1515
Annons

Daniel Helldén prisas för sitt cykel-arbete

Stockholms Stads trafikborgarråd Daniel Helldén prisas för sitt arbete med att lyfta cyklingen i Stockholm. I synnerhet hans ”cykla mot enkelriktat”-initiativ får lovord, när Svensk Cyklings delar ut sitt opinionspris för 2020.

Daniel Helldén.
Daniel Helldén.Foto:Joey Abrait

”Allt fler i Sverige cyklar och tydligast är den ökningen i Stockholm. Detta tack vare ett långvarigt arbete för att förbättra framkomligheten och göra det enklare för cyklister. Drivande i detta arbete är Daniel Helldén”, säger Klas Elm, vd på Svensk Cykling i ett pressmeddelande.

Svensk Cyklings opinionspris delas har delats ut årligen under 10 års tid. För att få priset ska personen i fråga ha ”gjort särskilt förtjänstfulla insatser för att i samhällsdebatten lyfta upp cyklingens möjligheter för att resa hälsosamt och klimatsmart”.

Motiveringen för att Daniel Helldén fått priset i år lyder:

”Daniel Helldén personifierar cykelboomen i Stockholm. Sedan tillträdet som trafikborgarråd 2014 har cykelpassagerna över innerstadssnittet ökat med mer än 50 procent. Det är ett resultat av att cykeln har prioriterats i stadsrummet och att kommunfullmäktige har fattat flera beslut om cykelmiljarder. Detta gör att cykelvägarna blir fler, att allt fler cykelvägar sopsaltas på vintern och att cykelparkeringarna blir fler. Bakom dessa förändringar finns Daniel Helldén som en tydlig politisk kraft”.  

LÄS OCKSÅ:
Trafikborgarrådet: ”Konstigt om man inte skapade känslor”
Storsatsning på cyklister och elbilsägare i Stockholms nya budget


Citybike får böta 4,9 miljoner för lånecykel-strul

Förseningar och tekniska problem har kantat lanseringen av Stockholms lånecyklar. Nu kräver Stockholm Stad Citybike på 4,9 miljoner kronor för att de inte levererat enligt avtal. 

Stockholms nya lånecyklar.
Stockholms nya lånecyklar.

Det har inte varit någon friktionsfri resa för Stockholms lånecykelsystem. Först en utdragen upphandlingsprocess. Sen försenades lanseringen kraftigt, och när cyklarna väl var på plats var de färre än avtalat – och fungerade inte särskilt bra i många fall.

LÄS OCKSÅ Användare rasar över Stockholms lånecyklar

För bolaget Citybike som sköter tjänsten väntar nu böter på 4,9 miljoner kronor – varav merparten uppkommit innan tjänsten ens nått Stockholmsborna. Enligt avtalet (se faktaruta) med Stockholms Stad förbinder sig Citybike att leverera minst 1.000 elcyklar vid lansering, som skulle skett 1 april. Längre ner i avtalet går det att läsa att det utgår vite på 100 kronor per dag och cykel så länge det kravet inte uppnås.

Enligt Citybikes Nordenchef Daniel Mohlin var tjänsten som helhet försenad med 40 dagar. Först den 10 maj var den uppe och rullade. Enligt bolaget har strejker i Italien, komponentbrist och covid påverkat leveranserna. 

Och så länge Citybike inte levererar de 1.000 elcyklarna så kommer bötesbeloppet räknas upp med 700.000 kronor per vecka. Detta gäller oavsett om de har 100 eller 900 cyklar på plats. På fredagen har det gått 7 veckor sedan tjänsten skulle ha lanserats enligt avtalet. 

Vid själva lanseringen ställde bolaget ut cirka 600 cyklar, men när Di tidigare i veckan pratade med Daniel Mohlin hade bolaget enbart cirka 400 cyklar ute på stan. 

LÄS OCKSÅ Stockholm utmanar elsparkcyklarna med vrålbilligt cykelabonnemang

”Vi kommer i kapp tidsplanen i slutet av maj. Sen är planen att leverera lite snabbare . Vi hoppas kunna ha 2.000 cyklar på plats i 200 stationer till sommaren”, sa Daniel Mohlin till Di tidigare i veckan. 

Enligt avtalet ska det senast 1 oktober finnas minst 2.000 cyklar på plats. Lyckas de inte uppfylla kraven i avtalet finns risken att upphandlingen hävs. 

”Kan man inte leverera den tjänst som utlovats så kan ju upphandlingen upphävas, det är inget konstigt med det”, sa Stockholms trafikborgarråd till Di tidigare i veckan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?