De mångåriga rättsliga striderna mellan Nestlé och Cadbury fortsätter. Nestlé vill varumärkesregistrera formen på Kitkat, som utgörs av fyra rader, men Cadbury har satt sig emot.
I januari i fjol avslogs ansökan av en domstol i Storbritannien, och motsvarande ansökan stötte på patrull i en EU-domstol i december.
På onsdagen sköts bolagets överklagan ned i Storbritannien. Nestlé konstaterar att man är besvikna över beslutet, och att man nu överväger nästa steg i processen.
”Kitkat är mycket älskad världen över och dess form är välkänd bland konsumenter. [Formen] har fått varumärkesskydd i många länder, som Tyskland, Frankrike, Australien, Sydafrika och Kanada, vilket skyddar mot imitationer”, säger en talesperson för bolaget.
Bolagen i fråga har tampats i rätten i ett decennium. Nestlé har tidigare lyckats stoppa Cadburys försök att varumärkesskydda den lila färgen på sina Dairy Milk-chokladkakor.
Mondelez, som äger Cadbury, välkomnar onsdagens besked.
”Vi är nöjda med rättens beslut i dag. Som vi har sagt tidigare så tycker vi inte att formen på Kitkat ska skyddas som ett varumärke i Storbritannien”, säger en av bolagets talespersoner.
Nestlé har fortfarande möjlighet att ta målet vidare till högsta domstolen.