1515

Daniel Sachs: ”När jag tillträdde förlorade vi 100 Mkr i månaden”

Lärdomarna efter att ha monterat ner Spray och hur han och Robert Weil fattar beslut när de tycker olika. I lördagens avsnitt av Förnuft & Känsla är Proventus vd Daniel Sachs gäst.

Foto:Per Larsson / TT

Mitt under brinnande it-yra, i början av 2000-talet, blev den då 30-årige Daniel Sachs vd för Spray Ventures. En månad tidigare hade det hajpade bolaget Boo.com gått i konkurs - och fler bolag skulle följa i dess spår. Även framsynta Sprays affär, som före Googles-tid drev sökmotorer och online-resebyråer, visade sig ohållbar när marknaden började skaka. 

"När jag tillträdde förlorade vi 100 miljoner kronor i månaden och hade 2 miljarder i skulder och åtaganden. Jag visste att jag kom in för att reda ut en del problem, men det var som att kliva in i ett sluttande plan. Utvecklingen gick snabbare och var mer dramatisk än vad jag hade förutsett", säger Daniel Sachs i Di:s podd Förnuft & Känsla. 

Vad var svårast i det läget?

"Glappet mellan bilden av Spray, inte minst inne i bolaget där det fanns en riktig vinnarkultur, och verkligheten som jag grävde i. Det blev en väldigt jobbig konflikt som jag var rätt ensam i." 

Vd-jobbet lämnade han efter bara ett år. Då hade bolaget strukturerats om och nätportalerna sålts till Lycos. I efterhand är han nöjd över att Spray undvek konkurs. Med sig fick Daniel Sachs också viktiga erfarenheter.

"Jag förstod att jag inte kan driva och engagera mig i något jag inte tror på."

Under sina 15 år på Proventus, har han, i samråd med huvudägaren, grundaren och styrelseordföranden Robert Weil, tagit bolaget i en ny inriktning, från traditionella investeringar till att fokusera mer på låneverksamhet.

"Vi såg tidigt ett växande behov från familjeföretag som behövde kapital, men hade svårt att få det hos banken samtidigt som de inte ville ta in nya delägare." 

Hur fria händer har du fått av Robert Weil? 

"Vi har absolut våra stötestenar, men, som i alla nära relationer, så fortsätter vi då att prata, smittar av oss på varandra, hittar en kompromiss, och till slut är det svårt att komma ihåg vem som tyckte vad från början."


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?