1515
Annons

De åker på ny smäll i chokladstriden

Den schweiziska livsmedelsjätten Nestlés försök att skydda den klassiska formen på chokladkakan Kitkat har åkt på ett nytt rättsligt bakslag. Bolagets överklagan av en tidigare dom i Storbritannien har fått avslag i rätten, skriver The Guardian.

Bild:TT

De mångåriga rättsliga striderna mellan Nestlé och Cadbury fortsätter. Nestlé vill varumärkesregistrera formen på Kitkat, som utgörs av fyra rader, men Cadbury har satt sig emot.

I januari i fjol avslogs ansökan av en domstol i Storbritannien, och motsvarande ansökan stötte på patrull i en EU-domstol i december.

På onsdagen sköts bolagets överklagan ned i Storbritannien. Nestlé konstaterar att man är besvikna över beslutet, och att man nu överväger nästa steg i processen.

”Kitkat är mycket älskad världen över och dess form är välkänd bland konsumenter. [Formen] har fått varumärkesskydd i många länder, som Tyskland, Frankrike, Australien, Sydafrika och Kanada, vilket skyddar mot imitationer”, säger en talesperson för bolaget.

Bolagen i fråga har tampats i rätten i ett decennium. Nestlé har tidigare lyckats stoppa Cadburys försök att varumärkesskydda den lila färgen på sina Dairy Milk-chokladkakor.

Mondelez, som äger Cadbury, välkomnar onsdagens besked.

”Vi är nöjda med rättens beslut i dag. Som vi har sagt tidigare så tycker vi inte att formen på Kitkat ska skyddas som ett varumärke i Storbritannien”, säger en av bolagets talespersoner.

Nestlé har fortfarande möjlighet att ta målet vidare till högsta domstolen.

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera