Annons

Därför bygger transportjätten globalt centrum i Sverige: "Perfekta platsen"

Bombardier valde Sverige och Västerås för sitt nya globala innovationscentrum för elektrifiering inom transportsektorn. Transportjätten hoppas att den nya spjutspetsanläggningen ska bli en plattform för samarbeten med svenska fordonstillverkare och teknikbolag.

Danny Di Perna, vd Bombardier Transportation.
Danny Di Perna, vd Bombardier Transportation.
En skiss som visar hur Bombardiers nya test- och teknologicentrum för nästa generations elektriska driv- och kontrollsystem i Västerås kommer att se ut.
En skiss som visar hur Bombardiers nya test- och teknologicentrum för nästa generations elektriska driv- och kontrollsystem i Västerås kommer att se ut.
Peter Carlsson, vd för batteritillverkaren Northvolt, välkomnar Bombardiers beslut om ett nytt innovationscentrum inom e-mobilitet i Västerås.
Peter Carlsson, vd för batteritillverkaren Northvolt, välkomnar Bombardiers beslut om ett nytt innovationscentrum inom e-mobilitet i Västerås.Foto:Jack Mikrut

”Det känns fantastiskt roligt att mitt under den här fruktansvärda pandemin, som slår så hårt mot både enskilda och världsekonomin, kunna berätta om en ny och viktig framtidssatsning i Sverige”, säger Danny Di Perna, vd för Bombardier Transportation.

Bolaget, som ingår i den kanadensiska börskoncernen Bombardier, är en av världens största tågtillverkare och är verksam även inom bland annat signalsystem för rälsbunden trafik. Den svenska verksamheten har långa anor och cirka 1.500 anställda, varav huvuddelen i Västerås. Och nyligen fattade Bombardier Transportation beslutet att etablera ett globalt innovationscentrum för järnväg och e-mobilitet i just Västerås. Konkret handlar det om ett test- och teknologicenter för utveckling av nästa generations elektriska driv- och kontrollsystem.

”Elektrifiering är en avgörande nyckel när världen ska ställa om för att klara bland annat klimathotet. Och Sverige är den perfekta platsen för utvecklingen av nästa generations energieffektiva elektriska drivsystem för att möjliggöra rena transporter inom järnvägs- och fordonsindustrin”, säger Danny Di Perna. 

Varför just Sverige?
”Dels för att vi kan bygga vidare på vår egen omfattande expertis inom e-mobilitet. Men här finns också många mycket duktiga företag, entreprenörer och forskare”, säger Danny Di Perna. 

Enligt planerna börjar det nya teknologicentrat byggas 2021 och 2023 ska det slå upp portarna. Och det kommer då att öppnas även för externa aktörer inom industrin, akademin och offentliga aktörer för samarbete i nätverk.

”Vi har redan diskussioner med många aktörer och intresset är stort. Vi är övertygade om vi genom nära samarbete med industriella och akademiska samarbetspartners och startups kommer att kunna korsbefrukta idéer och hitta många nya spännande affärsmöjligheter”, säger Danny Di Perna.

Såväl näringsminister Ibrahim Baylan som batteritillverkaren Northvolts medgrundare och vd Peter Carlsson är bland de som välkomnar Bombardiers nya Sverigesatsning.

”Vi ser fram emot att ha centret som granne till oss på Northvolt Labs i Västerås och är angelägna om att utforska de stora möjligheterna till samarbete inom testning, att attrahera talanger och att ytterligare utöka Mälardalens ambitioner som världsledande region inom elektrifiering”, säger Peter Carlsson.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?