Annons

Danske Bank ser stark rekyl för svensk ekonomi

Det blev inte så illa som befarat. Svensk ekonomi har rekylerat upp starkt under det tredje kvartalet och framöver väntas återhämtningen fortsätta, om än i en långsammare takt. 

Foto:Stian Lysberg Solum

Det skriver Danske Bank DANSKE +1,10% Dagens utveckling i sin Nordic Outlook som presenterades på tisdagen.

”Återhämtningen verkar gå betydligt snabbare än vi räknat med”, skriver Danske Bank.

Sveriges BNP väntas sjunka med 3,0 procent i år för att sedan växa med 4,0 procent under 2021. I sin senaste prognos, i juni, räknade Danske Bank med att Sveriges BNP skulle sjunka 3,9 procent i år för att sedan växa med 3,8 procent 2021. 

Banken noterar att det efter det andra kvartalets ras skett en kraftig rekyl upp igen under det tredje kvartalet där det, förvånande nog, verkar vara konsumtionen som är dragloket. 

”Privatkonsumtionen har varit rätt motståndskraftig givet förutsättningarna. Detaljhandelsförsäljningen var faktiskt högre den här sommaren än i december 2019, med sällanköpsvaror och hemmarelaterade vara som de viktigaste drivkrafterna”, skriver Danske Bank.

Covid-19-pandemin skickade tillbaka aktiviteten i vissa tjänstebranscher, som restauranger, mer än 40 år tillbaka i tiden under det andra kvartalet. Nu finns indikationer på en återhämtning även i de hårdast drabbade sektorerna, som restauranger, hotell, transport och resor. 

Ytterligare ett tecken på optimism hos hushållen är den kraftiga uppgången på bostadsmarknaden, som får Danske Bank att ändra tidigare prognos om sjunkande bostadspriser i år till en uppgång med 5 procent i år och sedan ytterligare 3 procent under 2021.  

I andra delar av ekonomin är det tydligt att varuhandeln återhämtar sig, där exporten gått särskilt starkt. Även andra data visar på en återhämtning för den svenska industrin, bland annat tidiga tecken på en vändning upp för maskininvesteringar. Tjänsteproduktionen är dock mer dämpad, särskilt för mer konsumentinriktade segment.

På arbetsmarknaden ser Danske Bank många tecken på en stabilisering efter vårens coronachock. Varslen har minskat, liksom användningen av korttidsarbete och Arbetsförmedlingens statistik tyder på att det nu är fler som går från arbetslöshet till jobb än som registrerar sig som arbetslösa. 

Danske Bank räknar med att arbetslösheten fortsätter upp något för att toppa under det fjärde kvartalet och sedan gradvis sjunka tillbaka under 2021.

De nyss återupptagna löneförhandlingarna väntas resultera i löneavtal på runt 2 procent, troligen i ett kort ettårigt avtal med tanke på den stora osäkerheten. Med en i stort sett obefintlig löneglidning innebär det att löneökningarna, som är den viktigaste drivkraften för den inhemska inflationen, kommer att förbli dämpade.

I kombination med en stabil krona gör det att inflationen blir närmare 1 än 2 procent de kommande åren. Riksbanken väntas även fortsättningsvis tackla den låga inflationen via tillgångsköp snarare än räntesänkningar.

”Riksbanken väntas hålla reporäntan oförändrad i åratal framöver”, skriver Danske Bank.

Innehåll från GotlandsbolagetAnnons

Nya satsningen som skapar fossilfria resor till Gotland – utan att tumma på restiden

Gotlandstrafiken är gotlänningarnas landsväg till fastlandet och en förutsättning för att fler besökare ska kunna uppleva ön. Nu planerar Gotlandsbolaget stora investeringar för att färjetrafiken ska bli fossilfri. Med innovativ teknik och nya drivmedelslösningar är målet att minska CO2-utsläppen med 70 procent senast 2030. 

– Vår nollvision, Destination Zero, är vår viktigaste resa hittills, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Den globala sjöfarten står i dag för nästan tre procent av de mänskligt orsakade utsläppen. Mot bakgrund till det har Gotlandsbolaget, ägarbolaget bakom Destination Gotland, satt upp målsättningar för att minska koncernens klimatavtryck. 

• 2030 ska CO2-utsläppen minskats med 70 procent. 

• 2045 ska Gotlandsbolagets färjetrafik vara klimatneutral. 

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, om målsättningen:

– Vi tycker att det ska kosta att göra utsläpp och ser positivt på att sjöfarten blir en del av utsläppshandelssystemet, ETS. Just nu är målet för oss att minska våra egna utsläpp för att i förlängningen också bidra till hela sjötrafikens minskade klimatavtryck.

För att ställa om, och möta kundernas krav om mer hållbara resor, har Gotlandsbolaget utvecklat Horizon-serien. Med fartygen Gotland Horizon och Gotland Hydrocat, som kan vara i trafik redan 2030, visar man att det går att minska klimatavtrycken med till exempel fossilfri vätgas som bränsle. Den stora utmaningen är att fram till 2030 få tillgång till storskalig vätgasproduktion i närområdet.

– Horizon-serien bygger på en flexibel turbinlösning där fossilfri vätgas är det primära alternativet. Men tekniken går också att använda med andra fossilfria flytande eller gasformiga bränslen, säger Håkan Johansson. 

Lanseringen av Gotland Horizon förra året följdes under 2022 upp med ett fartygskoncept för världens första storskaliga vätgasdrivna katamaran: Gotland Hydrocat. Den gör det möjligt att trafikera sträckan Gotland-fastlandet på under tre timmar – samtidigt som utsläppen minskar markant.

– Överfartstiden är extremt viktig för gotlänningarna. För 20 år sedan halverade vi restiden från nästan sex timmar till tre timmar. Resultatet blev att resandet på kort tid fördubblades. Det visar att restiden är helt avgörande för att kunna bo, leva och verka på Gotland. Det är fantastiskt att det snart kommer kunna gå att resa ännu snabbare än idag, säger Håkan Johansson. 

Om Horizon-serien

• Horizon-serien är ett utvecklat koncept med snabbgående passagerar- och fraktfartyg med syfte att minska CO2-utsläppen med 70 procent till 2030. 

• Gotland Horizon, med en hastighet på 28 knop, var det första fartygskonceptet i serien. Under 2022 lanserades även Gotland Hydrocat som med en hastighet på 35 knop kan trafikera sträckan Visby-Nynäshamn på 2 timmar och 50 minuter.

• Båda fartygen är designade för att drivas med gasturbiner som är anpassade för flera typer av fossila bränslen, så kallad multi-fuel. Förutom vätgas kan även bränslen som metanol, e-metanol eller biogas användas.  

Här kan du läsa om Horizon-serien och Gotlandsbolagets nollvision. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gotlandsbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera