Den amerikanska advokatbyrån Usma förbereder en stämningsansökan mot Danske Bank för värdepappersbedrägeri.
Enligt Usma har Danske Bank vilselett marknaden vad gäller den stora penningtvättshärvan i Estland.
Martin Rex
Foto:Stian Lysberg Solum
US Market Advisors Law Group, Usma, en advokatbyrå specialiserad på rådgivning till institutionella investerare, meddelar på måndagen att den förbereder att lämna in en färdig grupptalan mot Danske BankDANSKE +0,18%Dagens utveckling.
I stämningsansökan, som uppges vara 70 sidor lång, anklagas Danske Bank för värdepappersbedrägeri och det påstås att banken har brutit federala amerikanska värdepapperslagar genom sitt agerande kopplat till den stora penningtvättshärvan i Estland.
Konkret påstår Usma att Danske Bank har gjort falska och vilseledande uttalanden samt undanhållit information om att bankens interna kontroll av penningtvätt "var väsentligt svag, bristfällig och ofta förbisedd". Usma hävdar även att Danske Banks styrelse och ledning misslyckades med att ta itu med penningtvättsaktivitet samt att Danske Banks penningtvättskontroll inte överensstämde med gällande lagar.
Danske Bank handlas i USA genom depåbevis, och Usma uppger att stämningsansökan är framtagen på uppdrag av investerare som handlade dessa amerikanska depåbevis mellan den 4 februari 2014 och 9 november 2018.
"Investerare i Danske Bank som drabbades av förluster ska kontakta Usma för att delta i åtgärden och granska det föreslagna klagomålet innan det lämnas in", skriver Usma i ett pressmeddelande.
Hur stora ersättningskrav som är aktuella uppges inte. Men det konstateras att Danske Banks aktie har tappat nästan halva värdet till följd av penningtvätthärvan.
Martin Rex
Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons
Med tillgänglighet och kompetens i första rummet
Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning.
Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig.
– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt.
Kräver gott samarbete
I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år.
– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.
För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.
– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.
Handplockad expertis
Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar.
– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.
Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica.