Annons

Valet 2022

Damberg vill ”avslöja” företag som smyghöjer priserna

HARPSUND. När regeringen sänkte skatten på drivmedel var det en fjärdedel av pengarna som inte nådde konsumenterna - och det handlar om miljardbelopp. 

”Det är inte rimligt att företagen skor sig i ett läge där folk går på knäna”, säger finansminister Mikael Damberg (S) som sjösätter en bred granskning av företagens priser. 

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:Jonas Ekströmer/TT

Konjunkturinstitutet har analyserat effekten av vårens skattesänkning på drivmedel och kommit fram till slutsatsen att en fjärdedel av skattesänkningen på 1 krona och 80 öre inte har nått konsumenterna utan i ”drivmedelsbolagens fickor”, enligt finansminister Mikael Damberg.

Han markerar hårt mot bolagens agerande.

”Det där gör mig lite irriterad och upprörd därför att vi måste hantera den här krigsekonomin tillsammans. Det är inte läge att passa på att höja priserna.”

”Företag får passa sig för att agera på ett sätt som gör människor förbannade. Nu går vi genom en tuff tid och då är det inte rimligt att företagen skor sig i ett läge där folk går på knäna”, säger han vidare.

Beskedet är att hela näringslivets agerande på prissättningsfronten nu kommer att utsättas för en genomlysning, i form av ett uppdrag som nyligen gått till Konjunkturinstitutet.

”Regeringen sätter inte priser i Sverige. Däremot kan man verka för ökad tydlighet och transparens, så att man avslöjar företag som gör på det här sättet. Man kan också uppmana att kunder tänker till”, säger Mikael Damberg.

Hur regeringen agerar när skattesänkningen löper ut om ett par veckor har inte Mikael Damberg tagit ställning till.

Blir det inte ett slag i luften när konsumenterna, på många stora oligopol, inte har någon annanstans att vända sig?
”Det finns också myndigheter som bevakar att konkurrensen upprätthålls i Sverige och kan agera mot branscher som inte sköter sig. Myndigheterna lär ha extra stora ögon där det finns mindre konkurrens och där det finns en extra stor chans att företag passar på”, säger han.

Senare på eftermiddagen presenterar Mikael Damberg höstens reformutrymme. Själv kallar han beskedet för en ”grimma” på valrörelsen med dess många kostsamma löften till väljarna politiken.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera