Annons

Därför bygger transportjätten globalt centrum i Sverige: "Perfekta platsen"

Bombardier valde Sverige och Västerås för sitt nya globala innovationscentrum för elektrifiering inom transportsektorn. Transportjätten hoppas att den nya spjutspetsanläggningen ska bli en plattform för samarbeten med svenska fordonstillverkare och teknikbolag.

Danny Di Perna, vd Bombardier Transportation.
Danny Di Perna, vd Bombardier Transportation.
En skiss som visar hur Bombardiers nya test- och teknologicentrum för nästa generations elektriska driv- och kontrollsystem i Västerås kommer att se ut.
En skiss som visar hur Bombardiers nya test- och teknologicentrum för nästa generations elektriska driv- och kontrollsystem i Västerås kommer att se ut.
Peter Carlsson, vd för batteritillverkaren Northvolt, välkomnar Bombardiers beslut om ett nytt innovationscentrum inom e-mobilitet i Västerås.
Peter Carlsson, vd för batteritillverkaren Northvolt, välkomnar Bombardiers beslut om ett nytt innovationscentrum inom e-mobilitet i Västerås.Foto:Jack Mikrut

”Det känns fantastiskt roligt att mitt under den här fruktansvärda pandemin, som slår så hårt mot både enskilda och världsekonomin, kunna berätta om en ny och viktig framtidssatsning i Sverige”, säger Danny Di Perna, vd för Bombardier Transportation.

Bolaget, som ingår i den kanadensiska börskoncernen Bombardier, är en av världens största tågtillverkare och är verksam även inom bland annat signalsystem för rälsbunden trafik. Den svenska verksamheten har långa anor och cirka 1.500 anställda, varav huvuddelen i Västerås. Och nyligen fattade Bombardier Transportation beslutet att etablera ett globalt innovationscentrum för järnväg och e-mobilitet i just Västerås. Konkret handlar det om ett test- och teknologicenter för utveckling av nästa generations elektriska driv- och kontrollsystem.

”Elektrifiering är en avgörande nyckel när världen ska ställa om för att klara bland annat klimathotet. Och Sverige är den perfekta platsen för utvecklingen av nästa generations energieffektiva elektriska drivsystem för att möjliggöra rena transporter inom järnvägs- och fordonsindustrin”, säger Danny Di Perna. 

Varför just Sverige?
”Dels för att vi kan bygga vidare på vår egen omfattande expertis inom e-mobilitet. Men här finns också många mycket duktiga företag, entreprenörer och forskare”, säger Danny Di Perna. 

Enligt planerna börjar det nya teknologicentrat byggas 2021 och 2023 ska det slå upp portarna. Och det kommer då att öppnas även för externa aktörer inom industrin, akademin och offentliga aktörer för samarbete i nätverk.

”Vi har redan diskussioner med många aktörer och intresset är stort. Vi är övertygade om vi genom nära samarbete med industriella och akademiska samarbetspartners och startups kommer att kunna korsbefrukta idéer och hitta många nya spännande affärsmöjligheter”, säger Danny Di Perna.

Såväl näringsminister Ibrahim Baylan som batteritillverkaren Northvolts medgrundare och vd Peter Carlsson är bland de som välkomnar Bombardiers nya Sverigesatsning.

”Vi ser fram emot att ha centret som granne till oss på Northvolt Labs i Västerås och är angelägna om att utforska de stora möjligheterna till samarbete inom testning, att attrahera talanger och att ytterligare utöka Mälardalens ambitioner som världsledande region inom elektrifiering”, säger Peter Carlsson.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera