1515

”De äldre är aktiva och köpstarka"

De närmaste 30 åren växer antalet människor på jorden som är över 65 år med nästan en miljard.

Det ställer nya krav på samhället – men öppnar också för nya affärsmöjligheter.

”Affärsmässigt finns det en oerhörd potential som inte utnyttjas ordentligt”, säger Ingmar Skoog.

Ingmar Skoog.
Ingmar Skoog.

Han är föreståndare för Agecap, ett tvärvetenskapligt forskningscentrum på Göteborgs universitet som samlar 30 discipliner från 16 institutioner och 5 fakulteter i forskning om åldrande och hälsa.

”Det här är en grupp som vill och kan konsumera och som bara sparar till den yngre generationen om det inte sker på bekostnad av dem själva”, fortsätter han.
Fram till 2050 växer antalet personer på jorden som är över 65 år från 600 miljoner till 1,5 miljard. I Sverige kommer nästan var fjärde invånare att vara över 65 år, enligt SCB:s befolkningsprognoser.

”Vi kommer att vara fler över 65 år än under 16. Det är en enorm demografisk förändring som får stor påverkan på samhället”, säger Ingmar Skoog.
Men samtidigt som de äldre har blivit och fortsätter att bli allt fler har de också blivit allt friskare. På 1970-talet behövde var femte 75-åring hjälp i vardagen. I dag är andelen nere på 4 procent.

”Man blir bättre på alla parametrar, både smartare och friskare”, säger Ingmar Skoog.
Han menar att kontentan av forskningen är att vi nu ser en helt ny typ av äldre generation.
”Tidigare var man glad om man hade en pension och ett boende. Dagens äldre är aktiva och köpstarka. Man vill hinna med allt man inte redan har gjort innan man dör. Därför pratar vi ibland om att 70 är det nya 20”, säger Ingmar Skoog.

Johan Utterman, som förvaltar schweiziska banken Lombard Odiers fond Golden Age, är en av dem som försöker plocka vinnarna på den allt äldre befolkningen.
”Gruppen 55 år och äldre växer tre gånger så snabbt som yngre generationer och har det bättre ställt, så företag som kan sälja sina tjänster och varor till dem har möjlighet att växa snabbare än hela marknaden”, säger han.

I USA har förmögenheten för människor i åldern över 65 år de senaste 30 åren ökat med 75 procent samtidigt som den har minskat med 47 procent i åldrarna 35–44 år.
”Den här gruppen har ju sett aktiemarknaderna och världsekonomin gå starkt under i stort sett hela sina karriärer”, säger han.

Johan Utterman anser att förändringen gynnar framför allt tre sektorer: sjuk- och hälsovård, finans och konsument.

”Det är sektorer där det är lätt att hitta företag som riktar sig mot konsumenter med en hög genomsnittsålder”, säger han.

Inom den finansiella sektorn är det snarare livförsäkringsbolag och fondförvaltare än traditionella banker som är intressanta.

”Människor inser alltmer att de statliga pensionerna inte kommer att räcka och sparar på egen hand”, säger Johan Utterman.

På konsumentsidan handlar det i stället om att njuta av att vara pensionär.

”Det är kryssningsfartyg, skidorter och hudkrämer mot rynkor. Men vi har också investerat i flera bolag inom veterinärbranschen och som tillverkar produkter för hundar. Det har visat sig att äldre föredrar hundar framför katter”, säger Johan Utterman.

Talande är att fondens största innehav är det franska holdingbolaget LVMH, Louis Vuitton Moët Hennessy, med en rad lyxvarumärken i sin portfölj.

”Champagne, konjak, hudkrämer och så vidare passar väldigt bra på den här gruppen”, säger Johan Utterman.

Geografiskt ligger fonden tungt i Nordamerika, Europa och Japan där trenden med en åldrande befolkning är som tydligast.

”Men det kommer att ändras eftersom tillväxtmarknaderna åldras snabbt. Kina kommer ju att se helt annorlunda ut om tio år”, säger Johan Utterman.

Johan Utterman tror också att fler sektorer hakar på trenden.

”Vi ser till exempel fler och fler möjligheter inom teknologisektorn”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?