförsäljning närmar sig Spotify, Apple Music och andra en marknadsandel på 90 procent.

Sammantaget ökade bokförsäljningen med 4,2 procent förra året till 4,2 miljarder kronor. De digitala strömningstjänsterna står för hela ökningen. Försäljningen av tryckta böcker var oförändrad jämfört med 2016 - i kronor räknat. Räknat i antal böcker noteras en liten minskning på 1 procent, vilket indikerar att snittpriset på fysiska böcker ökat något.

Förra årets bäst säljande bok var precis som väntat David Lagercrantz "Mannen som sökte sin skugga". Liksom de allra flesta böcker på den skönlitterära topplistan ingår Lagercrantz bok i en serie, i det fallet Milleniumserien.

Alla fyra delar av Elena Ferrantes romanserie från Neapel tillhör årets mest sålda skönlitterära böcker.

När en romanförfattare åter fick Nobelpriset i litteratur visade det sig i kraftigt ökad försäljningen för en bok som utkom för länge sedan. Kazuo Ishiguros "Återstoden av dagen", publicerad på svenska 1990, var årets tionde mest sålda skönlitterära bok.

"Där ser man vad ett litterärt pris kan betyda för uppmärksamheten. Det är en kvalitetsstämpel", säger Kristina Ahlinder.

Augustprisvinnaren Johannes Anyurus "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" hamnade på sextonde plats på årstopplistan.

Inom facklitteratur sålde Fanny Hägerstam och den nyligen avlidna professorn Hans Rosling bäst med "Hur jag lärde mig förstå världen". Även här placerade sig en Augustprisvinnare högt, nämligen Fatima Brenners "Ett jävla solsken: en biografi över Ester Blenda Nordström", som kom på plats 14.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Att förvärva företag under en kris

Det råder ingen tvekan om att pandemin har påverkat M&A-aktiviteten över hela världen – den stora frågan nu är hur detta kommer att påverka framtiden. 

– Den digitala trenden kommer inte att mattas av, och företag bör förbereda sig på färre fysiska due diligence-processer och fler digitala möten i framtida processer, säger Feras Ibrahim, Business Development Manager på Admincontrol.

Avvaktande marknad under den initiala karantänen

I takt med att land efter land gick i karantän tillsammans med andra åtgärder för att bromsa virusspridningen, minskades också M&A-aktiviteten.

Situationen i mars kan beskrivas som en chockvåg på marknaden. Ett fokusskifte märktes och många företag la all sin kraft på sin kärnverksamhet och anpassning till den nya situationen, snarare än att utforska eventuella M&A-möjligheter.

Även om restriktionerna inte blev lika strikta här hemma i Sverige drabbades även den lokala M&A-marknaden hårt. Antalet transaktioner första kvartalet 2020, jämfört med samma period 2019, visar en minskad aktivitet på närmare 75 procent (källa Mergermarkets).

Värdet av de gjorda transaktionerna är ännu mer talande då detta under första halvåret 2020 minskades med närmare 70 procent jämfört med 2019 samma period. Det framgår tydligt att större affärer och gränsöverskridande transaktioner prioriterades ner.

Som en ledande datarumsleverantör på den svenska marknaden avslöjar efterfrågan på datarummen en del om läget på marknaden i nya initierade datarum på plattformen under våren.

– Dels pausades en del pågående processer hastigt under denna period, dock tycker jag skillnaden mellan april och juni på nya initierade projekt är ännu mer talande, där skillnaden är en ökning på närmare 400 procent på vår plattform. En kraftig nedgång i april följdes av en rejäl skjuts uppåt i juni, förklarar Feras Ibrahim, Business Development Manager på Admincontrol.

Förändringar i omvärlden skapar nya rutiner

Krisen drabbade marknaden i sin helhet, men inte alla sektorer och industrier var lika drabbade som andra. Teknik och läkemedel är två exempel på industrier som är i en starkare position för att blomstra i det nuvarande klimatet.

Private Equity visar ett växande intresse för den digitala infrastrukturen, som har spelat en essentiell roll i det ”nya normala” arbetslivet. 

– Vi ser också att Private Equity tar ett mer aktivt ägande och använder våra datarum som en krisportal för att kommunicera med sina portföljbolag, främst för att dela dokumentation om riktlinjer och best practice under krisen, säger Feras Ibrahim. 

Nu när de digitala plattformarna har fått större utrymme i vardagen kommer vi med all säkerhet fortsätta se ett ökat intresse av digitala DD-processer som en effekt av pandemin. 

Sindre Talleraas Holen, M&A Director på Visma, och hans team genomförde nyligen en fullständig due diligence-process utan några fysiska möten med motparten. Och Holen tror inte att detta kommer att vara den sista processen som sköts digitalt.

Han berättar:

– Den digitala Due dilligence-processen gick väldigt smidigt. Mycket blir gjort med verktyg som Datarum från Admincontrol kombinerat med konferenssamtal. Situationen vi är i just nu har skapat nya behov och ställer nya krav, men med ett klart mål fungerar det lika bra. säger Sindre Talleraas Holen, M&A Director på Visma

Han fortsätter: 

– Covid-19 har varit en ”game-changer” som drivit på digitaliseringen för M&A-marknaden. Det har blivit vanligare att ha introduktionsmöten online – något som spar tid för alla och naturligtvis även är miljövänligt.

– Även om vi får se en andra våg kommer nog många M&A processer fortlöpa. Covid-19 är inte en ”black swan” som det var i mars. Att starta upp en Due Diligence i ett datarum utan fysiska möten är inte så främmande som det var i mars. Vi ser att många processer som pausades i mars kommer att starta upp igen i höst.

– Visma har redan förvärvat 23 bolag detta år och det kommer att bli fler, avslutar Sindre.

Läs allt om Admincontrols datarum här

Förbättrat affärsklimat under hösten

Mycket tyder på ett förbättrat klimat framöver med nya möjligheter. Utifrån de insikter Admincontrol får via aktiviteten på datarums-plattformen ser Feras Ibrahim fram mot hösten med tillförsikt.

– Marknaden tar fart snabbare än vi förutspådde. Vi är redan nu tillbaka på en nivå som är jämförbar med situationen innan pandemin, och ser ingen indikation till minskning närmsta tiden. Intressant är också att nästan en tredjedel av de datarum som öppnades i juni inleddes i en förberedelsefas. Detta indikerar att företagen planerar och förbereder sig inför en M&A-process under de kommande 6-9 månaderna. Jag är övertygad om att vi kommer att se en ökad M&A-aktivitet i Sverige och internationellt under fjärde kvartalet, avslutar han.

Är du i ett läge att förbereda inför en kommande DD-process? 

Läs mer om Admincontrols förberedelseportaler här.

Admincontrol samlade fyra experter inom M&A för en paneldiskussion om ämnet. Här är en sammanfattning av diskussionen. Registrera dig för att lyssna på hela inspelningen: Acquiring companies during a crisis

Fakta om Admincontrol:
-  Grundades 2005 i Norge
- Kontor i Norge, Sverige, Finland, Danmark, England, Skottland och Nederländerna
- Förvärvades av Visma i oktober 2017
- Anställda: 100
- Över 900 aktiva pågående projekt med Admincontrols datarum
- Erbjuder även en digital styrelseportal med 4000 kunder samt 70 000 användare
- 98% väljer att förnya licensen årligen

EXTERN LÄNK: Läs mer här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?