Danska öljätten öppnar för återkomst till Ryssland
Carlsberg ska göra sorti ur Ryssland. Om detta råder inga tvivel.
Samtidigt öppnar öljätten för en återkomst i framtiden.
”Det kan tänkas att vi får en del kritik från omvärlden”, säger vd Cees 't Hart till Financial Times.
Axel Lundqvist
Text
Till vänster: Carlsbergs vd Cees 't Hart.Foto:Emil Malmborg; Alexei Nikolsky
Världens tredje största bryggeribolag börjar närma sig bottenslatten på tiden i Ryssland. Carlsberg
CARL B +0,15%
Dagens utveckling har liksom en uppsjö västerländska företag beslutat lämna landet i skenet av dess invasion av Ukraina. Men först vill man ha det finstilta på plats innan man säljer sitt ryska ben.
Enligt Carlsbergs vd Cees 't Hart jobbar bolaget nu med att få till en återköpsklausul innan man sätter bläck på papper – något man hoppas göra i slutet av juni, rapporterar Financial Times.
Återköpsklausulen skulle ge öljätten möjlighet att återvända till Ryssland i framtiden. Och det är inte konstigt att man vill det. Enligt Financial Times stod Ryssland – under de bästa åren på 2000-talet – för mer än hälften av Carlsbergs intäkter.
”Företagsledare kan inte bara blicka mot nästa år. Jag vill ta beslut som om 10-20-30 år ger min efterträdares efterträdare flera möjligheter”, säger Cees 't Hart och fortsätter:
”Vi vill ha möjligheten att återvända. Jag ser det inte hända inom den närmsta framtiden. Men om 10-15 år kanske situationen är en annan, det beror på en rad faktorer.”
Vidare överväger Carlsberg att låta köparen – som ännu inte är känd – använda flera av företagets flaggskeppsnamn, som ”Tuborg”, ”1664” och ”Somersby” dock utan att sälja dem under Carlsbergs namn.
”Det är något av ett moment-22. Om vi tar bort våra internationella varumärken kan de inte säljas. De skulle bli nationaliserade. Och om vi tillåter licensiering kan det tänkas att vi får en del kritik från omvärlden”, säger Cees 't Hart.
Tidigare under tisdagen flaggade Carlsberg för att ölförsäljningen under 2023 skulle komma att få sig en törn till följd av höjda priser. Man överväger en prishöjning om nära 10 procent.
Innehåll från SnowflakeAnnons
De kommer att bli vinnarna inom AI
Vi lever i dag i en alltmer datadriven värld där AI, maskininlärning och deep learning diskuteras i styrelserummen och driver upp företagens värderingar. Men alltför mycket fokus läggs på algoritmerna och vilka tekniska verktyg man ska ha. Vinnarna kommer istället bli de som verkligen kan utnyttja all tillgängligt data – och helt nya dataleverantörer som vidareförädlar och säljer befintligt data. Det menar Mats Stellwall, Data Science och Analytics Specialist på Snowflake.
AI, data science och maskininlärning handlar i grunden om att hitta mönster i extrema mängder data för att kunna förutse olika händelser och fatta rätt affärsbeslut. Det kan handla om att kunna bättre förutsäga vilka kunder som är i risk att lämna oss, att automatisera olika beslutsprocesser eller att identifiera komponenter som riskerar att fallera. För att besvara frågorna ägnar vi oss för mycket åt att jaga de senaste algoritmerna och att diskutera självlärande system. Men faktum är att systemen aldrig blir bättre än den data man har, konstaterar Mats Stellwall. Till exempel om vi vill om vill förutsäga vilka kunder som är i risk att lämna oss, vet vi verkligen vilka kunder vi vill ha? Och vilka vi vill behålla?
– De som kommer att bli vinnare är de som utnyttjar all data som finns tillgänglig för oss, och leverantörerna som förädlar och säljer befintligt data. De kan bli Sveriges nästa stora framgångsbransch.
Krävs en mognad
Men hur gör man för att bli en av dessa vinnare? Initialt handlar det om förståelsen för datat och vad som behövs för att man ska kunna agera på det. För att kunna säga att man faktiskt är datadriven på riktigt behöver man veta vad man har för data, var det finns, av vilken typ det är, och vad den betyder för det man vill uppnå. Att lyckas med detta sker inte över en natt, tvärtom är det en resa.
– Man kan inte gå från noll till hundra tyvärr, det krävs en mognad för att kunna förändra ens företagskultur till att gå från att fatta beslut på magkänsla till att basera dom på information som är relevant. Men det handlar inte om att AI ska ta beslut för oss, utan snarare hjälpa oss att ta informerade beslut, säger Mats Stellwall.
Börja internt
Med bättre underlag kan man alltså fatta bättre beslut. Och med mer relevant data blir besluten mer faktabaserade. Man behöver förstå vad man behöver för att till exempel ha en bättre bild av sina kunder, och sedan utifrån det också vad som behövs för att realisera det.
– Man behöver börja med att se på sin egen interna data och specifika områden där man har flest utmaningar idag och se vad som behövs göras för att få bättre data. Det kan vara saker som att fånga upp kunder som lämnar innan köp eller att definiera vilka typer av kunder som är viktiga att behålla. Det är också viktigt att göra den data man har tillgängligt så att fler kan använda den utan att behöva leta i olika silos.
Ger en helhetsbild
Med Snowflakes plattform kan företag samla all data på ett ställe och få en helhetsbild utan att behöva ägna massor av tid på det. Det gör dom dels genom att hämta data från tredjeparter genom deras marknadsplats, till exempel väderdata eller makroekonomiska data. Genom plattformen kan man också enkelt dela data med leverantörer, kunder och partners på ett enkelt sätt.
– Om man kan dela data kring en komponent eller lagersaldo med andra parter så kan man planera enklare och bli mer effektiv. Det är just enkelheten vi vill möjliggöra så att våra kunder kan fokusera på att bygga sin verksamhet istället för att fokusera på komplicerad teknik.
– Värt att komma ihåg inom området AI är att ingen applikation är bättre än datat vi föder den med. Ger vi algoritmerna dåliga data att jobba med kommer resultatet bli lika dåligt. Vi kan inte bygga ett hus utan ordentlig grund, då kommer det förr eller senare att rasa, avslutar Mats Stellwall.