Därför kan möbeljätten Ikea få fart på MaaS

Utvecklingen av mobilitet som tjänst är fortfarande i sin linda och kräver innovation på flera håll, inte bara i mobilitetsbranschen. ”Ska man få ihop ett MaaS-utbud är det många pusselbitar som ska falla på plats”, säger Björn Wendle, vice vd på Trivector Traffic som ligger bakom MaaS-tjänsten EC2B.

Framtiden för mobilitet som tjänst är inte här än. Utvecklingen har pågått i snart ett decennium, men än så länge har de aktörer som verkar i branschen inte lyckats skapa ett fungerande ekosystem. 

”Ska man få ihop ett MaaS-utbud är det många pusselbitar som ska falla på plats och än så länge har branschen inte lyckats skapa ett komplett ekosystem”, säger Björn Wendle.

Björn Wendle är vice vd på Trivector Traffic som ligger bakom MaaS-tjänsten EC2B.
Björn Wendle är vice vd på Trivector Traffic som ligger bakom MaaS-tjänsten EC2B.Foto:Kennet Ruona

Han är vice vd på Trivector Traffic, trafikkonsultbolaget som ligger bakom EC2B-tjänsten som till exempel används i olika fastighetsprojekt som Brf Viva i Göteborg och hyreshuset Xplorion i Lund.

”Om delningsekonomin i andra branscher skulle ta fart, skulle också den delade mobiliteten växa”, säger Björn Wendle.

Han målar upp en bild av att Ikea skulle kunna driva en del av utvecklingen. Om möbeljätten tar initiativ inom ”co-living” som får människor att samordna sitt boende, kan det i sin tur driva på att man också delar fordon.

”När en riktigt stor aktör anammar delningsekonomin, som Ikea, så kommer det att spilla över på andra branscher. Men det finns ingen som helt har tagit det steget än.”

Han pratar också om att livsstil är det som driver beteendeförändringar. Den nya generationen unga som växer upp i stan kommer inte att ha samma tillgång till privat bil. De kanske också lägger sin tid och sina resurser på annat än att ta körkort. 

Björn Wendle tar upp området Västra Hamnen i Malmö som ett exempel på där fastighetsprojekt och bostadsrättsföreningar har satt upp bilpooler, och att det har blivit en naturlig del av många boendes vardag där. Men det kräver också en investering, vilket det kanske inte finns incitament för i dag i mer utsatta områden.

”Det skulle vara lättare om MaaS-tjänster, förutom bilpoolsbilar, också kunde erbjuda privatägda bilar, cyklar och kollektivtrafik i sina tjänster. Det skulle vara en naturlig utveckling med fler transportsätt samlade, men det är fortfarande ett litet fenomen i Sverige”, säger Björn Wendle.

MER FRÅN MOBILITY INSIGHTS:
Di Mobilitets nya trendrapport tar tempen på hajpad tjänst
Oprövade samarbeten ska få folk att fimpa bilen
Mobilitet i Linköping: ”Vi vill att 40 procent ska cykla”
Boendet där alla har tillgång till bil – utan att äga en
Dottern fick lyxbilssäljaren att sadla om och bli grön
Landsbygdens egna mobilitetstjänst tar inspiration av Airbnb 

Det har tagits några initiativ för människor att hyra ut sina egna bilar till andra med företag som Gomore och Snappcar. I oktober i fjol gick Gomore ihop med leasingföretaget Leaseplan för att även kunna erbjuda leasing med möjlighet att hyra ut sin bil för att betala för en del av kostnaderna.

En annan framtidsvision som figurerar när man pratar om mobilitet är självkörande bilar. För några år sedan var hajpen stor kring möjligheterna med robottaxis och självkörande transporter, men på senare år har den tonats ut. Kortfattat begränsas utvecklingen av infrastruktur, säkerhetsaspekter och regleringar, även om det sker en hel del innovation på området.

”Många fordon är delvis självkörande redan nu och kopplat till MaaS så tror jag inte att det är så långt borta att bilen kan parkera sig själv eller köra fram till dig när du kommer genom porten. Ur ett kundperspektiv kan det vara jättevärdefullt, men det är fortfarande långt ifrån en fullt ut självkörande bil”, siar Björn Wendle.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?