1515

Danske Banks vd avgår efter skandalen – banken vinstvarnar

Danske Banks vd Thomas Borgen avgår samtidigt som banken skruvar ner prognosen för årets nettoresultat. Beskedet kommer i samband med att banken presenterar resultaten av utredningen av härvan i Estland. Aktien faller tungt på Köpenhamnsbörsen.

Danske Banks avgående vd Thomas Borgen.
Danske Banks avgående vd Thomas Borgen.Foto:Daniel Nilsson

Skandaltyngda Danske Bank DANSKE +3,37% Dagens utveckling s vd Thomas F. Borgen avgår enligt ett pressmeddelande på onsdagsmorgonen. Aktien faller 5,7 procent i den inledande handeln på Köpenhamnsbörsen.

"Det är tydligt att Danske Bank har misslyckats med att leva upp till sitt ansvar vid den eventuella penningtvätten i Estland. Jag ångrar detta djupt. Även om utredningen som utförts av den externa advokatbyrån kommit fram till att jag levt upp till mina rättsliga skyldigheter så anser jag att det är bäst för alla parter att jag avgår", säger Thomas Borgen i pressmeddelandet. 

"Som vd har jag ansvar för de saker som händer i banken och självklart tar jag på mig det ansvaret. Det har stått klart för mig ett tag att avgå skulle vara rätt sak att göra, men jag har skjutit på beslutet, då jag känner ansvar för att lotsa banken genom den svåra perioden till presentationen av utredningen", fortsätter han.

I ett uttalande hyllar styrelseordföranden Ole Andersen hyllar samtidigt vd:n, som var ansvarig för Danske Banks utländska verksamhet under en stor del av den period som nu utreds, och säger att han gjort stora insatser för banken.

"Danske Bank är som helhet i en helt annorlunda och mycket starkare position i dag än när han tillträdde”, säger han i pressmeddelandet.

Thomas Borgen var ansvarig för Danske Banks internationella aktiviteter mellan 2009 och 2012 innan han tillträdde som vd 2013. Brittiska Financial Times har rapporterat att han skulle ha fått inforation om de misstänkta transaktionerna redan 2013 medan danska medier rapporterat att han skulle ha informerats senast 2014.

Hur mycket pengar det rör sig om är ännu oklart. Enligt uppgifter till den amerikanska tidningen Wall Street Journal granskas transaktioner till ett värde av så mycket som 150 miljarder dollar eller 1.452 miljarder kronor. Förutom Danske Banks egen utredning och utredningar i Estland och Danmark ska även amerikanska myndigheter granska saken enligt tidningens uppgifter.

Danske Bank har pressats hårt av skandalen. Bara de senaste tre månaderna har aktien tappat över en femtedel i värde.

I ett annat pressmeddelande som släpptes vid samma tid meddelar Danske Bank att prognosen för 2018 års nettoresultat sänks till 16-17 miljarder danska kronor, ner från den tidigare prognosen på 18-20 miljarder danska kronor. Det beror bland annat på att banken nu kommer att donera 1,5 miljarder danska kronor med anledning av penningtvättshärvan och att tradingnettot utvecklats sämre än väntat.

Summan 1,5 miljarder danska kronor kommer att belasta det tredje kvartalet. Danske Bank uppger att de inte kunnat identifiera den exakta summan av de misstänkta transaktionerna som gått igenom bankens estniska kontor. Istället har banken valt att donera bruttoinkomsterna från icke-estniska medborgares transaktioner i den estniska filialen mellan 2007 och 2015.

Pengarna kommer att gå till en självständig stiftelse som ska stödja initiativ för att bekämpa internationell finansiell brottslighet enligt pressmeddelandet.

Under onsdagens presskonferens berättade Danske Banks styrelseordförande Ole Andersen att problemen i den estniska verksamheten var betydligt större än vad de trodde än vad de trodde i början av utredningen. 

"Det fanns otillräckliga rutiner kring penningtvätt och det fanns brister i alla tre såkallade försvarslinjer i Estland. Det fanns en bristfällig förståelse för situationen så information skickades inte vidare internt, det fanns bristfällig kontroll på företagsnivå så rapporteringen till estniska och danska myndigheter var bristfällig", sa Ole Andersen. 

Enligt Ole Anderson har allvarlig kritik riktats mot flera personer både i Estland och Danmark. 

"En del av dessa personer jobbar inte längre för banken eller kommer avskedas. Vi har inte kunnat dra några slutsatser kring om anställda i Estland bidragit till olaglig verksamhet, men det är ett faktum att vi i dagsläget har gjort 42 rapporter till myndigheter och åtta till polisen rörande tidigare anställda i Estland", sa Ole Andersen. 

Advokatfirman Bruun & Hjejle, som har lett utredningen, skriver i sin rapport att de inte anser att styrelse eller ledning bröt mot några juridiska åtaganden mot Danske Bank. 

"Vi har inte funnit att sättet som banken var organiserad är grund till juridisk kritik. Vi har inte heller kommit fram till att det är ett organisatoriskt problem. Det är snarare en fråga om ett kompetensproblem. Det är relativt uppenbart, och var det då, att den här portföljen inte borde ha varit där om danske bank hade vetat mer om den. Det är även ganska uppenbart att mer skulle gjorts 2014 när fakta låg på bordet", sa Ole Spiermann, advokat på Bruun & Hjejle, under sin presentation av rapporten. 

Presskonferensen avslutades med en fråga om hur Danske Bank trodde att den estniska verksamheten kunde leverera så höga vinster. 

"Vi måste det i rätt perspektiv. Det råder ingen tvekam om att vi viste att den estniska verksamheten hade vad vi kan kalla för högrisk kunder, men vi trodde att vi hade rätt kontroller på plats. Ur ett koncernperspektiv stod vinsten för 2 procent. I efterhand så borde vi ha undersökt saken närmare, men då fanns det till en början inget som pekade på att det pågick något misstänksamt", sa Thomas Borgen. 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Ett snabbt och flexibelt e-handelssystem är en avgörande framgångsfaktor för e-handlare

Det är ingen hemlighet att den digitala utvecklingen går snabbt framåt; konkurrensen hårdnar både lokalt och globalt, utbudet av tjänster och lösningar blir mer diversifierat, samtidigt som kundernas krav ökar. I takt med detta ökar emellertid också möjligheterna; att ta sig in på nya marknader och konkurrera med de etablerade jättarna är betydligt lättare idag än för 20 år sedan. Men vad krävs då för att vara lyckosam i ett så komplext landskap?

Gemensamt för de flesta branscher och aktörer – oavsett om det rör sig om B2C eller B2B – är förmågan att vara snabb och flexibel i sitt erbjudande. 

– Även företag som historiskt har byggt sin affär på det personliga mötet har insett vikten av att digitalisera sin verksamhet, såväl för att effektivisera sina processer som för att möta krav på tillgänglighet och self-service från mogna kunder, säger Ludvig Block, CPO på Litium.

Var noggrann i val av leverantör

Att uppnå en snabb time-to-market och den flexibilitet som krävs kan emellertid vara lättare sagt än gjort. De e-handlare som vill investera i en plattform som hjälper dem på traven bör dock ha flera faktorer i åtanke när de väljer leverantör, menar Ludvig. 

– Centralt är att försäkra sig om att det inte finns några begränsningar i plattformen, vilket tyvärr ofta är fallet. Det kan exempelvis vara svårt att anpassa sin e-handel för olika länder, valutor eller momsgrupper. Det kan vara direkt konverteringshämmande att inte kunna erbjuda de betalsätt som är populära på en viss lokal marknad eller att plattformen inte skalar med god prestanda när många personer besöker sajten. Det är också viktigt att fokusera på en tydlig produktinformation som kan leda till ökad konvertering och uppmärksamhet genom riktad SEO.

En aspekt som skiljer sig mellan B2C och B2B är hur man kan arbeta med kundupplevelsen. Där B2C-aktörer får bra utväxling på att prioritera en helhetsupplevelse inom allt från varumärke och produktinformation till leveranstid och kostnad, bör B2B i första hand fokusera på en riktigt bra digital kundservice, med olika möjligheter till self-service för ökad kundnöjdhet och effektivitet. 

– Att investera i en kundportal, som också kan agera samarbetsyta mellan företagen, kan särskilt i B2B scenarion leda till stort mervärde, konstaterar Ludvig.

Oberoende, modulär plattform

För att stötta sina kunder i transformationen erbjuder Litium en heltäckande, molnbaserad e-handelsplattform, med inbyggd PIM och CMS såväl som färdig integration med exempelvis Microsofts ERP-system, vilket ger värdefulla synergieffekter. Plattformen levereras med ett stort antal färdiga funktioner, men är helt modulär och kan byggas ut och kopplas ihop med andra system efter företagets behov, i samverkan med Litiums stora partnernätverk. 

– Att slippa lägga stora summor på separata system samt på att integrera dem innebär en betydligt lägre total ägandekostnad (TCO). I takt med att man skalar upp och växer kan man enkelt börja dra nytta av de flexibla, förintegrerade funktionerna och därmed spara många arbetstimmar. Föredrar man att köra headless och bara nyttja våra kraftfulla API:er, går det emellertid minst lika bra. Sammantaget är det ett oerhört flexibelt och snabbt upplägg. Litiums plattform har också en skalbarhet som kan möta de allra mest krävande högsäsongsperioderna, som till exempel Black Friday, utan att tappa i prestanda och kundupplevelse.

En heltäckande verktygslåda

Ludvig betonar att Litiums plattform därtill redan är ansluten till de allra flesta större internationella betalleverantörer och har kapacitet att hantera olika valutor för olika marknader, vilket möjliggör total flexibilitet i valet av betalväxlar.

– Alla moduler fungerar sömlöst med varandra och resultatet är en heltäckande verktygslåda för både B2B och B2C, där varje företag plockar guldklimpar för att komponera den lösning som möter just deras behov och strategi, avslutar han.

Läs mer om Litiums erbjudande 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?