Därför köper svenskarna mindre svart

Hushållens medvetna köp av svarta tjänster har minskat med över 70 procent på 15 år, enligt Skatteverket.

Rot- och rutavdrag och minskad användning av kontanter tros vara några anledningar.

Foto:TT

En ny undersökning från Skatteverket visar att hushållens medvetna köp av svarta tjänster minskat från cirka 11 miljarder kronor 2005 till cirka 3 miljarder kronor. 

Siffrorna ska ses med viss försiktighet, enligt Henrik Franzon, analytiker på myndigheten. Mönstret är däremot tydligt.

”Förmodligen är svartköpen större, men jämförbarheten mellan åren är relevant. I stort sett alla de osäkerheter som vi har identifierat leder till underskattningar, så vi säger att vi gör en minimiuppskattning”, säger han.

Undersökningen ger inte svar på varför svartköpen minskat, men Skatteverket listar några faktorer som kan förklara utvecklingen. En av dem är rot- och rutavdragen, som har minskat skillnaden i pris mellan svarta och vita tjänster.

Att det kommit krav på personalliggare och kassaregister kan också ha bidragit, liksom det minskade användandet av kontanter i samhället generellt.

Skattesänkningar, som jobbskatteavdrag, kan också ha påverkat relativpriserna, spekulerar Skatteverket. En tjänst känns helt enkelt inte lika dyr om man har mer i plånboken.

Andelen som uppgett att de köpt svarta tjänster har minskat från ungefär var tredje person till en av tio under samma tidsperiod. Det är ingen större skillnad mellan män och kvinnor. Återigen finns viss osäkerhet, eftersom man kan ha köpt svarta tjänster utan att vara medveten om det.

Det är också betydligt färre i dag som svarar ja på frågan om de kan tänka sig att betala svart för ett arbete, jämfört med för 15 år sedan.

Personer med inkomster över 400.000 kronor per år köper svarta tjänster i högre grad än andra, enligt undersökningen. Det kan enligt Skatteverket bero på att de köper fler tjänster generellt än personer med lägre inkomster. De har också i högre grad ekonomisk möjlighet att köpa tjänster som överstiger gränsen för rotavdrag, och på marginalen då tjäna mer på att inte betala vitt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?