Annons

Daimler vill stoppa Li Shufu

Den tyska biljätten Daimlers aktie föll på måndagen efter kinesiska Geelys intåg i fredags. Nu vill Daimler stoppa Li Shufu från att ta plats i styrelsen, uppger affärstidningen Handelsblatt.
Orsaken är intressekonflikten med Geelys svenska innehav i Volvo Cars och AB Volvo.

Bild:PONTUS LUNDAHL / TT
Bild:Sebastian Gollnow

Daimlers aktie var måndagsmorgonens förlorare på Frankfurtbörsen. Kursen föll direkt med 0,3 procent medan Dax-index öppnade 0,8 procent upp.

Däremot steg Geelys aktie med 7,7 procent på Hongkongbörsen.

Li Shufu har under en tid köpt både aktier och optioner i Daimler via sitt investmentbolag Tenaclou3 Prospect, uppger Handelsblatt. På så sätt undgick han börsreglerna om flaggning vid 3 och 5 procent.

Därför slog fredagens besked att Geely äger 9,69 procent ned som en bomb i Daimlerhögkvarteret i Stuttgart.

”Det var betydligt mer än vad vi hade räknat med”, säger en koncernkälla till Handelsblatt.

Ledningen uppges bara ha räknat med 5-6 procent efter tidigare samtal med Li Shufu.

Han åkte i helgen från Stockholm till Stuttgart för att träffa Daimlers finanschef Bodo Uebber på söndagen och koncernchefen Dieter Zetsche på måndagen.

På tisdagen ska Li Shufu träffa Angela Merkels ekonomirådgivare Lars-Hendrik Röller, men får inte träffa själva kanslern, uppger den tyska dagstidningen Bild.

Li Shufu uppges sikta på en plats i Daimlers styrelse och ett samarbete kring elbilar, ett område som är prioriterat i Kina för att förbättra luften i storstäderna.

Daimler vill dock inte släppa in Li Shufu i styrelsen, där man diskuterar framtida strategi och nya modeller.

”Vi kan inte dela dessa överläggningar med en företrädare för våra konkurrenter”, säger en Daimlerkälla till Handelsblatt.

Bolaget vill inte heller dela med sig av kunnande kring framtidsområdena elbilar och självkörande bilar. På tisdagen väntas ett utslag från Tysklands högsta förvaltningsdomstol om lokala körförbud för äldre dieselbilar, vilket kan få stor betydelse för dotterbolaget Mercedes-Benz.

Daimlerledningen oroar sig främst över Geelys stora post i lastbilsbolaget AB Volvo VOLV B -0,12% Dagens utveckling , och mindre över ägandet i Volvo Cars, uppger Handelsblatt.

Daimlers finanschef Bodo Uebber har enligt den tyska affärstidningen under många år haft kontakt med Li Shufu om delägande.

Till skillnad från konkurrenterna VW och BMW har Daimler ingen stark huvudägare. Kuwait Investment Authority är sedan 1974 den största ägaren, nu med 6,1 procent av aktierna, men tog först i fjol plats i styrelsen.

Därefter följer Renault Nissan med 3,1 procent, det närmaste Daimler kommer en strategisk partner.

Bodo Uebber har enligt Handelsblatt även förhandlat med Geelykonkurrenten BAIC, men inte kommit längre än till gemensam produktion i Peking. Det statsägda företaget uppges ha fått nobben från högsta ort.

Ändå vill Daimler inte ge upp sitt samarbete med BAIC.

”Daimler har en bred och stark närvaro i Kina och har med BAIC en starkt partner på plats”, skrev Daimler i ett pressmeddelande i helgen.

Dessutom samarbetar Daimler och BYD från sydkinesiska Shenzhen kring elbilar, alltså ett område där Geely vill bli starkare.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?