Annons

Dålig jämställdhet i AB Volvo – nu ska den bli bättre

Den 1 september tar Heléne Mellquist plats i börsnoterade AB Volvos koncernledning som vd för Volvo Penta. 

Fordonsjätten får därmed sin första kvinnliga affärsområdeschef och fyra kvinnor blir fem i den 20 personer starka ledningen.

Heléne Mellquist blir ny vd för Volvo Penta.
Heléne Mellquist blir ny vd för Volvo Penta.Foto:Pressbild

Heléne Mellquist tar från den 1 september i år över rollen som vd för affärsområdet Volvo Penta efter Björn Ingemanson som går i pension efter åtta år på posten. Hon blir Volvos första kvinnliga affärsområdeschef.

”Det känns oerhört inspirerande att tillsammans med teamet på Volvo Penta fortsätta utveckla denna del av Volvokoncernen. Med den starka produktkatalog och position Volvo Penta har inom såväl marina som industriella applikationer och den intensiva utvecklingsfas bolaget befinner sig i tar jag mig an denna uppgift med stor förväntan och lust”, skriver hon i en kommentar till Di.

Heléne Mellquist kommer senast från rollen som chef för Volvo Lastvagnars Europadivision och har jobbat inom koncernen sedan 1988 med ett avbrott mellan åren 2012 och 2015 då hon var vd för rederikoncernen Transatlantic.

Som vd för Volvo Penta, som tillverkar båt- och industrimotorer, tar hon även steget in i Volvos utökade ledningsgrupp om totalt 20 personer, varav i dag endast fyra är kvinnor – eller 20 procent. 

Det är sämre än snittet vad gäller jämställdhet i börsbolagens ledningsgrupper som enligt stiftelsen Allbright senaste rapport från oktober 2019 uppgår till 24 procent. Det kan samtidigt noteras att bilden ser liknande ut hos flera storbolag, exempelvis Atlas Copco där två av nio personer i ledningen är kvinnor och Sandvik där två av åtta är kvinnor.

Enligt Volvos presschef Claes Eliasson strävar Volvo för att öka jämställdheten i bolaget med målet om att ha 35 procent kvinnliga ledare 2030.

”Det finns mer att göra. Inom vissa områden är vi där vi ska vara, ta Volvo Lastvagnar som exempel, det är ett mycket framgångsrikt affärsområde med störst mångfald i branschen där ledningsgruppen är hälften kvinnor. Vi har självfallet ögonen öppna för fler kompetenta kvinnor för att bli ett ännu bättre företag”, skriver Volvos presschef Claes Eliasson i ett mejl till Di.

På vilket sätt arbetar ni för att öka jämställdheten i bolaget?
”Vi arbetar målmedvetet med att förbättra könsbalansen och jämställdheten genom hela vår värdekedja gentemot våra kunder. Detta gör vi till exempel genom utbildningar och utvecklingsplaner för kvinnor med ledarpositioner.”

Volvo Penta har under Björn Ingemanson både kraftigt ökat försäljningen och stärkt sina reslutat och redovisade för helåret 2019 den bästa rörelsemarginalen av Volvokoncernens affärsområden på 14,1 procent.

Bolaget står nu samtidigt inför ett tuffare marknadsläge med högre konkurrens från utombordsmotorer. Coronakrisen satte ytterligare press mot första kvartalets slut med en svagare marknad för motorer till fritidsbåtar. Under årets tre första månader föll rörelseresultat med 26 procent jämfört med samma period i fjol till 509 miljoner kronor med en marginal på 15,2 procent – mot 20 procent i första kvartalet 2019.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?