1515

Danone byter styrelseordförande

Livsmedelskoncernen Danone ska slå samman rollerna som styrelseordförande och vd. Det innebär att Emmanuel Faber som varit vd sedan 2014 också utsetts till ordförande från den 1 december i år.

Han ersätter Franck Riboud som fram till nu varit ordförande men från december alltså kommer att ta ett kliv tillbaka som ordinarie styrelseledamot. Riboud är för övrigt son till Danone-grundaren Antoine Riboud.

I augusti pekade källor till New York Post ut Danone som en trolig uppköpskandidat och bland annat Kraft Heinz, Coca-Cola och PepsiCo nämndes som tänkbara köpare. Den amerikanska aktivistfonden Corvex har också byggt upp en position värd 400 miljoner dollar i Danone, men har ännu inte lagt fram några krav. Emmanuel Faber säger sig inte ha haft någon dialog med Corvex.


Innehåll från ColumbusAnnons

Digitaliseringen driver effektivisering, transformation och automatisering

Den ökande digitalisering som pandemin medfört har påverkat företagens verksamhet med ökad konkurrens som följd och ett ökat krav på effektivisering. Här finns stora vinster att hämta för de som lyckas med sin transformering och automatisering, vinster som möjliggör att verksamheten kan förändras eller växa till något större och att företaget står bättre redo för framtiden. 

– Vi ser en stor effekt av att de förväntningar vi har som privatpersoner på digitalisering nu följer med in i våra yrkesroller på ett helt annat sätt än tidigare. Det blir ett större fokus på en förbättrad kundupplevelse och för att lyckas behöver allt hänga ihop från supply chain till levererad vara, säger Andreas Olldén, global chef för Digital Commerce, Columbus.

Automation ger ökad skalbarhet

Det blir allt viktigare med digital transformation i de bakomliggande produktions- och affärsprocesserna och en stor fördel med automatiserade processer är bland annat ökad skalbarhet. 

– Vi har bland annat hjälpt ett snabbväxande företag i livsmedelsbranschen med näst intill nyckelfärdiga automatiserade flöden som de enkelt kan skala upp när de växer. Så när de nu bygger  nya fabriker globalt, kan de ta de automatiserade lösningarna rakt av från fabrik till fabrik, så att nya medarbetare bara kan kliva rakt in, utbildas i lösningen och sedan sätta igång direkt, Mia Strömland, Head of Consultancy  Microsoft Dynamics 365, Columbus. 

Samtidigt som digitalisering, automatisering och AI-stöd skapar stora möjligheter, gäller det att se till att de förändringar man vill göra verkligen implementeras i verksamheten på bästa sätt. 

– Här tycker jag att vi på Columbus är unika i och med att vi verkligen följer med kunden hela vägen, från rådgivning och strategiarbete kring våra kunders affärsmodell till att ta ansvar för implementering och vidareutveckling av en lösning. Vi följer kunden i deras fortsatta digitaliseringsresa. Vi lämnar dem inte halvvägs, berättar Mia Strömland.

Stor förståelse för kundens affärsverksamhet

Columbus kunder återfinns i branscher som food & beverage, manufacturing, rental & lease, distribution och retail. 

– Vi jobbar nära våra kunder och många har vi samarbetat med från att de har varit små företag till flera miljarder i omsättning, som XXL, Jollyroom och Oatly. Det tycker jag ger oss en legitimitet på att vårt sätt att arbeta fungerar. Vi hjälper våra kunder oavsett i vilken digitaliseringsfas de befinner sig i, oavsett var inom företaget det sker, förklarar Andreas. 

För att lyckas med kundernas digitaliseringsresa satsar Columbus mycket på att bygga upp en bred kompetens inom företaget. 

– Vi följer våra kunders livscykel och har en djup expertis inom alla delar av verksamheten. Jag tror att vårt vinnande koncept är att vi har en så stor och djup branschkompetens, det skapar en större förståelse för våra kunders affärsverksamhet, fortsätter Andreas Olldén. 

– Och att vi tar hand om våra medarbetare så att de känner sig trygga och utvecklas, inflikar Mia Strömland, för det är genom våra medarbetares utveckling och uppbyggda kompetens som vi bäst kan utveckla våra kunder. 

Om Columbus Group

Vi är ett IT-konsultbolag med fler än 2000 medarbetare runt om i världen. Det vi gör allra bäst är strategi och utveckling, implementering och underhåll av digitala affärslösningar. Vår uppgift är att guida dig i din digitala transformation så att ditt företag kan fortsätta att vara framgångsrikt en lång tid framöver.

Vill du veta mer om hur Columbus arbetar med digital transformation? Besök vår hemsida. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Columbus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?