Annons

Därför sa Rusforests styrelse ja till skambudet

Det var ”helt självklart” att rekommendera det fientliga budet på det ryska skogsbolaget Rusforest, säger styrelseledamoten Per Brilioth till Di.

Bolagets osäkra framtid med den nya storägaren innebär helt enkelt för stora risker.

 

Bild:Leif R Jansson/TT

Budet om 2,12 kronor per aktie, som det Cypernregistrerade bolaget Dimesilia lade i slutet av oktober, ses som ett skambud bland småspararna. Snart tvingas de att ta beslut om sina innehav, då acceptperioden rinner ut på måndag.

Att Rusforests styrelse har rekommenderat aktieägarna att tacka ja till budet har mötts av kritik, men styrelsen anser att beslutet var en självklarhet.

”Man kan tycka olika saker, men jag står 100 procent för den här rekommendationen för småägare. Jag tror tyvärr att det finns en nedsida som inte är värd att exponera sig mot, då uppsidan i den nya miljön är begränsad”, säger Per Brilioth.

Han konstaterar att han har sympati för de aktieägare som tycker att budet är lågt, men betonar att styrelsen inte vet något om den nya ägaren Dimesilia, och att priset får ses som ”ok” med tanke på de ökade riskerna.

”Hade den före detta ägaren varit kvar kanske det hade funnits en långsiktig potential i bolaget. Jag är nog den som är mest besviken över att vi inte får åtnjuta den uppsidan. Det kan fortfarande bli bra med den nya ägaren, men osäkerheten är för stor.”

Styrelsen försökte att förhandla med Dimesilia, som kontrolleras av ryssarna Andrej Tarasov och Ilja Korbasjov, men fick inget gehör för en prishöjning.

”Vi höll på en stund på olika sätt, men det fungerade inte. Det har heller inte funnits oceaner av tid att agera på. Det är en rysk ägare och jag tror inte att de har för vana att förändra den prislapp som de har lagt från början, så det kanske man inte skulle förvänta sig”, säger Per Brilioth och fortsätter:

”Vi gjorde ett försök, och det tyckte jag kändes rätt.”

Även om han är besviken och anser att budet är lågt så var det ”helt självklart” att rekommendera det, understryker Per Brilioth.

”Det råder stor osäkerhet kring deras intentioner om att ha bolaget noterat, och hur man ska driva det. Jag kan inte rekommendera småspararna att utsätta sig för en osäkerhet som kan sluta med att bolaget sjunker i värde.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Dagab Inköp & Logistik ABAnnons

Ett modernt Dagab tar spets i att utveckla logistikbranschen

De senaste åren har Dagab genomgått en förändringsresa från en klassisk logistikorganisation, till en innovativ, avancerad och modern helhetsleverantör i branschens absoluta framkant. Nu satsar företaget på att växa ytterligare, bland annat genom etableringen av Europas modernaste logistikcentrum i Bålsta och intensiva rekryteringsinsatser. 

När Nicholas Pettersson tog över som vd för Dagab för fem år sedan var det med en gedigen erfarenhet från Axfoodorganisationen i bagaget. Redan då var strategin tydlig: att bilda det nya Dagab, en ambition som idag är långt framskriden. 

– 2015 var vi en klassisk logistikorganisation med lastbilar, lager och manuella processer. Idag är vi en helhetsleverantör vars erbjudande ständigt vässas till det yttersta för att tillmötesgå kundernas krav på snabbare och flexiblare varukedja med större valfrihet, säger Nicholas.

Ändrade synsätt och arbetssätt

Bakgrunden till satsningen på det nya Dagab låg i att kundernas kravställningar blev – och blir – allt mer komplexa. För att hantera de förändrade förutsättningarna lades fokus på att koka ner och förenkla värdekedjan och dess tillhörande processer. Nicholas betonar att det krävde att organisationen ändrade synsätt för att få såväl till exempel Willys som medarbetare att förstå att vare sig inköp, sortimentsutveckling, transport eller lagerhållning är enskilda funktioner, utan att det gäller att skapa en dynamisk kraft bakom hela affären för att kunna maximera kunderbjudandet. 

– Vår strategi var att ta bort det klassiska funktionstänket där man alltjämt strävar efter att hyvla tio procent här och tio procent där. Istället valde vi att se detta som en effektiv styrka som kan frigöra många timmar, i många delar av kedjan. Denna tid kan sedan användas för att utveckla både erbjudande och kundbemötande. Det förutsatte dock att vi också ändrade arbetssätt; medan vi förvisso hade mycket bra data att tillgå behövde vi lägga större vikt vid att arbeta datadrivet och processorienterat.

Investerade i automatisering

Detta blev startskottet till en omfattande förändringsresa för Dagab. De kommande åren medförde och kommer fortsatt att medföra en kraftigt ökad automatisering av repetitiva processer, robotisering av administrativa uppgifter och datastyrning av både rutiner och kvalitetsarbete. 

– Genom att på ett nytt vis kunna analysera och kartlägga hela vårt arbetssätt har vi kunnat åstadkomma omfattande förbättringar inom organisationen. En viktig sak att betona är dock att detta inte har inneburit att vi plockar bort medarbetare. Snarare handlar det om att vi äntligen har kunnat ge våra medarbetare utrymme och möjlighet att med databaserade insikter kunna utveckla och kravställa verksamheten såväl som öka våra volymer, istället för att behöva lägga tiden på repetitiva manuella moment. Vi frigjorde också tid på samma gång för att kunna tillfredsställa en allt mer komplex kund i dagligvaruhandeln.

Unikt logistikcentrum i Bålsta

Den målmedvetna satsningen har resulterat i ett flertal värdefulla initiativ och har därtill ett viktigt symboliskt värde för företaget. Nicholas berättar om det nya logistikcentrum Dagab bygger i Bålsta, en helt unik installation som samlar hela flödet, sortimentet och processerna för både butik, e-handel och servicehandel i en och samma byggnad. Här hanteras såväl fryst och kylt som torrt gods. Detta innebär dock mer än att bara centralisera verksamheten:

– Logistikcentrumet förväntas vara i drift 2023 och kommer att medföra enorma fördelar, inte bara vad gäller flöde och automation, utan också vad gäller till exempel den sista milen, packnings- och ruttplanering, dynamisk prissättning och mycket mer. Lika viktigt för oss är dock att vi arbetar kundcentriskt; det betyder att vi tittar på det faktiska kundbeteendet för att simulera hur olika åtgärder och förändringar påverkar kundernas val. Därmed har vi möjlighet att skräddarsy vårt arbetsflöde så att det gagnar både kund och slutkonsument. Att förena sortiment och logistik i samma process och organisation har skapat stora fördelar för Axfoods konsumentvarumärken och detta blir väldigt tydligt den dag vi öppnar i Bålsta.

Rekryterar på alla nivåer

Nya Dagab omfattar alltså en stor omställning för det cirka 3500 medarbetare stora företaget. Med verksamhet som pågår dygnet runt, året runt har det skapat ett stort behov av nya kompetenser inom hela organisationen. Nicholas nämner ett tydligt behov av allt från lagerarbetare och sortimentspecialister till matematikdoktorander och understryker att alla Dagabs yrkeskategorier är centrala för att företaget ska kunna få ut maximal effekt av sina effektiviserings- och automatiseringssatsningar. 

– Något jag själv kan vittna om är att Dagab, som en del av Axfoodkoncernen, faktiskt kan vara en arbetsplats för livet. Här kan man hitta allt från sitt första extrajobb till roller med teknisk spetskompetens och enorm karriärpotential. Ända sedan företaget startades har vi vinnlagt oss om att vara en reko arbetsgivare med god löneutveckling och goda villkor. Det inkluderar naturligtvis omfattande internutbildningar inom en mängd olika områden genom Axfoodakademien.

Möjlighet att göra sin egen karriärresa

Något som är viktigt att ha med sig om man söker sig hit är dock att Dagab är en värderingsstyrd kultur med tydliga kärnvärden. Kunden är i centrum och man arbetar mycket under eget ansvar, men därför har man också möjligheten att göra sin egen resa, inom företaget. 

– Våra medarbetare är ovärderliga för att vi ska nå våra mål. Om vi ska fortsätta att utvecklas till en modern och dynamisk kraft i hela värdekedjan behöver var och en av oss vara med på resan, för att förstå, analysera och tänka till kring allt vi gör. Ännu är vi inte riktigt där, men vi är övertygade om att vi kommer att hitta rätt personer med rätt kompetens för att ta spets i den här utvecklingen, avslutar Nicholas.

FAKTA OM DAGAB

Dagab ansvarar för att utveckla ett effektivt, attraktivt och särskiljande sortiment för Axfoods samtliga marknadskoncept och för andra företagskunder. Dagab arbetar ständigt med att effektivisera varuflödet från sortimentsutveckling och inköp till lagerhantering och distribution.

Läs mer om Dagab

 

Mer från Dagab Inköp & Logistik AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dagab Inköp & Logistik AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?